Senaste nytt

Uppgradering till First London-Houston ?

Jo jag har en fråga gällande BA:s First

Min far skall åka ARN-LHR-IAH men har bokat en Economy som han vill uppgradera till First. Datumet är den 15 april förutresa och hemresa den 21 april. Jag har kollat efter och kan inte hitta några riktiga cash upgrade mer än typ mellanskillnaden + ombokningskostnad (kanske inte letat tillräckligt).

Vad är de för ombokningsregler som gäller och vilka typer av biljetter går att uppgradera? Någon med expertflyer som kan kolla om de finns platser kvar? Och vad de kan tänkas kosta?

:p
 
Last edited:
Eh, har aldrig hört talas om någon som bokar ekonomi och hoppar följande steg:confused:

Economy -> Premium Economy -> Club World - First

Han bör nog vara glad om det ens går att uppgradera till Club World.
Vilken bokningsklass är det på biljetten?

Edit: Boka av biljetten och köp en ny i First är nog mitt bästa tips. Alternativt en Club World och använd Avios för att uppgradera (om han har några.)
 
Last edited:
Eh, har aldrig hört talas om någon som bokar ekonomi och hoppar följande steg:confused:

Economy -> Premium Economy -> Club World - First

Han bör nog vara glad om det ens går att uppgradera till Club World.
Vilken bokningsklass är det på biljetten?

Edit: Boka av biljetten och köp en ny i First är nog mitt bästa tips. Alternativt en Club World och använd Avios för att uppgradera (om han har några.)

Förstår att de ser konstigt ut men farsan är inte så haj på de här. Han ringde mig o fråga och jag sa ungefär som du att frågan är om de går beroende på bokningsklass :)

Jag ska höra med han vad han har för någon bokningsklass, han betalar 9000 för en tur o retur nu så kan ju hoppas på en flex economy
 

agehall

Medlem
Har han inte status me BA så är det nog mellanskillnad som gäller. Andreas Eriksson har annars bästa tipset. Beroende på vad han faktiskt har för bokningsklass så kanske det går att ändra något, men räkna med att han får betala 3x till.
 

Dr. Miles

Expert
Jag ska höra med han vad han har för någon bokningsklass, han betalar 9000 för en tur o retur nu så kan ju hoppas på en flex economy
Om det är en British Airways biljett till New York som har kostat ca 9.000 SEK inkl. skatter för T/R, är det nog en K klass biljett.

Kod:
CANCELLATIONS
   
     BEFORE DEPARTURE
       CHARGE EUR 180.00.

CHANGES
   
     ANY TIME
       CHARGE EUR 180.00 FOR REISSUE/REVALIDATION.
 
Om det är en British Airways biljett till New York som har kostat ca 9.000 SEK inkl. skatter för T/R, är det nog en K klass biljett.

Kod:
CANCELLATIONS
   
     BEFORE DEPARTURE
       CHARGE EUR 180.00.

CHANGES
   
     ANY TIME
       CHARGE EUR 180.00 FOR REISSUE/REVALIDATION.

Han betalade de för en tur o retur till Houston med BA, han behagar inte svaravi telefonen så vet inte än vad det är för klass... Återkommer :)
 
Det var fel av mig. :eek:
I så fall det är antagligen M klass men det gäller samma av-/ombokningsreglerna som jag postade ovan.

Okej, och sen är de väl mellanskillnaden? De måste väll gå att boka om o köra First från London bara men economy till London, tänker på de billigaste alternativet för min far då de är hans första gång ;)
 

agehall

Medlem
Okej, och sen är de väl mellanskillnaden? De måste väll gå att boka om o köra First från London bara men economy till London, tänker på de billigaste alternativet för min far då de är hans första gång ;)

Billigaste F-biljetten ARN-LHR-IAH kostar 56kkr+skatter med BA ToR. Så om han har betalat 4500 enkel så lär det väl bli en mellanskillnad på ca 26kkr. Lägsta F-priset LHR-IAH är 76kkr...

Noteras bör dock att det bara är ett fåtal platser kvar i bokningsklass A.
 
Det verkar som din käre far bara vill åka F för upplevelsen och inte för att samla TP / Avios osv. Korrekt?

Är han bara onödigt rik eller varför säger du inte till han att köpa poäng istället?
T.ex via AAdvantage.
Nu kanske inte F-tillgången är perfekt på just hans datum men bara en tanke till framtida resor.

Skulle personligen aldrig betala 56K för att åka F över Atlanten.
 
Last edited:
Toppen