Senaste nytt

Reserapport Tokyo-Köpenhamn (via Istanbul) – Turkish Airlines Business class

Kris

Medlem
Resan CPH-NRT gjordes med SAS A340 i C. Hoppar över denna del då det redan finns relativt mycket skrivet om SAS kabin å service. Istället kommer här några rader om resan tillbaka till Öresundsregionen via: NRT-IST-CPH.

TK51 NRT-CPH
Narita Express stod för transportservice från Shinjuku till Narita. Klanderfritt med japansk precision. Öresundstågen har lite att lära här... Väl på Narita gick incheckning och security smärtfritt. Som vanligt ställde jag mig frågan hur många knapptryckningar det behövs för ett sällskap på två med förbokade säten och ett bagage. Frågan blev inte besvarad den här gången heller.

s_nex1.jpg
Narita Express @ Shinjuku station Tokyo

s_nex2.jpg
Narita Express interiör


Lounge
Vi blev anvisade till Uniteds lounge, då den var närmast gaten. Tiden var knapp (15min tillgodo före boarding) så det var ingen idé att köra gatlopp mot ANA-loungen. Även då den/de sägs vara bättre på NRT än KIX, som jag tidigare besökt, var det inte värt mödan. United loungen levererade som förväntat; inte alls. Några torra sushirullar och kakor. That's it! Tur att de obligatoriska japanska ölupphällningsmaskinerna fanns så att man kunde roa sig med dem. Det är faktiskt väldigt underhållande, värt resan bara det! :)

s_lounge0.jpg
United Club lounge – på temat stort, men dåligt

s_lounge1.jpg
Dignande buffet i United Club lounge NRT

s_pilsner.jpg
Stora nöjet i Japanska lounger – den perfekta pilsnerupptappningen!


Boarding
Smidigt med separat boarding och landbro för C. Inget klydd!

s_777.jpg
Turkish Airlines 777-300ER, oh yes!

s_boarding.jpg
På NRT bemödar man sig med att öppna två dörrar till flyget, oh yes igen!

s_pre-flight.jpg
Lite saft å choklad för nyanlända passagerare


Kabinen
Turkish nya 777-kabin är nice. Fyra rader med 2-3-2 konfiguration. Kan dock tilläggas att jag inte frivilligt hade valt ett mittensäte. Lite trisst om man har pungat upp en smärre förmögenhet för att finåka och hamnar mellan två snarkande monster eller annat valfritt obehagligt scenario. Seat pitch ger möjlighet för de flesta långväxta att sträcka på benen och slänga upp fötterna på ottomanen framgör. Mycket trevligt. Summa summarum en top of the line- kabin.

s_kabin1.jpg
Stor skärm, gott om benutrymme (allt är relativt…) och bra med förvaring

s_kabin2.jpg
Mitt hem de närmaste 13h

s_kabin3.jpg
Fyra rader 2-3-2-konfiguration

s_status_start.jpg
Något sydligare rutt än SK-kärran. Följaktligen ca 2h längre flight.

s_snow.jpg
Utsikt över snötäckta berg i Japan



Mat
Efter dryckesbeställning skeppade kocken ut små snacks i väntan på det som komma skulle. Lite out att vi fick besked om att ändra vinval 10 min senare. Verkar som att de just insett att de inte stashat upp tillräckligt. Nåväl, alternativ B funkade fint det också.

s_food_0.jpg
Snacks

Nästa minus uppstår några minuter senare. Placerad på 4K/4J var vi längst bak i bussinesskabinen och fick följdaktligen beställa mat sist. Två av tre alternativ var slut!! Endast nudelrätt kvar --> dagens I-landsproblem har uppstått. Efter lite suckande erbjöd sig mannen i "Lady och Luffsen-kockmössa" att sno ihop något han kallade en turkisk kycklingrätt. Lite flexibelt trots allt. Resultatet av flexibiliteten var dock inte överst på betygskalan. Nåväl...

s_food_1.jpg
Blandat gods till förrätt. Gott!

s_food_2.jpg
Kockens improviserade kycklingrätt. Inte så värst spännande.

s_food_3.jpg
Efterrätt i dunkel belysning. Den stora blobben längst upp är någon form av chokladtingest.

2nd serving; inget spektakulärt, som en bra inter-europa-måltid. Här fick vi de val som vi ville osv.

s_food_4.jpg
Förrätt på 2nd serving


Menyn i korthet
  • Pre-flight drinks: vatten, OJ, en röd och en gul drink (alkoholfri). Kan tilläggas att den röda jordgubbsliknande drinken smakade identiskt med den gulaktiga citron/lime
  • Aptitretare och nötter med dryck
  • Förrätt i form av kanapéer och svampsoppa
  • Huvudrätt: lamm, tonfisk eller nudlar som i vårt fall blev till kyckling...
  • Desserter från vagnen i form av lite blandade kaloribomber
  • Andra serveringen bjöd laxförrätt följt av lamm eller pastarätt
  • Snackbuffé mellan målen bestod av några torra mackor och turkiskt snacks. Här är faktiskt SAS snacksbuffé mer trevlig och varierad.

s_food_menue.jpg
Delar av menyn



IFE
Nu börjar äntligen kvaliteten på IFE börja närma sig vad man kan få ut av en $200 kinesisk tablet... (dessutom är skärmen faktiskt är större för IFEn än godtycklig tablet, så vi kan kalla det oavgjort). Jag har notoriskt vägrat använda IFE-system då musik och film ofta blir fullkomligt slaktade av dåliga skärmar och brusande ljud. Men bildkvaliteten i denna 777-300ER är faktiskt helt ok. Brusigt ljud är dock fortfarande ett faktum. Stekte en rulle med Matt Damon, funkade finfint.


Service
Väldigt stor variation mellan de som arbetade i kabinen. Några var extremt tillmötesgående medan andra korta i tonen och på gränsen till vresiga. Inget specifikt att klaga på, mer den generella atmosfären som lätt kunde höjas några snäpp med enkla medel.

s_status_stopp.jpg
13h senare…

IST-CPH TK1787
Jag har tidigare bara flugit p2p till IST, vilket funkat fint (Istanbul är för övrigt en väldigt trevlig by som rekommenderas varmt). Anslutningar verkar dock vara ett lotteri. Ett antal av resenärerna från NRT blev informerade om problem med anslutningar i IST redan innan avfärd från NRT. Detta trots att kärran (TK51) gick enligt tidtabell från NRT. Kommentarer från cabin crew: "you may reach it but will most likely arrive tomorrow" etc. TKs expansion har fått IST att jäsa över rejält.

Vår trippelsjua från NRT landade 10min efter tidtabell på grund av en extra snurr vid inflygning (kö). Dock tog det ca 50 min innan vi kom till terminalen i huvudsak för att taxa runt för att slutligen stanna vid något som kändes en oerhört provisorisk uppställningsplats. Fullt med bråte på ena sidan och ett annat TK-flyg på sniskan på andra sidan (om vår 777 baxats några tiotal meter längre hade det varit fysisk kontakt mellan två plan). Det hela liknade en panikparkering vid byte av flyktbil efter ett misslyckat Guldfyndrån. Vår flyktbil i det här fallet bestod av en buss som tog oss till terminalen efter slalom bland bråte, hangarer och vad som kändes som ett decennium av Boeing och Airbus samlade produktion (alla med TK-logga; deras expansion känns enorm).

Väl i terminalen var det bara att spänna hjälmen och kuta till nästa gate, som givetvis också var en bussgate. Som väntat var det ingen rusch vid boarding trots att vi anlände gaten mindre än 10 min innan take-off. Men, you never know... hade varit surt att missa anslutning till vår kära Øresunds-hub.

Så några ord om flygturen. Kabinen i A321-200 hade en klar sovjetkänsla. Dock creds för att det är en "riktig" C-kabin och inte bara blockade säten. Endast 7 pax i C, så servicen var väldigt snabb och effektiv. Dock var inte aptiten på topp efter allehanda frosseri under longhaul-flighten, men det är ju en annan femma…

s_sovjet1.jpg
TK A321-200 C-säte i Sovjet-stil

s_sovjet2.jpg
Något suddig C-kabin CPH-IST

Slutsats
Trots några mindre fadäser; åk gärna med Turkish Airlines longhaul i C, med viss reservation för att pressa sig igenom ett byte på IST (med mindre du har väldigt gott om tid. Loungen lär ju dessutom vara förträfflig, vilket icke fick upplevas denna gång)

God tur!
 

ACervin

Medlem
Kul läsning. Det är det här vi behöver för att bilda oss en uppfattning om olika kabiner. Jag håller nog på att bli gammal. Men vad är att steka en rulle?
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport! Tycker dock att det är lite märkligt hur man kan dra Sovjetassociationer till kabinen i A321 bara för att stolarna är röda. Den ser ju mycket fräsch och trevlig ut enligt mig, och för att det skulle klassas som äkta öststatskänsla så krävs det nog liiite mer än bara ett par röda stolar ;) Maten såg mycket god ut, i synnerhet kanapé servicen som man tycks ha återinfört. Flyger TK Business om ett par månader, men då det är nattflyg åt bägge håll så betvivlar jag att det kommer att serveras en full måltid på flygen.
 

Kris

Medlem
Trevlig rapport! Tycker dock att det är lite märkligt hur man kan dra Sovjetassociationer till kabinen i A321 bara för att stolarna är röda. Den ser ju mycket fräsch och trevlig ut enligt mig, och för att det skulle klassas som äkta öststatskänsla så krävs det nog liiite mer än bara ett par röda stolar ;) Maten såg mycket god ut, i synnerhet kanapé servicen som man tycks ha återinfört. Flyger TK Business om ett par månader, men då det är nattflyg åt bägge håll så betvivlar jag att det kommer att serveras en full måltid på flygen.

Inte så mycket den röda färgen. Åsyftade mer att kabinen var rejält sliten och gammal (i synnerhet relativt den splajsans nya kabinen i 777:an), vilket iofs inte syns så väl på bilderna. Men nu när du säger det så är ju stolarnas och väggens färg ytterligare en indikator på Sovjet-style. :)

Hoppas du får en trevlig tur med TK. Skulle inte tveka över nattflyg i deras nya C-kabin. Finns nog möjlighet att sova gott.
 

Jonas C

Medlem
Hoppas du får en trevlig tur med TK. Skulle inte tveka över nattflyg i deras nya C-kabin. Finns nog möjlighet att sova gott.

Då förstår jag. Man hade ju nästan antagit att kabinen skulle vara fräsch, med tanke på planets ringa ålder :)
Det blir tyvärr i den gamla kabinen på A340, men så länge stolen är hel så håller jag mig ganska nöjd.
 

Fredrik

Medlem
Inte så mycket den röda färgen. Åsyftade mer att kabinen var rejält sliten och gammal (i synnerhet relativt den splajsans nya kabinen i 777:an), vilket iofs inte syns så väl på bilderna. Men nu när du säger det så är ju stolarnas och väggens färg ytterligare en indikator på Sovjet-style. :)

Lägg till vresig personal och du har verkligen Sovjet-style.
 

Bryant

Medlem
Trevlig rapport! Tycker dock att det är lite märkligt hur man kan dra Sovjetassociationer till kabinen i A321 bara för att stolarna är röda. Den ser ju mycket fräsch och trevlig ut enligt mig, och för att det skulle klassas som äkta öststatskänsla så krävs det nog liiite mer än bara ett par röda stolar ;) Maten såg mycket god ut, i synnerhet kanapé servicen som man tycks ha återinfört. Flyger TK Business om ett par månader, men då det är nattflyg åt bägge håll så betvivlar jag att det kommer att serveras en full måltid på flygen.

När vi flög från GRU så serverades det en full måltid trots att avgång var 01:10...
 

Bwan

Medlem
Trevligt rapport! Det verkar vara ungefär vad man förväntar sig av TK. Men, ingen champagne?

Förövrigt tycker jag personligen att 2-3-2 i Business är oacceptabelt.
 
Toppen