Senaste nytt

Bästa resväskan (Stor resväska)

danielj

Ny medlem
Hej !

Efter som min gamla (höll 7-8 år) trotjänare en TITAN cirka 100 liters sprack efter ännu en tur till Shanghai
Så letar jag en ersättare och vart kan man fråga bättre än detta forum.

Lite Krav

Hållbar (utan att behöva band runt , eller snurras in i plastfolie)
Hård (Tror dom är mer hållbara)
Snygg (och syns på bagagebandet)
2 Hjulsystem (Tror inte 4 hjulingarna klara längre promenader med lite snöslask)
Praktisk (dvs bra packsystem)
Pris (alltid en parameter , men kvalitet går före pris)

Är lite rädd för att det är TITAN Xenon som det ser ut nu som matchar min kravbild, men skulle vilja hitta något roligare

Ge mig era tips förslag, eller övertyga mig om jag har fel uppfattning i mina krav :)

//Daniel
 

Murre

Medlem
Hej på sig och välkommen hit :)

Själv kör jag med billiga hårda resväskor och spännband runt om (då känner man ju igen den på bandet). Har provat några dyra men de lever inte längre än de billiga, vanligen 1 max 2år sen är det bara att hitta en ny billig i lämpligt land. Håller med dig om att det skall vara 2hjuliga de funkar bäst även på ojämnt underlag "och snöslask".

//Murre
 

agehall

Medlem
Jag kör med Samsonite. Har en jättestor fyrhjulig som jag inte vet vilken modell det är. Sedan har jag en mindre Cosmolite som jag gillar skarpt.

Har inte haft några som helst problem med mina fyra hjul, oavsett underlag. Blir det för tufft, så kan man ju dra den på två hjul och sedan resa upp den när man kommer till flygplatsen. Med fyra hjul slipper man dessutom slå hälarna i väskan när man går.

Vad gäller packsystem, så tycker jag att de flesta väskor suger. Jag har helt gått över till packing cubes för att hålla ordning i mina väskor och det funkar bättre än alla varianter på väskinredning som jag har sett.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är också på Murres linje.
Jag använder en billig resväska och räkna med att de går sönder inom 1-2 år.
 

Murre

Medlem
Packing cubes nu får herr Agahall förklara närmre "gammal gubbe tror han förstår men är inte är inte säker"
 

agehall

Medlem
Här är en bra länk där det finns lite info om vad det är: Packing Cubes

Kort så är konceptet att man packar allt i små "tygpåsar". Underkläder i en, T-shirts i en, skjortor i en specialvariant med hård över- och undersida och sedan byxor i en. Allt ligger då prydligt i väskan och man kan ta upp det man behöver utan att stöka till i väskan.

Dessutom har jag vakumpåsar som jag stoppar all smutstvätt i. Dessa funkar så att de har en envägsventil i botten så när man stoppat i sin tvätt så rullar man bara ihop påsen och all luft pressar ur. Resultatet är en platt och kompakt påse med smutstvätt som tar väldigt lite plats.
 
Jag förespråkar Peli Case väskor.

De håller för i princip ALLT!
Livstids garanti om något mot förmodan ändå skulle hända och den går sönder.

Så:

Hållbar: CHECK
Hård: CHECK
Snygg: Smaksak givetvis, jag tycker de ser riktigt grymma ut och har bara sett två andra som haft Peli case väskor så de syns på bandet
2 Hjulsystem: CHECK
Praktisk: Går att ha den helt tom, skumgummi, eller med vadderade avskiljare som man kan flytta runt efter behov
Pris: Prisvärda, klart dyrare än Clas Olsson men med tanke på att man slipper köpa ny väska efter ett par år så anser ja de vara jäkligt prisvärda

Enda nackdelen som jag ser är vikten. De är tyvärr inga fjäderviktare vilket kan vara ett problem för vissa kanske.


Några tips:

Peli 1640:
peli-1640.jpg

peli-1640.jpg


Peli 1650:
peli-1650.jpg

peli-1650.jpg


Den något mindre Peli 1620:
peli-1620.jpg


Ska bössan med finns Peli 1750 :) :
peli-1750.jpg


Behövs riktigt stor "väska" så finns Peli 0550 :) :
peli-0550-.jpg

peli-0550-.jpg
 

Mauricio

Medlem
Måste tyvärr säga att peliväskorna är groteskt fula, säkerligen funktionsdugliga men nej fy fan. Då kör jag hellre med en vanlig samsonite!
 
Ja utseende är ju en smaksak precis som jag skrev. Jag tycker Peli väskorna ser riktigt coola och "hårda" ut. Å andra sidan tycker jag att Gucci eller Luis Voiton väskor ser förbannat fjolliga ut. Igen, en smaksak, finns inga rätt eller fel.
 
Toppen