Senaste nytt

Planerna klara för Sveriges första flygplatsstad - Airport City Stockholm

Jacob

Medlem
Projektet drivs gemensamt av Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding – ett partnerskap mellan stat, kommun och det privata. Målsättningen är ett skapa en modern flygplatsstad vid Arlanda flygplats, en naturlig knutpunkt mellan Stockholm och Uppsala med, som man uttrycker det, "gångavstånd ut i världen".

I början på mars presenterades stadsbyggnadsstrategin för den nya flygplatsstaden som kommer omfatta 800 hektar och ha en stadskärna med faciliteter för företag, besökare och resenärer såsom shopping, restauranger och goda kommunikationer. Förhoppningen är även att flygplatsstaden ska locka företag och man räknar med 50 000 arbetsplatstillfällen i området fram till år 2030.

Mer om projektet finns på denna webbsida inklusive stadsplanen
Start | AirportCity

gbwfm7wkxpoeucnxr8g5.jpg
Foto: Airport City Stockholm
 

FF#1

Medlem
uhm... läser bara om kontor mm, ska det inte bo några där förutom de som bor på tex hotellen?
Känns skumt men jag gillar iden att bygga nått där.
 

FF#1

Medlem
Men övernattnings lägenheter, lägenhetshotell mm måte ju gå att bygga.
Eller att ljudisolera så att det kommer under kraven, har bott på en del flygplatshotell som vid själva landningsbanan som har varit så tysta så att man inte har tänkt på det.

Det jag är ute efter är att om nått ska funka så ska det finnas folk där naturlig dygnet runt.
 

lnixon

Medlem
Det är väldigt svårt att bygga bostäder i närheten av flygplatser. I Linköping har vi haft mångåriga problem att få bygga nya bostäder mitt i stan. Se till exempel Saab överklagar bullerdomar - Linköping - Corren.se - Östergötlands största nyhetssajt

Boverket och Naturvårdsverket har olika riktlinjer, där Naturvårdsverkets riktlinjer är absurt hårda. Att bygga bostäder mitt inne i stan vid en hårt trafikerad gata är inga problem, om det inte hade varit för att det också kommer lite flygbuller några gånger om dygnet..
 

JonW

Medlem
Ursäkta, men jag kan inte låta bli att småle lite när jag åter ser de vanliga flosklerna om "En flygplatsstad med service, shopping och logistik".
Det är väl minst sjunde gången dessa plockas fram med Arlanda som dragplåster, och det mesta har faktiskt floppat:

1. Märsta
...var en sömnig byhåla med runt 2000 inv. när man beslutade att bygga Arlanda. Det beslutades om en kraftig utbyggnad med centrumanläggning för att serva flygplatsen med infrastruktur. Detta med den löjeväckande visionen "De fyra kullarnas stad". Centrum floppade för länge sen, dels beroende på felaktig arkitektur/stadsplanering, dels bristande närhet till järnvägsstationen. Själva Märsta betraktas idag som en typisk förort med enorma sociala problem.

2. Skycity
Ungefär samma floskler. Fungerar väl hyggligt, men det makalösa var ju att man inte byggde ihop nuv T4 och T5 från början, man verkar ju inte ens ha planerat för att det kanske skulle komma....

3. Industristaden AR
Sannolikt största kalkonen av alla. Man trodde att man med hjälp av Arlandaflosklerna skulle få Knivsta industrioområde mittemellan ingenstans att explodera. Fick till o med dit ett hotell, och det fanns stora planer för shopping mm.
Nu när kalkonen väl landat har man iaf dragit konsekvenserna och bytt namn till det något mindre pretentiösa Ar industriområde. Som är just ....ett industriområde.

4. Arlandastad
Fungerade hyfsat som shoppingcenter till en början, men luften gick rätt tvärt ur för ca 10 år sen.

5. Arlandastad Outlet
Snabbaste floppen. Sannolikt stockholmsrekord i kortast tid från invigning till stängning.
En av orsakerna var troligen att man byggde för långt ifrån själva Arlandastad.
Återöppnade rätt snabbt som Home Interior Center. Lika snabb flopp.
Återöppnade som Motor Town. En något mer utdragen flopp...

6. Märsta/Brista Industriområde
Fick för sig att byta namn till Arlandastad när den stjärnglansen var som starkast. Har dock haft en hyfsad utveckling sedan dess. Som industriområde...

Som synes, spåren förskräcker, så detta ska bli intressant att se...
 
Last edited:
Toppen