Senaste nytt

TIM - Pendlarkort i Mälardalen

Palazzi

Medlem
Jag hittade faktiskt ingen tråd om TIM's pendlarkort här på sidan, detta trots att användandet torde vara ganska stort.

Mitt case:
Jag kommer möjligen börja på ett nytt arbete i Stockholm, och är boendes i Västerås. Jag har arbetat i Stockholm tidigare, men denna gång handlar det inte om centrum. Jag kommer kanske få sitta i Hammarby sjöstad, och måste således även nyttja Stockholms lokaltrafik.

Ni som känner mig vet att jag inte är överförtjust i SJ, men denna gång saknas verklig konkurrens. Att köra bil till Hammarby Sjöstad, genom Stockholm, känns inte lockande, och med Swebus tar det för mycket tid i anspråk (och då behöver jag ett SL-kort också).

Tittade alltså på TIM "Trafik i Mälardalen" och priserna var faktiskt mycket lägre än vad jag föreställt mig. "Problemet" är att det finns en jäkla massa varianter att välja på...
1. Västerås- Stockholm + SL (2kl) för 3.600SEK
2. Västerås -Stockholm + SL (1kl) för 4.100SEK
3. Alla SJ-regional + SL (2kl) för 4.000SEK
4. Alla SJ-regional + SL (1KL) för 4.900SEK

Vad ska man värdesätta? Tydligen fungerar "SJ-regional Mälardalen" hela vägen till Linköping i syd, och Gävle i Norr. Men kommer jag verkligen nyttja möjligheten:p...?..
Fördelen är ju om jag ska till Arlanda, då jag kan åka iaf till Märsta (eller betala extra för att komma direkt till ARN). Problemet där är att det blir många byten gentemot direktbuss VST-ARN.
Hur mycket bör 1kl värdesättas? Kostar mer för tillägget till Stockholm än att kunna nyttja hela SJ's utbud regionalt...

Nu är det ju inga gigantiska prisskillnader, men skulle vara intressant att veta hur ni hade resonerat :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Om du bara vill ha Stockholm eller hela Mälardalen får nog du avgöra själv, men jag kan säga att på det stora pendlingsavståndet hade jag inte tvekat en sekund att lägga en femhundring extra i månaden för 1 kl, du betalar ju för lugn och ro och utrymme som du nog kommer vilja ha om du ska pendla minst 110 mil i veckan ;)
Om det är den tågmodell jag tror (nya dubbeldäckaren?) tycker jag bra om den efter de få gånger jag provat den.

PS. En kvalificerad gissning från min sida är nog också att du inte kommer tillbringa mycket av din fritid med att åka tåg i Mälardalen om du nu inte har något att uträtta eller bekanta att hälsa på, det känns som du får din tågfix bara av pendlingen. Jag skulle välja alt 2 av de du listat.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Om du bara vill ha Stockholm eller hela Mälardalen får nog du avgöra själv, men jag kan säga att på det stora pendlingsavståndet hade jag inte tvekat en sekund att lägga en femhundring extra i månaden för 1 kl, du betalar ju för lugn och ro och utrymme som du nog kommer vilja ha om du ska pendla minst 110 mil i veckan ;)
Om det är den tågmodell jag tror (nya dubbeldäckaren?) tycker jag bra om den efter de få gånger jag provat den.

Du har nog rätt. De har en tendens att sätta in endast tre vagnar på sträckan också, trots att det behövs ca 5.... Nog säkrast att köra på 1kl. Men i den konfigurationen hoppar jag över hela regionen; kan inte tänka mig att jag kan räkna in 800SEK på andra stäckor, om jag inte åker för åkandets skull dvs.

Tackar för bra input. Att jag ska pendlar 100mil i veckan vill jag dock helst inte tänka på ;) Om jag räknar in även flyg i jobbet så handlar det nog om några 1000mil. Dubbeldeckaren är det iaf, så komforten vill jag inte klaga på :).

Jag får väl avväga efter ett tag hur jag känner inför jobbet. 4.100SEK i månaden är nog bara strax under mellanskillnaden för samma lägenhetstyp i Stockholm...
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Har åkt mycket tåg på andra sidan av mälardalen (Eskilstuna-Stockholm), har ett bra råd, håll dig till 1:a klass, det är värt var ända krona, det är klart lugnare och inga horder av skränande människor med ståplats.
 

jsn

Medlem
Fördelen med 1kl är att du har större chans att få ett eget säte i rusningstrafik, 2kl ger dig bara rätt att stiga ombord på tåget men garanterar ingen sittplats. Dock är det ingen annan skillnad mellan 1kl och 2kl på X40 förutom klisterlappen på fönstert som säger att detta är en 1kl avdelning...
 

Jonas C

Medlem
Jag åkte under en period mycket på sträckan Eskilstuna – Stockholm, mest på direkttåget som gick tidigt på morgonen. Detta tåg var oftast smockfullt i 2klass och det hörde inte till vanligheten att folk satt i trapporna. I 1klass var det däremot tyst och lugnt, men dock sällan man hade turen att få sätet brevid blockerat. Övriga tider på dygnet fanns det alltid plats i 2klass.

På sträckan Västerås – Stockholm har jag aldrig upplevt det som lika fullpackat, så jag skulle nog ha hållit mig till 2klass, om man ändå har ett SJ Prio Svart.
 

Jonas C

Medlem
Sen är nog förvisso frågan om det känns värt att lägga 4000kr per månad för att stå ut med SJ. Det kanske vore skönare att lägga pengarna på ett boende i Stockholm :)
 

underhund

Medlem
Ett tips kan vara att lägga till några (få) kronor och köpa kort sträckan Kolbäck-Stockholm. Då kan du även resa via Eskilstuna om det skulle bli något strul med Västerås-tåget. Lite längre restid den vägen förstås, men det genererar lite fler avgångar att välja på.
 

Palazzi

Medlem
Sen är nog förvisso frågan om det känns värt att lägga 4000kr per månad för att stå ut med SJ. Det kanske vore skönare att lägga pengarna på ett boende i Stockholm :)

Problemet är att man måste hosta upp rejält mycket mer pengar för ett boende i Stockholm då det saknas hyresrätter (centralt iaf). Det skiljer ca 1.5-2milj på samma yta i Västerås vs t.e.x Östermalm... 4.000kr täcker kanske ränta, men sitter låst med pengar som jag skulle kunna köpa en lägenhet i Milano för (som sedan är nästan kostnadsfri att äga).

Om jag trivs och blir kvar en längre tid, då kommer jag givetvis resonera kring ett lägenhetsförvärv i Stockholm.
 
Toppen