Senaste nytt

Till Paris på annat sätt än flyg, tips?

Barcelona lottades mot Paris SG i Champions League och matchen spelas den 2 April på Parc de Princes.

Jag är helt ny när det kommer till SJ och poäng.
Jag kommer snart ha cirka 25-30.000 poäng hos SJ om det kan ta mig någonstans på vägen.

Hur ska jag lägga upp resan? Vad kommer det kosta?

Behöver experthjälp här! Palazzi vad tror du? Hur lägger man upp det?

Behöver alltså befinna mig i Paris senast 15.00 den 2 April och hemfärd kan ske tidigast 01.00 den 3:e April.

Eller är det för dyrt så jag bör överväga flyget i alla fall? Läst historier där vissa fått betala 7000 SEK.
Även om det säkert är trevligt att susa fram med ett tåg så kan jag inte motivera den prisskillnaden.

Borde det inte vara billigare att vara miljövän? ;)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Menar du alltså Västerås-Paris t.o.r.? Kanske inte 7000, men dyrare än flyg lär det ju bli alla gånger på den långa distansen.

Standardtågvägen ner är ju annars tåg till Köpenhamn, nattåg därifrån till Köln och från Köln Thalys-tåg till Paris. Kan inte tänka mig att den biljetten hamnar under 4000 kr totalt.

SJ-poäng kan du väl bara använda inom Sverige? Vet ej, jag vore nyfiken på alla möjligheter att tillgodoräkna tågresor med SJ hos andra flyg-/tågbolag.
 
Flyg Norwegian till BCN och ta det nya TGV mellan Barcelona Estació de França och Paris.

Edit: Nu var jag för snabb. Tydligen kan man bara åka till Perpignan än så länge :(
 
Last edited:

gusten

Medlem
Förr i tiden bytte man på Hamburg hbf när man reste från Köpenhamn. Det var rätt trevliga resor.

Du borde flyga dock, om du reser från Västerås.
 

Palazzi

Medlem
Blir både omständigt och dyrt om man ska från Västerås till Paris, tyvärr. De flesta länder i Europa har sammarbeten mellan några tågbolag, men det gäller inte Sverige/Norge/Danmark (har två linjer).

Om du ska till Amsterdam eller Bern kan det vara smidigt att nyttja dina poäng VST-STO-CPH och sedan DB från CPH till AMS, Bern. Det talas om direktlinjer ner till Hamburg om några år, och då får man tillgång till fler linjer. Som det ser ut idag är det ett väldigt "meckande" om man ska sy ihop en resa från Norden. De alternativ som finns är ju kort för tågluffare, men blir ju dyrt bara för en resa A-(B)-C.

Jag rekommenderar flyget.
 
Toppen