Senator
Moderator
Uppdaterat 2013-10-03
Baserat på denna deal:
http://www.businessclass.se/forum/d...r-alliance-jv-fran-29-216-sek-inkl-skatt.html
är det nu möjligt att nå HON för ca 400 000kr över två år..
Se denna kalkyl:
http://www.businessclass.se/forum/l...ast-miles-more-fran-sverige-6.html#post179262
Uppdaterat 2013-05-27
Har uppdaterat möjliga rutter från Sverige här:
http://www.businessclass.se/lufthan...ast-miles-more-fran-sverige-5.html#post142973
Tyvärr är pris och regler så pass dynamiska så det är svårt att hänga med...
Vänner, om någon av er har alldeles för mycket pengar och framförallt tid så kommer en liten guide på vad ni kan hitta på för att nå denna åtråvärda status symbol: Miles & More HON.
Reglerna är nu rätt enkla; du måste enbart resa med bolag inom Lufthansa Gruppen. Det vill säga Lufthansa, Lufthansa Private Jet, Lufthansa Regional, Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines/Tyrolean Airways, Brussels Airlines, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Luxair och SWISS. Det vill säga att t.ex. en code share som flygs av SAS inte räknas.
Från 1 September, 2012 måste alla dessa resor vara i affärsklass eller första klass. För att komplicera detta har Miles & More sänkt intjäning på bokningsklass ”P” och ”Z”.
För att få HON måste du flyga 600 000 Miles & More poäng. Dock måste du göra detta över två år. Min lilla guide här försöker att balansera med priser som finns året runt, och minimera positioneringsflighter som har en extra kostnad. Jag fokuserar inte på snabbreor som priserna exLON till Los Angeles t.ex.
Vi börjar med ett scenario där du går med i Miles & More den 1 januari, och du har ett mål; att nå HON per den sista december året efter. Ditt första steg är att så snabbt som möjligt ta dig till Frequent Traveller (FTL) nivå som är 35 000 miles. Varför? Jo, då trillar det in sådär 25% extra.
Låt mig börja med Europa resor
Ta en månad och köp en billig resa till London. Från London (LHR och LCY) har Swiss överlägsna priser till alla möjliga destinationer i Europa. Nu undviker vi ”Z” klass och går rakt på ”D” som är lägsta pris som ger 200%. Priset LON-BCN ligger på £450 och LON-PMI på ca £465. Med en valutakurs ni nu på runt 9,50 är detta lysande priser.
Tricket nu är segment. Du kan nämligen boka LHR-GVA-FRA-ZRH-BCN-GVA-MUC-ZRH-LHR, men du måste ha LX flygnummer på alla segment. Detta skulle bli 8 x 2 000 miles = 16 000 miles. När det har gjort detta 2 gånger + 2 segment till har du ditt FTL kort och därmed får du 500 miles till per sträcka. Så nu talar vi följande kalkyl:
Initialt 3 resor där du har: 16 000 miles x 2 = 32 000 miles + 2 segment a 2 000 miles + 6 segment 2 500 miles (som FTL) = 51 000 miles för ca 14 000kr
Nu har du “bara” 549 000 miles kvar under ingående tvåårsperiod
Så delar vi upp detta på samma LON-BCN så får du numera 20 000 miles per 8 segment. Det vill säga att det krävs 549 000 miles/20 000 miles = 27 och en halv resa extra utöver initiala resor till pris av £450 = £12 375 eller runda slängar en 120 000kr + 14 000kr och en jädrans massa tid. Går att göra på en månad om man orkar…
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Long-haul affärsklass alternativ
Ja här är vi inne på något som är enklare att göra från Sverige. Bästa deal jag har hittat är Swiss till Bangkok som kostar 22 000kr t/r i D-klass som åter ger 200%. Samma scenario som ovan, vi börjar 1 januari. Om jag läser reglerna rätt så borde du kunna resa:
ARN-FRA-GVA-MUC-ZRH-BKK-MUC-FRA-GVA-ARN. Då skulle din första resa ge dig:
8 x 2 000 miles inom Europa + 2 x 11 210 miles (200% av distansen) = 38 420 miles och FTL på en gång!
Nästa identiska resa ger då:
8 x 2 500 miles inom Europa + 2 x 11 210 miles + 1 401 x 2 (25% av distans) = 45 222 miles
Så samma kalkyl som från London: 561 580 miles/45 222 miles = 12 och en halv extra resa till blir 275 000kr + 22 000kr med första resan, och mycket mer komfort och långt mer tidsbesparing men självklart dyrare.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Lyx varianten hela vägen
Den här gången väljer vi det lyxigaste och rutten ARN-SIN med LH där det är F i en A380 som gäller. Pris är 51 000kr, bland det bästa jag hittar med distansen och vi använder samma metodik som tidigare med följande rutt:
ARN-ZRH-MUC-GVA-FRA-SIN-GVA-MUC-ZRH-ARN och första resan ger dig:
4 x 2 000 miles på utresan + 2 x 19 161 miles + 4 x 2 500 miles på utresan. Vi antar här att M&M uppgraderar status efter hemresan på SIN-FRA. Så totalt får du 56 322 miles på din första resa, och direkt till FTL.
Nästa resa blir då
8 x 2 500 miles inom Europa + 2 x 19 161 miles + 1 597 x 2 (25% av distans) = 61 516 miles
Åter samma kalkyl som senast: 543 678 miles/61 516 miles = nästan nio resor till a 51 000kr stycken. Så total investering är 510 000kr över två år.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Känner någon sig utmanad till ett HON run? Vilket alternativ i så fall?
Baserat på denna deal:
http://www.businessclass.se/forum/d...r-alliance-jv-fran-29-216-sek-inkl-skatt.html
är det nu möjligt att nå HON för ca 400 000kr över två år..
Se denna kalkyl:
http://www.businessclass.se/forum/l...ast-miles-more-fran-sverige-6.html#post179262
Uppdaterat 2013-05-27
Har uppdaterat möjliga rutter från Sverige här:
http://www.businessclass.se/lufthan...ast-miles-more-fran-sverige-5.html#post142973
Tyvärr är pris och regler så pass dynamiska så det är svårt att hänga med...
Vänner, om någon av er har alldeles för mycket pengar och framförallt tid så kommer en liten guide på vad ni kan hitta på för att nå denna åtråvärda status symbol: Miles & More HON.
Reglerna är nu rätt enkla; du måste enbart resa med bolag inom Lufthansa Gruppen. Det vill säga Lufthansa, Lufthansa Private Jet, Lufthansa Regional, Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines/Tyrolean Airways, Brussels Airlines, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Luxair och SWISS. Det vill säga att t.ex. en code share som flygs av SAS inte räknas.
Från 1 September, 2012 måste alla dessa resor vara i affärsklass eller första klass. För att komplicera detta har Miles & More sänkt intjäning på bokningsklass ”P” och ”Z”.
För att få HON måste du flyga 600 000 Miles & More poäng. Dock måste du göra detta över två år. Min lilla guide här försöker att balansera med priser som finns året runt, och minimera positioneringsflighter som har en extra kostnad. Jag fokuserar inte på snabbreor som priserna exLON till Los Angeles t.ex.
Vi börjar med ett scenario där du går med i Miles & More den 1 januari, och du har ett mål; att nå HON per den sista december året efter. Ditt första steg är att så snabbt som möjligt ta dig till Frequent Traveller (FTL) nivå som är 35 000 miles. Varför? Jo, då trillar det in sådär 25% extra.
Låt mig börja med Europa resor
Ta en månad och köp en billig resa till London. Från London (LHR och LCY) har Swiss överlägsna priser till alla möjliga destinationer i Europa. Nu undviker vi ”Z” klass och går rakt på ”D” som är lägsta pris som ger 200%. Priset LON-BCN ligger på £450 och LON-PMI på ca £465. Med en valutakurs ni nu på runt 9,50 är detta lysande priser.
Tricket nu är segment. Du kan nämligen boka LHR-GVA-FRA-ZRH-BCN-GVA-MUC-ZRH-LHR, men du måste ha LX flygnummer på alla segment. Detta skulle bli 8 x 2 000 miles = 16 000 miles. När det har gjort detta 2 gånger + 2 segment till har du ditt FTL kort och därmed får du 500 miles till per sträcka. Så nu talar vi följande kalkyl:
Initialt 3 resor där du har: 16 000 miles x 2 = 32 000 miles + 2 segment a 2 000 miles + 6 segment 2 500 miles (som FTL) = 51 000 miles för ca 14 000kr
Nu har du “bara” 549 000 miles kvar under ingående tvåårsperiod
Så delar vi upp detta på samma LON-BCN så får du numera 20 000 miles per 8 segment. Det vill säga att det krävs 549 000 miles/20 000 miles = 27 och en halv resa extra utöver initiala resor till pris av £450 = £12 375 eller runda slängar en 120 000kr + 14 000kr och en jädrans massa tid. Går att göra på en månad om man orkar…
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Long-haul affärsklass alternativ
Ja här är vi inne på något som är enklare att göra från Sverige. Bästa deal jag har hittat är Swiss till Bangkok som kostar 22 000kr t/r i D-klass som åter ger 200%. Samma scenario som ovan, vi börjar 1 januari. Om jag läser reglerna rätt så borde du kunna resa:
ARN-FRA-GVA-MUC-ZRH-BKK-MUC-FRA-GVA-ARN. Då skulle din första resa ge dig:
8 x 2 000 miles inom Europa + 2 x 11 210 miles (200% av distansen) = 38 420 miles och FTL på en gång!
Nästa identiska resa ger då:
8 x 2 500 miles inom Europa + 2 x 11 210 miles + 1 401 x 2 (25% av distans) = 45 222 miles
Så samma kalkyl som från London: 561 580 miles/45 222 miles = 12 och en halv extra resa till blir 275 000kr + 22 000kr med första resan, och mycket mer komfort och långt mer tidsbesparing men självklart dyrare.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Lyx varianten hela vägen
Den här gången väljer vi det lyxigaste och rutten ARN-SIN med LH där det är F i en A380 som gäller. Pris är 51 000kr, bland det bästa jag hittar med distansen och vi använder samma metodik som tidigare med följande rutt:
ARN-ZRH-MUC-GVA-FRA-SIN-GVA-MUC-ZRH-ARN och första resan ger dig:
4 x 2 000 miles på utresan + 2 x 19 161 miles + 4 x 2 500 miles på utresan. Vi antar här att M&M uppgraderar status efter hemresan på SIN-FRA. Så totalt får du 56 322 miles på din första resa, och direkt till FTL.
Nästa resa blir då
8 x 2 500 miles inom Europa + 2 x 19 161 miles + 1 597 x 2 (25% av distans) = 61 516 miles
Åter samma kalkyl som senast: 543 678 miles/61 516 miles = nästan nio resor till a 51 000kr stycken. Så total investering är 510 000kr över två år.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Känner någon sig utmanad till ett HON run? Vilket alternativ i så fall?
Last edited: