Senaste nytt

Erfarenheter av Air Berlin med Etihad Guld?

VonMögen

Medlem
Jag var på en liten utflykt förra veckan ner till Österrike med Air Berlin och tänkte att det skulle bli ett intressant test av mitt matchade guldkort från Etihad (vilket jag förövrigt använde flitigt under en turné med Virgin Australia runt om Australien med ett brilliant resultat).

Efter att ha kommit tillbaka till Sverige efter 4 legs med AB kan jag enbart konstatera att testet blev en parodi på värdelöst bemötande och okunnighet bland ABs personal. Det enda som var bra var incheckningen på ARN. Toknekad i loungen (eller vad man ska kallad den provisoriska loungen på T2) med motiveringen att Etihad inte flyger till Arlanda ... suck. Pga kort transfer var det bara att springa vidare till nästa flyg så där han jag inte med att springa in i loungen. På väg hem så var det kalla handen direkt vid incheckningen. Betala för extra väska. Betala för skidor. Hånad på tyska till incheckningskollegan för att jag ens frågade varför det inte ingick extra baggage med EY guld på AB (vissa borde lära sig att svenskar ibland kan tyska ...) Frågade vidare om det inte gick att byta bort ett mittensäte långt bak till nåt lite skönare längre fram. Svaret var kort men bestämt. Nej. Frågade om EYs kort hade någon som helst funktion vid resa med AB. Svaret var även denna gång kort och bestämt. Nej.

Tillbaka i Berlin så skulle loungen testas. Det är en lounge helt befriad från personal. Det är kortdragning som gäller för att låsa upp dörrarna. Döm av min förvåning att dörrarna faktiskt öppnade sig när jag drog mitt kort, hade nästan gett upp hoppet att EY kortet skulle leverera någon form av njutning under denna resa. Väl inne i loungen fick jag leka lite med en läskautomat. Det var allt som fanns.

Air Berlin får underkänt vad gäller bemötande etc. Däremot var deras flygplan nya och fräscha. Plus för det.

Info om AB på EYs sida:
Etihad-airberlin partnership

Är det någon som har erfarenheter att åka med Air Berlin som EY guld?
 

Swisser

Medlem
Det var ju inte mycket att hurra för.
Tack för din input, så att vi andra kan undvika denna förnedring.
 
Du får gärna läsa den här sidan.
Member Benefits - Etihad Guest Gold
Så vitt jag kan se, det finns ingen perks hos Partnerflygbolag (inkl. Air Berlin).
Men det finns enligt sidan Airberlin:

"Service Benefits for Etihad Guest Gold Elite, Gold and Silver Members on all airberlin and NIKI operated flights regardless of class of travel.
Etihad Guest SilverEtihad Guest GoldEtihad Guest Gold Elite
Priority Check-inXXX
Priority BoardingXXX
Baggage AllowanceEconomy: 2 piece at 23kg
Business: 2 piece at 32kg
Economy: 2 piece at 23kg
Business: 2 piece at 32kg
Economy: 2 piece at 23kg
Business: 2 piece at 32kg
Exclusive waiting area accessXXX

Members can access the Exclusive Waiting Areas by swiping their Etihad Guest Card or by calling the airberlin ticket desk using the courtesy phone located at the entrance of the Waiting Area. The benefits shall be granted to eligible Etihad Guest Members and are governed by the topbonus programme rules granted to the topbonus eligible members."
 

VonMögen

Medlem
Det var nåt liknande detta som jag borde ha printat och förklarat ingående för incheckningspersonalen och därmed även sparat en liten slant.

Man lär sig av misstag. Mitt var att jag bokade med AB ... :)
 
Toppen