Senaste nytt

Världens högsta hotell har öppnat

Jacob

Medlem
Det kommer säkert inte som någon förvåning att det handlar om Dubai. Även tidigare låg världens högsta hotell i Dubai men nu har det toppats av det 355 meter höga JW Marriott Marquis. Det innebär att hotellet bara är 26 meter kortare än Empire State Building i New York.

Hotellet består av två torn på totalt 72 våningar och erbjuder 1608 rum, nio restauranger, fem barer samt en lounge. På våning 71 och 72 finns cocktailbaren Vault med en fantastisk panoramavy över Dubai. Hotellet har även ett spa och gym på totalt 4000 kvadratmeter.

I dagsläget är det dock endast det ena tornet som är öppet, det andra tornet kommer öppna under 2014.

JWMarriottMarquisExterior1Night.jpg
Foto: JW Marriott

RoomsShot5.jpg
Foto: JW Marriott
 

Fredrik

Medlem
Jag ser att skillnaden beror på att Ritz-Carlton bara upptar en liten del av våningarna i ICC medan det här Marriott utgör hela byggnaden.
 

Palazzi

Medlem
Fint hotell! Jag trodde dock att det handlade om Nordkorea när jag läste rubriken :p Var inte den där otroligt fula byggnaden i Pyongyang högsta hotellet förut? :)
 
Last edited:

Magino

Medlem
Jag ser att skillnaden beror på att Ritz-Carlton bara upptar en liten del av våningarna i ICC medan det här Marriott utgör hela byggnaden.

Exakt, skillnad på världens högsta hotell (Marriott, Dubai) och världens högst belägna hotell (Ritz-Carlton, Hong Kong).
 

Palazzi

Medlem
Ja, ni har rätt. Världens största hotell handlade det nog om i Nordkorea, inte det högsta. Världens minst besökta hotell kanske de fortfarande kan stoltsera med ;)
 
Toppen