Senaste nytt

Avbrutna landningar...

Alx

Medlem
Jag såg att vi har en gammal tråd om avbrutna starter men kunde inte hitta någon om avbruta landningsförsök under "final approach". På förekommen anledning skulle det vara roligt att höra era erfarenheter!

Idag råkade jag själv ut för det för första gången trots över 100 flighter per år. LH1276 avbröt landningen på Malta väldigt sent och upplevelsen var både intressant, lärorik och samtidigt lite obehaglig... Många böner bads av flera medresenärer och spypåsarna användes av många.

Det är vid såna här tillfällen jag är glad över att flyga med erfarna piloter som arbetar för pålitliga flygbolag som sätter säkerheten i främsta rummet och inser begränsningarna.

Själv avskräcktes jag inte ett dugg från att flyga, snarare tvärtom... Flyget är verkligen säkert!! :)
 

Chrille

Medlem
Varför avbröts landningen?

Jag har varit med om att landningar har avbrutits vid tät trafik (för att föregående plan ej hann svänga av banan i tid) eller vid dålig sikt (för att piloten ej sett landningbanan i tid). Detta har dock varit tämligen odramatiskt och inte alls medfört någon större grad av oro.
 

Knucket

Medlem
Fick avbryta en landning i sent skede på Arlanda med Linjeflyg på tidigt 90-tal. Var ett plan i vägen på landningsbanan. Kändes läskigt innan kapten gick ut på informationen.
 

Senator

Moderator
SAS A340-300 på väg mellan OSL och ARN januari 2002 under inlärning av personal. Vi kom för nära flyget innan. Ingen dramatik, men lång tid innan CPT kom med uppdatering.

ZRH till LHR nu i januari. Hade nog under 500ft höjd när vi varvade runt på grund av vinden.
 

Alx

Medlem
Varför avbröts landningen?

Jag har varit med om att landningar har avbrutits vid tät trafik (för att föregående plan ej hann svänga av banan i tid) eller vid dålig sikt (för att piloten ej sett landningbanan i tid). Detta har dock varit tämligen odramatiskt och inte alls medfört någon större grad av oro.

Det var inte en sån "avbruten landning" i någorlunda god tid, såna har jag varit med om flera gånger tidigare. Det här var i ett mycket senare skede och ett beslut som måste ha fattats inom bara någon sekund eftersom vi var bokstavligen ett stenkast (för flygplan) ifrån landningsbanan.

Det var/är en kraftig storm över Malta idag. Enligt piloten försökte han att landa mellan två regnoväder men halvminuten innan det var dags att sätta ner planet på marken så kom den andra regnstormen ikapp oss och vi hamnade i något han kallade en "burst" - vind som blåser nedåt och tar bort lyftkraften... Det skakade till rejält i planet och bara någon sekund senare fick motorerna bekänna färg!! :)
 

Mattajas

Ny medlem
Som flygledare (i torn) har jag sett några avbrutna landningar genom åren. De vanligaste orsakerna (om man bortser från allmänflyg som skolflyger) är nog oväntade vindbyar, för litet avstånd till framförvarande flygplan, "hot and high" (mindre vanligt idag jämfört med 10 år sedan. När SAS fick sina 737 NG var det mycket "hot and high" då det var ovant för MD80 och FK28 piloterna att inte kunna minska fart/höjd lika snabbt när man av någon anledning låg högt).
Avbruten landning, eller pådrag som vi också säger är en del av inflygningsproceduren och något man som flygledare alltid är beredd på, och förstås också ibland initierar, då oftast p.g.a. annan trafik. Förfarandet (kurs och höjd efter pådrag) är alltid briefat hos besättningen och på de flesta flygplan inprogrammerat i flygplanet. (och publicerat på de officiella inflygningskortet för flygplatsen)

trevlig helg!


/Mattajas
 

Valley

Medlem
Odramatisk avbruten landning när sikten plötsligt blev allt för dålig för att fortsätta. Sen skulle det cirklas runt i 1 timme innan piloten gav upp och vände tillbaka till ARN
 

emiland

Medlem
Hade en landning i Köln för ett par år sedan där vi i praktiken redan var på marken. Motorerna på tomgång, glidflyg de sista metrarna när det plötsligt förbyttes i fullt gaspådrag och KRAFTIG stigning. Lite halvpanik i kabinen innan kaptenen efter någon minut meddelade att det stod ett plan på landningsbanan. Inför försök två meddelade styrman att det denna gång var fritt fram vilket ledde till lite nervöst fnitter.
 
Toppen