Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Emerald

ALU

Medlem
Det finns ju redan en sticky tråd om att bli oneworld Sapphire, så varför inte göra en till om Emerald?

Jag sitter på 700 Tierpoints och vill upp till Emerald. Jag har några resor inplanerade, men inte några longhaul som ger direkt effekt. Hur drar jag enklast, och roligast, i mig de 800 som krävs för Emerald?

Mina kommande resor till Sydney ligger tyvärr utanför intjäningsåret... (Hur tänkte jag där?)
 

Jonas C

Medlem
Om du inte känner för att kuska fram och tillbaka mellan ARN och LHR i Club, så är väl long haul det enda vettiga sättet att tjäna TP. Såvida du inte råkar befinna dig i USA, och köra med American Airlines instant upgrade fares på 2-klass plan.
 

Jonas C

Medlem
Annars var Srilankan dealen ex DME som @Dr.Miles tipsade om en väldigt bra deal. Synd bara att den inte finns kvar längre.
 

ALU

Medlem
Ja, och egentligen så går ju tipsen i ovan nämnda tråd att applicera på denna också..... men tänk såhär då: "Hur skrapar man från scratch billigast ihop till Emerald?"
 

Senator

Moderator
ALU, min kalkyl är baserat på att inte köra en positioneringsflight någonstans men börja på ARN/CPH/GOT. Då skulle jag resa till LAX med följande rutt:

ARN-LHR,LCY-JFK-LAS-LAX t/r
(40 + 210 + 210 + 60) x 2 = 1 040 TP
Kostnad 19 000kr ungefär på reor

+

LAX-SFO-MIA-SJU t/r
(60 + 210 + 40) x 2 = 620 TP

Kostnad cirka 7 000kr

Annars kan man åka LON-HEL, RAK, ATH, IST, och några till som ger 2 x 80TP t/r ett par gånger, men det blir tråkigt. Men ovan är ganska schysst pris för ett Guld...

Kom tillbaka när vi skall räkna GGL/Concorde Room eller HON :)
 

Jacob

Medlem
Sen är det väl frågan hur mycket Emerald faktiskt ger och hur mycket nytta man får av det. Jag funderade ett tag på att satsa på BA Gold/Emerald men tycker egentligen att Sapphire räcker utmärkt. Jag har lite svårt att motivera den hyfsat stora peng som krävs för att få tillgång till första klass loungerna när One World ändå har så många utmärkta business lounger som jag kommer in i som Sapphire.
Jag har även kört en del Finnair och Air Berlin på sistone och där känns nyttan med Emerald rätt liten.

Mest en personlig reflektion. Annars är nog Senators tips ganska användbara.
 

doc

Medlem
Sen är det väl frågan hur mycket Emerald faktiskt ger och hur mycket nytta man får av det. Jag funderade ett tag på att satsa på BA Gold/Emerald men tycker egentligen att Sapphire räcker utmärkt. Jag har lite svårt att motivera den hyfsat stora peng som krävs för att få tillgång till första klass loungerna när One World ändå har så många utmärkta business lounger som jag kommer in i som Sapphire.
Jag har även kört en del Finnair och Air Berlin på sistone och där känns nyttan med Emerald rätt liten.

Mest en personlig reflektion. Annars är nog Senators tips ganska användbara.

Jag håller med om att nyttan med Emerald är ganska liten, så varför jag jagar BAEC Guld vette fåglarna. Dock är ju en fördel att det är soft landning, så man får guld ett år och silver nästa år om man inte behåller guldkortet.
 

henrik l

Medlem
Jag håller med om att nyttan med Emerald är ganska liten, så varför jag jagar BAEC Guld vette fåglarna. Dock är ju en fördel att det är soft landning, så man får guld ett år och silver nästa år om man inte behåller guldkortet.

Kommer själv att landa på BA-silver 2014. Som Jacob skriver så har man ju redan där tillgång till bra lounger. Men man lär ju hamna lite längre ned på priolistan när det gäller uppgraderingar. Det är väl den största nackdelen som jag ser det.
 

Senator

Moderator
Jag ligger kvar på 800 TP nivån i år, och jag tror nästa år också... Allt beror på vad man gör professionellt och privat framöver för min del om man uppnår BAEC Guld eller inte.

Jag har i alla fall fått väldigt bra valuta för mitt Guldkort baserat på OpUPs, hjälp med klanteri, hjälp att få platser för Avios från Rev Mgmt, hjälp att få Avios Upgr platser när det inte fanns och dyl. BA är kanske inte bäst i världen, men jag får mycket värde för stålarna tycker jag.
 
Toppen