Senaste nytt

Snökaos i Europa

Hasse E

Medlem
Trafikkaos efter snöoväder

Caen. Ett snöoväder ställde till problem för bil- och flygtrafiken i Frankrike, Belgien och Tyskland på tisdagen.

Frankfurts flygplats tvingades stänga på grund av snöovädret, meddelar en talesman för flygplatsen till AFP. Inga plan kunde lyfta eller landa på förmiddagen och över 200 flygningar stäldles in, enligt talesmannen.

Eurostar, som kör tunneltåg mellan Frankrike och England, stoppar tågen på grund av snön, rapporterar AFP.

Snöovädret ställde också till problem i Belgien där det orsakade rekordstora

trafikstockningar. Den stora mängden snö ledde till sammanlagt 167 mil långa bilköer - ett överlägset rekord från en tidigare toppnotering på 130 mil.

Bryssels två största tågstationer stängdes och från flygplatsen rapporterades stora förseningar.

Hundratals människor blev fast i sina bilar nära staden Cherbourg sedan en snöstorm drog fram över norra och nordvästra Frankrike under natten till tisdagen. Mer än 68 000 hushåll var utan el i Normandie och Bretagne.

De stora snömassorna gjorde också att flera flygavgångar fick ställas in och tåg försenades. Fjorton personer, däribland sex brandmän, skadades i en trafikolycka på en motorväg nära staden Lille.

Två avgångar från Landvetter till Frankfurt och Paris ställdes in på eftermiddagen på grund av att planen inte kunnat lyfta från kontinenten. Även flyg till och från Arlanda drabbades av förseningar och i flera fall får resenärerna vänta på besked.

Swedavia, som äger de stora svenska flygplatserna, och Luftfartsverket uppmanar resenärer som ska flyga till de ovädersdrabbade platserna att hålla sig uppdaterade via nätet eller flygbolaget.
.
 

Lonelyflyer

Medlem
i Östersund faller snön fortfarande, har hållt på likadant sen tidigt imorse
men vafan, vi har iaf resurser att ta bort den :)
 

MarcusC

Medlem
Belgien är som nämt rätt kaosartat sedan igårkväll. BRU dras med stora förseningar. LGG hållit stängt.

Alla Lufthansas flyg mellan FRA-ARN/GOt verkar inställda under eftermiddagen/kvällen.
 

Stora

Medlem
Jag satt i köer ut från BRU @20km/2,5h
Och nu är jag i Abbeville med 200 km kvar tills imorgon. Det "roliga " är att i detta kaos boka en resa till Nord pas de Calais tills måndag morgon.

Trackrecord:
Bil till norra Frankrike för 14 dagar sedan, tack Hertz för fria mil (var tvungen att ha med mig kemikalier)
Snökaos nu, lag om vinterdäck i Frankrike någon?
Då kan väl inget gå fel på måndag?
 

T_J

Medlem
Det är rätt struligt på CDG just nu. De snöröjer fram till gate precis innan planen kommer. Nu står en kärra från Swiss och väntar på att kunna rulla ända fram. SAS kärran till ARN är ett par timmar sen hittils.
 

Agö

Medlem
image.jpg

Belgien...
 

henrik l

Medlem
Jag har ju bott i Umeå och Malmö och kan konstatera att det känns som det är två olika planeter när det kommer 2 dm snö om man ser till konsekvenserna.
 
Toppen