Senaste nytt

Vart skall man flyga på julafton?

ACervin

Medlem
Tomten skall få ledigt i år. Tonårsdöttrarna börjar redan spåna på en sol och badsemester under julen och de hårt arbetande föräldrarna har båda lyckats få ledigt från den 23 till trettonhelgen. Om man nu inte vill åka till Thailand, Kanarieholmarna eller UAE, vart skall man ta vägen? 10 dagar och helst inte dyrare än 15000 per pers inkl hotell alt bra B&B.

Alla förslag välkomna
 

Ubbe

Medlem
Res till Kambodja. Flyg till Phnom Penh och sedan taxi eller buss till Kep för en snabb nedfasning till semestertempo. Kan rekommendera krabba med färsk grönpeppar. Kanske det godaste jag ätit och då jämför jag med flera två -tre stjärniga ställen världen över. Mat är en hobby...
Bo på Veranda (kan verkligen rekommenderas) eller Kep Lodge (kanske mer i tonårsdöttrarnas stil..) Efter några dagar minibus till Sihanoukville och valfritt hotell. Jag rekommenderar Small Hotell med en svensk ägare Henrik Olsson och en juste introduktion till ett fantastiskt land. Prisbils ca 18-22$ /natt.
Har ni ett överskott på pengar så välj Sohka beach i stället som ger er samma sak minus personlig omsorg och trevnad för 2000 mer /dygn och rum...

Fantastiskt land och folk, kommer själv att förhoppningsvis flytta dit när pensionen nalkas. Hårt och kriminellt men ändå ofarligt om man inte är ute ensam och dyngfull efter 22:00. Man bör tänka på att en hög polischef tjänar ca 50$ / månad och en livsinkomst ligger runt 100K Skr..
 
Last edited:
Hej,
jag skulle rekommendera stad som aldrig sover. New York skulle vara ett kanon alternativ för dina tonårsdöttrarna. Det finns massor att göra under Julhelgen. Shopping, Musical, Museum och mycket annat. Ett alternativ som tror att dina döttrar och fru skulle uppskatta. Vad säger du?
 

ACervin

Medlem
Tack för tipsen så långt. Kambodja har vi aldrig besökt, låter spännande, New York kombinerat med Florida skulle kunna vara ett bra alternativ. Någon som har erfarenhet av sol o bad i Sydamerika, fast flygen verkar väldigt dyra?
 

Dr. Miles

Expert
Någon som har erfarenhet av sol o bad i Sydamerika, fast flygen verkar väldigt dyra?
Inte direkt" bad" men Buenos Aires är trevlig stad.
Däremot som du skriver, det är jättedyrt att flyga dit under jul&nyårshelgen.

Med tanke på resebudget 15.000 SEK inkl. hotellkostnader, så är det nog Sydostasien som passar ditt önskemål.
 

Magino

Medlem
Ett alternativ skulle kunna vara Malaysia. Kuala Lumpur går att flyga till för runt 8500 kr per person. Detta går att kombinera med en tripp upp till Langkawi med AirAsia för omkring 650kr per person inklusive ett bagage. Nu har jag dock aldrig varit på Langkawi så kan inte uttala mig om hur det är, men det är i alla fall ett alternativ till Thailand.
 

Marcus01

Medlem
Langkawi är en trevlig ö som inte är sönderexploaterad som många öar i Thailand. Det ska finnas en lag om att en viss procent av marken inte får bebyggas utan att det måste finnas djungel kvar. Det gör att det finns ett rikt djurliv på Langkawi, mycket apor och en hel del annat kul! En bonus med Malaysia jämfört med Thailand är att man kan få bra vin och äta på riktiga tallrikar osv. Mycket plast i Thailand och det är ju charmigt men ibland räcker det liksom. Kuala Lumpur är dessutom en bra shoppingstad!
 

Dr. Miles

Expert
Om du har massa EuroBonus pöäng, kan du också flyga till Sydostasien via Kina. 90.000 EB poäng per person i ekonomiklass.

Alternativt kan du också köpa T/R biljett till Kina(mellan 5.000-6.500 SEK per person) + 30.000 EB poäng per person för bonusresor inom Asien i ekonomiklass.
 
Cancun Mexico, bo på Hyatt Regency :)
flyg kan fås runt 8000kr per person och sen 5000kr per person för hotellet, två rum, 2 pers per rum.
 

henrik l

Medlem
Langkawi är en trevlig ö som inte är sönderexploaterad som många öar i Thailand. Det ska finnas en lag om att en viss procent av marken inte får bebyggas utan att det måste finnas djungel kvar. Det gör att det finns ett rikt djurliv på Langkawi, mycket apor och en hel del annat kul! En bonus med Malaysia jämfört med Thailand är att man kan få bra vin och äta på riktiga tallrikar osv. Mycket plast i Thailand och det är ju charmigt men ibland räcker det liksom. Kuala Lumpur är dessutom en bra shoppingstad!

Håller med om KL, prutar man hårt finns det riktig bra varumärken att fynda av tveksamt ursprung på Petaling Street:D Sedan ligger väl Langkawi tillräckligt lång norrut i Malaysia för att vattnet skall vara bra. Ska eventuellt till Penang i jobbet i april nästa år. När jag kollade upp lite verkar det som att havet inte är speciellt badbart där. Samma sak upplevde jag för 15 år sedan när jag var i Malakka. Det byggdes flotta hotell hejvilt längs med stränderna, men inte en jäkel badade, eftersom vattnet i Malakkasundet var så skitigt.
Mitt intryck a Malaysia efter två besök där med 15 års mellanrum är det är ultramodernt i många centrala delar, samtidigt som man drar fördelarna av en bra prisnivå.
 
Last edited:
Toppen