Senaste nytt

Varför vill inte American Express ha kunder som flyger förstaklass?

Ubbe

Medlem
Jag har funderat mycket på varför American Express Eurobonus inte vill ha kunder som flyger förstaklass. Tänker då närmast på 2-4-1 erbjudandet som återkoppling till deras kunder med spend över 150k Skr. Är inte Amexkunder värda det bästa alternativet? Vad är affärsiden med att förhindra kunden att få det bästa? Hur få kunden att fortsätta spendera efter 150k Skr? Är inte risken stor att kunden väljer ett annat lojalitetsprogram där valfriheten/kickbacken är större?
Frågorna borde ställas till ansvarig säljare på American Express. Det finns en tråd där frågor ställdes till SAS representant men denne har ju självfallet en bias i sina svar.
Det är väl kunden som skall premieras i ett lojalitetsprogram, och ett resonemang där kundens behov och önskemål lyfts fram gentemot American Express vore en bra början. Det behövs en ingång för informationsutbyte med alla tre parter, dvs. SAS Eurobonus, American Express och förslagsvis BC som en representant för medvetna kunder.
Något för BC att ta tag i?
Vad säger ni andra? Finns det en förbättringspotential att driva här? Vore det önskvärt med en dialog enligt ovan? Finns behovet? Andra förslag?

ubbe
 

kaper

Ny medlem
Fantastisk. Yes. Også travel priveliges trenger en real oppgradering. Jeg er norsk SAS EB Plat Amex-kunde,og ingen av tilbudene er av noe særlig verdi for oss som reiser mye.

Eksempel fra søk på London akkurat nå: nesten alle fordelene er av typen "free breakfast for two"... skulle en amex-kunde som bruker NOK 100k+ bry seg om prisen for en frokost? Selv velger jeg nesten alltid in room dining til frokost, som neppe dekkes av en slik voucher. Eller jeg har et så hektisk program at jeg er ute av hotellet før frokosten har åpnet. Give me a break.. Og svært få hoteller omfattes. Noen SLH-boutiques, som er bra... Men hvor er f.eks. four seasons, Lanesborough, etc? Det er jo der vi vil ta med kona på helgetur.

AmEx Selects reisetilbud på norsk inneholder også stort sett "kom tilbake snart"... Norge

Osv. Sas og amex og dnb (i norge) trenger absolutt hjelp til å lage en virkelig premium service (hvis dette er målet da...)
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag tror inte att AMEX förhindrar någon att boka första klass. Vart får du det ifrån?

Det är nog snarare SAS som förhindrar det av den enkla anledningen att SAS helt enkelt saknar första klass och därmed skulle få en högre kostnad för 2-4-1 varje gång de bokas med partners. Det är ju inte för inte som 2-4-1 endast gäller SAS-metall. Det ligger helt enkelt inte i SAS intresse att erbjuda något tillsammans med AMEX som inte gynnar SAS.

Jag får regelbundet specialpriser på första klass biljetter via mitt AMEX Centurion. Inte helt sällan är det t.ex. boka C och res i F. Det finns ett stående sånt erbjudande på bl.a. Etihad. Så nog vill AMEX säkerligen att deras kunder reser på bästa biljett.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Eksempel fra søk på London akkurat nå: nesten alle fordelene er av typen "free breakfast for two"... skulle en amex-kunde som bruker NOK 100k+ bry seg om prisen for en frokost?

Jag vill bara påpeka att 100k NOK inte är speciellt hög spend. Jag spenderade det förra månaden på mitt AmEx och jag bryr mig i högsta grad om vad frukosten på hotell kostar - är den inte gratis får det vara.
 

Ubbe

Medlem
Jag tror inte att AMEX förhindrar någon att boka första klass. Vart får du det ifrån?

Det är nog snarare SAS som förhindrar det av den enkla anledningen att SAS helt enkelt saknar första klass och därmed skulle få en högre kostnad för 2-4-1 varje gång de bokas med partners. Det är ju inte för inte som 2-4-1 endast gäller SAS-metall. Det ligger helt enkelt inte i SAS intresse att erbjuda något tillsammans med AMEX som inte gynnar SAS.

Jag får regelbundet specialpriser på första klass biljetter via mitt AMEX Centurion. Inte helt sällan är det t.ex. boka C och res i F. Det finns ett stående sånt erbjudande på bl.a. Etihad. Så nog vill AMEX säkerligen att deras kunder reser på bästa biljett.

Jag tror att du väljer att missförstå mig. När jag har ett American Express Eurobonus kort så är jag i mina ögon huvudsakligen kund hos American Express. Om man då skall föra fram åsikter om hur de premierar lojala kunder så borde kommunikationen ske emot American Express ansvarig istället för mot en representant från det företag som American Express köper sina premieringsverktyg ifrån.
Självklart förstår jag att SAS är den som vill att sålda poäng skall användas inom SAS och inte på partnerflyg, men 2-4-1 är ett erbjudande som kommer från American Express och då borde det vara deras representant som man kommunicerar emot/med för en bättre implementation.
SAS gynnas ju med att poäng köpes hos/av dem, men gynnas ju inte lika mycket om poängen används hos allianspartners, vilket borde stå klart för alla.
Men jag kanske har fel? Det kanske är bättre att kommunikation rörande dessa göromål sker via SAS Eurobonus, och att vi som kunder hos American Express litar på att motparten företräder våra intressen som medvetna kunder.
 

Alx

Medlem
Jag tror att du väljer att missförstå mig. När jag har ett American Express Eurobonus kort så är jag i mina ögon huvudsakligen kund hos American Express. Om man då skall föra fram åsikter om hur de premierar lojala kunder så borde kommunikationen ske emot American Express ansvarig istället för mot en representant från det företag som American Express köper sina premieringsverktyg ifrån.
Självklart förstår jag att SAS är den som vill att sålda poäng skall användas inom SAS och inte på partnerflyg, men 2-4-1 är ett erbjudande som kommer från American Express och då borde det vara deras representant som man kommunicerar emot/med för en bättre implementation.
SAS gynnas ju med att poäng köpes hos/av dem, men gynnas ju inte lika mycket om poängen används hos allianspartners, vilket borde stå klart för alla.
Men jag kanske har fel? Det kanske är bättre att kommunikation rörande dessa göromål sker via SAS Eurobonus, och att vi som kunder hos American Express litar på att motparten företräder våra intressen som medvetna kunder.

Jag tror att du missförstår mig. Jag har inga synpunkter på vem som är lämpligast att kontakta för synpunkter kring själva erbjudandet. Det är säkerligen som du säger en kombination av SAS och AMEX.

Det jag inte förstår är hur du kan tro att Amex och SAS i ett gemensamt kort ens skulle vilja erbjuda något som inte var till SAS fördel? Det förlorar liksom helt värdet för SAS. Den som vill ha förmåner utanför SAS har ju alternativet att välja ett icke SAS-brandat kort från Amex.

I övrigt är ett SAS EB Amex (=Amex guld) ett av Amex lägre kortnivåer. Amex mest värderade kunder har Platinum och Centurion kort. Följdaktligen är det dessa kunder som erbjuds de bästa förmånerna. Det ser jag faktiskt inget konstigt i utan fungerar precis som inom andra lojalitetsprogram. Ju högre nivå, desto bättre förmåner.

Med en årsavgift på 1.000:- kan man nog inte förvänta sig hur mycket som helst. Själv tycker jag att SAS Amex 20EB/100sek och en 2-4-1 efter bara 150k spendering är ett mycket generöst erbjudande. Jag hade gärna haft ett sådant kort om det erbjöds utanför Sverige/Norge. Vilket annat kort erbjuder något bättre?
 

Ubbe

Medlem
Text..
Det jag inte förstår är hur du kan tro att Amex och SAS i ett gemensamt kort ens skulle vilja erbjuda något som inte var till SAS fördel? Det förlorar liksom helt värdet för SAS. Den som vill ha förmåner utanför SAS har ju alternativet att välja ett icke SAS-brandat kort från Amex.
Text..

Självklart är det till SAS fördel att kunna sälja poäng till American Express. Det är ju bara att lyfta blicken och kontrollera hur många andra FFL program som säljer poäng till den som önskar köpa. Ofta med 100% bonus.
Värdet på 2-4-1 erbjudandet är ju mycket lågt idag. Det finns väldigt få långflygningar där man kan hitta 2 bonusplatser i C. Frågan är om American Express är medvetna om hur värdet av erbjudandet försämrats genom tid.
Vilka övriga förmåner som erbjuds kunder med andra kort kanske du kan ta i någon annan tråd. Här är det helt off topic eftersom redan i första meningen begränsar tråden till AMEX-EB
 

Chrille

Medlem
Jo, fast man får nog vara beredd på att ett co-branded kort i första hand kommer med erbjudanden inom den egna sfären. Man skulle ju bli förvånad om t ex jag via mitt Statoil-Mastercard fick erbjudande om hyrbils-perks eller bränslerabatt på OKQ8 eller Preem. :)
 

Alx

Medlem
Priset Amex betalar till SAS för EB-poängen går inte ens att jämföra med den allra bästa bonuspoängskampanjen. De betalar löjligt lite för poäng. Nyligen hade tyska "money" (tror den har refererats till tidigare här på BC.se) en mycket utförlig artikel om LH och hur mycket deras partners köper poäng för. SAS/Amex lär inte skilja sig särskilt mycket åt...

Jag förstår fortfarande inte hur du drar slutsatsen att Amex inte vill att vi reser i F? Du kan ju använda ALLA poäng du tjänar via SAS Amex till F. Det är bara 2-4-1 som av förståeliga skäl inte fungerar. Det blir helt enkelt FÖR billigt och kostar SAS FÖR mycket, svårare än så är det inte.

Att SAS inte släpper fler C poängresor på de få långlinjer man har håller jag med om är smått irriterande. Men det är ju ett problem som SAS äger till 100%. Men så länge de fyller kabinen med bättre betalande kunder så är det ju inte heller särskilt konstigt.
 

motu

Medlem
AMEX borde differentiera 2-4-1 för att det ska ha ett värde som motsvarar en bråkdel av deras intjäning. Jag är övertygad om att medlemmarna på BC är mycket mycket lönsamma kunder för AMEX. Slutsatsen för mig är enkel; de måste differentiera erbjudandet för folk med hög spend och erbjuda mer resmöjligheter. Kanske ett BC - EB co-brandat kort? Kunde vara en inkomstkälla för BC också?
 
Toppen