Senaste nytt

Finnair avser gå med i One World joint-venture

Jacob

Medlem
Finnair har beslutat att ytterligare strama åt samarbetet med några av samarbetsbolagen i One World alliansen. Igår meddelade Finnair att de avser gå med i den joint-venture som bildades år 2010 och som idag består av British Airways, Iberia och American Airlines.

Tillträdet väntas ske senare under 2013 och gör att Finnair kommer få codeshare flygnummer på ett flertal flygningar med American Airlines, Iberia och British Airways mellan Europa och Nordamerika. Det innebär också betydligt bättre möjligheter att koordinera tidtabeller och genomgående priser samt att man kan checka in hela vägen redan på avgångsflygplatsen.
 

FF#1

Medlem
Det åter inte dumt, som det är i dag så kan man ju inte fullt ut utnyttja tex. platinum challanges, speciella erbjudanden mm om man blandar in FInnair.
 

Senator

Moderator
Nu tillför jo Finnair extremt mycket till denna JV med en daglig flygning till Nordamerika och med Americans säsongssträcka mellan HEL och ORD :cool:

förlåt, lite fredagssarkasm...
 

Dr. Miles

Expert
Jag hoppas bara på att American Airlines AAdvantage inte inför bränsletillägg på Finnair flygning.
(AAdvantage debiterar bränsletillägg på British Airways och IBERIA flygningar vid bokning av bonusresor)
 

henrik l

Medlem
Funderar på om detta kommer att innebära att man får 100% på baspoängen om har BA silver eller guld, eller motsvarande med AA?
 

AABack2ARN

Medlem
Förstår inte riktigt vad AY försöker säga i sina pressreleaser. Att det finns en vinning företagsmässigt med ett JV kan jag förstå, men att kunderna kommer vinna på det så mycket jämfört med dagens situation förstår jag inte.

AY har ett flertal codeshares till USA med BA och AA redan
Man kan tjäna poäng på varandras flygningar redan idag
Jag har inte haft några seriösa problem med att checka in från AY till AA/BA (har fortfarande problem med att checka in hos AA på BA ibland)
Och de fyra bolagen har väl interline redan?

Så kommer skillnaden för oss resenärer bli så stor som de försöker ge sken av?
 

Dr. Miles

Expert
Enda som jag kan komma på är att man kan bli endorsed (och även ombokning/rerouting) till andra Joint venture flygbolag när man flyger mellan Europa och Nordamerika.
 

Homer

Medlem
Funderar på om detta kommer att innebära att man får 100% på baspoängen om har BA silver eller guld, eller motsvarande med AA?

För min del tvivlar jag, men det kanske kommer att gå att boka ARN-HEL-LHR-JFK t/r med BA prefix och till
samma pris som ARN-LHR-JFK t/r :)
 
Toppen