Senaste nytt

Bristande säkerhet på Arlanda?

gusten

Medlem
I morse plockade metall bågen på T5 ut mig för kontroll och enligt säk killen så sker detta slumpmässigt ibland, dvs det behöver inte betyda att du har bältet på dig eller en kniv i fickan. Den piper helt enkelt till ibland lite random sådär.

Det slog mig att BC.se's medlemmar troligen har ganska många ideer om säkerhet. Vilka hål kan det finnas? Vad kan förbättras eller vad har myndigheterna missat? Vad är överkurs eller vad är nödvändigt? Det kunde kanske motivera ett särskilt forum på sidan för dyl diskussioner och feedback kunde gå till berört bolag, flygplats, myndighet.
 

agehall

Medlem
Jag har rätt många idéer om hur man får igenom både det ena och det andra. Säkerhet på flygplatser handlar mycket om teater och mindre om faktiskt säkerhet. Däremot är jag inte så värst sugen på börja lista idéer här - alltid finns det någon dåre som genomför det hela och jag vill inte bidra till att något faktiskt händer.

En intressant diskussion relaterad till detta, som säkert kommer att dyka upp snart, är huruvida 3D-skrivare ska licensbeläggas. I USA har folk börjat skriva ut fullt fungerande vapen i plast...
 

gusten

Medlem
Däremot är jag inte så värst sugen på börja lista idéer här - alltid finns det någon dåre som genomför det hela och jag vill inte bidra till att något faktiskt händer.

Ligger mycket i det. Minns ni förresten när det var fullskalig security på ARN utrikes, men på inrikes var det bara att traska ombord..?
 

Patrik

Medlem
Största förbättringen vore väl bedömningen av passagerare vid check-in t.ex.,
Israelerna är duktiga på det och check-in personalen hade reagerat på Mohammed Atta under 9/11,
så med utbildning och processer så hade man tagit honom redan där.
 
"– Jag tycker att det är läskigt att flyga från Arlanda, säger en flygplatskontrollant."

Haha någon som förespråkar att vi får samma idiotiska TSA hit? Usch nej sluta var så rädda och plocka bort allt och låt folk flyga.
 
Kände att jag var tvungen att utveckla mitt inlägg.

Jag är så sjukt spyless på alla rädda människor och media som varje dag gör folk räddare. Som att hela världens terrorister skulle komma hit, kapa flygplan och flyga in i kaknästornet. Varför gör man inte en riktig riskbedömning och lägger säkerheten efter det? Varför är det alltid rädsla som ska styra? Hela samhället är genomsyrat av det.

Efter 9/11 blev hela världen en enda stor polisstad med USA i spetsen, sen att dom ens vågar använda ordet frihet där borta är skrattretande. Det finns ingenting i världen som är 100% säkert, allt går att komma igenom på något sätt. Likaväl spelar det ingen roll hur många gånger dom ska scanna min väska.

All säkerhet på flygplatsen går att komma igenom och allt finns bara för att ge folk en känsla av säkerhet och trygghet. Varför köper vi det egentligen? Världen är en sjuk och rädd plats och framtiden blir bara värre.
 

Smuffe

Medlem
Jag tycker rent generellt att Changi är riktigt smidig med kontrollen vid gate istället för att alla ska köa i det oändliga före/efter passkontrollen.
Gör som i Singapore och ha kontrollen vid gaten. Den enda nackdelen är att man inte får ta med sig vätskor köpta i terminalen bortsett från taxfree sprit etc. men det kan jag leva med.
 

nilsson

Medlem
Gör som i Singapore och ha kontrollen vid gaten. Den enda nackdelen är att man inte får ta med sig vätskor köpta i terminalen bortsett från taxfree sprit etc. men det kan jag leva med.

Du får ju tvärt om ta med dig vilka vätskor som helst! Häll över i en Malibu-flaska och betala i taxfreen så försluter de den åt dig.
 

Dr. Miles

Expert
Jag personligen hatar säkerhetskontroll vid gaten (som i Singapore). Jag vill gärna boarda så sent så möjligt (och vara kvar i loungen) men jag måste lämna loungen tidigare om säkehetskontroll sker vid gaten.
 
Toppen