Senaste nytt

Zanzibar - en fantastisk plats eller överreklamerat - behöver input

Traveller

Medlem
Jag blev förvånad över de låga poängpriserna med Ethiopian från ARN till ZNZ (Zanzibar). Bara 60000 poäng i ekonomi och 90000 i business. Känns riktigt överkomligt så därför har jag nu bokat biljetter till mig och yngsta dottern. Billigaste biljetten att köpa är med Condor (Lufthansas charterbolag), endast 6200 kronor i ekonomi (Business 11.000).

Har du varit på Zanzibar? Känner du till hotellen, bästa stranden, dykningen, maten, väder, restauranger och vad saker kostar? Skulle uppskatta om du delade med dig av dina erfarenheter.

Skall mot solen :cool: ett tag.
 

Svante

Medlem
Värdet är ok. Men beror lite på när ni ska åka. Finns ju regn då och då fördelat på året. Jag avr där förra året vid påsk och det var kanonväder. Hotellen är som på många andra ställen. Väljer du lyx får du lyx. Väljer du budget får du budget, men inte dåligt på något sätt. Främst är det på östra sidan av ön man bor på. Finns hur många hotell/resorter som helst att välja på. Kraftigt tidvatten gör att det vissa dagar kan ta kanske 10-20 minuter att vandra ut till där man kan simma, o andra sidan kan du hoppa i vattnet vid strandkanten vid tidig morgon/sen eftermiddag. Det mesta är DYRT, främst på hotellen. Maten är bra och god. Skulle nog välja något ställe som har half board eller liknande. Då sparar ni en del pengar. En flaska öl på hotellen går väl på en drygt 40-50 kronor...

Ska ni göra utflykter så försök boka dessa utanför hotellen. Hotellen lägger på saftigt med %.
 
Jag har flera gånger tittat på Zanzibar och varje gång kommit fram till att hotellen är inte prisvärda jämfört med favoritstället Mauritius. Skillnaden är att på Mauritius ingår halvpension för samma pris som motsvarande hotell på Zanzibar utan måltider. Fast nån gång ska det bli av, stränderna på Zanzibar ser mkt lockande ut.
 

Senator

Moderator
Traveller, låt oss ta ett glas Chablis nästa vecka.. Tror poängkostnader är samma till Seychellerna något som var väldigt trevligt :) kanske en ide nu som du inte hänger med till BGI?
 

Alx

Medlem
Alla är vi olika... Men för mig är Zanzibar det absolut värsta resmål jag har besökt... Jag önskar inte ens min värsta fiende en resa dit... 3 veckors konstant hemlängtan...

Men eftersom det också finns många som anser att ön är paradiset på jorden så måste det ju finnas ljuspunkter som jag helt enkelt missade!!

Mitt tips om du vill ha en paradisöupplevelse är att ta en titt på de något dyrare resmålen Seychellerna, Mauritius eller Maldiverna istället!! Zanzibar känns som "paradisöarnas" Ryanair... Marginellt billigare och rejält mycket sämre...

Glöm inte malariatabletterna!
 

ulagun

Medlem
Alla är vi olika... Men för mig är Zanzibar det absolut värsta resmål jag har besökt... Jag önskar inte ens min värsta fiende en resa dit... 3 veckors konstant hemlängtan...
Men eftersom det också finns många som anser att ön är paradiset på jorden så måste det ju finnas ljuspunkter som jag helt enkelt missade!!

Mitt tips om du vill ha en paradisöupplevelse är att ta en titt på de något dyrare resmålen Seychellerna, Mauritius eller Maldiverna istället!! Zanzibar känns som "paradisöarnas" Ryanair... Marginellt billigare och rejält mycket sämre...

Hoppsan!
Har liknande tankegångar som Traveller att resa med Ethiopian för rimliga poäng och komma till en s,k, paradisö på semester.
Har läst lite artiklar m.m och så hemskt verkar det inte, men OK det är ju glättade reseskildringar.
Vi vill inte gå på samma mina som när vi besökte Ghana för några år sedan. Så tråkigt. Slutade med att jag låg vid en pool-kant kikade på ödlor och läste virkbeskrivningar i hustruns medtagna Hemmets Journal.
Så jag ber dig Alx, lite uppriktig information varför undvika denna ö
 

Alx

Medlem
Vet ärligt talat inte vart jag ska börja... Det mesta var fel från början till slut... Liksom du hade jag hört och läst mycket positivt om hur bedårande vacker ön är osv.

För mig är ett paradisresmål någorlunda rent, vackert, välordnat och har en befolkning som inte lever i misär...

Utanför resortsen är ön mycket fattig, skitig och maten usel (goda färska kryddor dock). Naturen är inte mycket att hurra för den heller bortsett från Spice tour som är en intressant utflykt. Stränderna vi besökte varierade från skitiga med grumligt vatten till rena med klart vatten. Men ingen av de skulle på något vis kvala in på ens topp tio av de stränder jag har besökt i världen och då är jag ändå inte så mycket för att besöka fina stränder. Nästan vilken karibisk ö som helst slår Zanzibars stränder. Till och med Malta som inte direkt är känt för att vara vackert har fler vackra platser än Zanzibar.

Misären är påtaglig famför allt i och omkring Stone Town som annars är intressant att besöka åtminstonde en dag eller två. Tänk bara på att inte åka dit utan stövlar om det regnar. Allt möjligt äckligt forsar fram på gatorna då... Besök gärna kött- och fiskmarknaden. Själv höll jag på att bli vegetarian efter det besöket.

Befolkningen är generellt sett inte särskilt vänligt inställd till västerlänningar (bortsett från de som tjänar pengar på turisterna) och när saker krånglar tar det evigheter att få även den enklaste tjänsten utförd...

HIV/AIDS liksom malaria frodas bland befolkningen och inte mycket görs åt det... Visserligen inget ovanligt i Afrika, men för mig har inte ett riktigt paradisresmål sådana problem.

Vi fick "glädjen" att lära känna ett gäng vita afrikaner som bosatt sig på ön. Kul tänkte vi och trodde att vi kanske skulle kunna få en inblick i det verkliga Zanzibar när de bjöd med oss ut... Det visade sig senare att de och ca 100-talet andra den kvällen hade mer eller mindre tagit med sig Apartheid till Zanzibar så det blev inte så mycket mer utav det hela...

Det var lite av mina negativa erfarenheter från Zanzibar... Men som jag påpekade tidigare är vi alla olika och har olika förväntningar och preferenser. Zanzibar uppfyllde helt enkelt inte mina, men uppfyller säkerligen många andras!!

Vem som helst som reser dit önskar jag en trevlig resa och hoppas att de får en bättre bild och upplevelse av ön än vad jag fick.
 
Toppen