Senaste nytt

Era Pärlor i Paris - de mysiga gatorna, sevärdheterna, museerna, cafèerna och restaurangerna

maba

Medlem
Hallå på er

Jag och frugan åker till Paris på tre dagar i slutet på april för att möta upp våren. Nu skulle vi behöva lite tips på era pärlor, ni vet de mysiga gatorna, sevärdheterna, museerna, cafèerna, restaurangerna osv som inte alla redan känner till.

Som hotell har vi valt Radisson Trocadero efter att ha läst omdömena på radisson tråden här på BC :)
 

Agö

Medlem
Testa Christian Constants Les Cocottes. Förbered dig på kö ut på gatan. Grymt gott och prisvärt (t.o.m. billigt) i sjunde.

Maison Constant - Les Cocottes

Några andra restauranger har jag tipsat om här:

http://www.businessclass.se/hotell/4146-tips-pa-bra-centralt-hotell-i-paris.html#post117261

Har ni tid, åk ut till Sceaux och ät på gräset vid slottet.

Sceaux, Hauts-de-Seine - Wikipedia, the free encyclopedia

Personligen gillar jag att bara promenera i Paris.

Gå på den nya Chagall-utställningen, entre guerre et paix.

Exhibitions - Musée du Luxembourg
 

maba

Medlem
Testa Christian Constants Les Cocottes. Förbered dig på kö ut på gatan. Grymt gott och prisvärt (t.o.m. billigt) i sjunde.

Maison Constant - Les Cocottes

Några andra restauranger har jag tipsat om här:

http://www.businessclass.se/hotell/4146-tips-pa-bra-centralt-hotell-i-paris.html#post117261

Har ni tid, åk ut till Sceaux och ät på gräset vid slottet.

Sceaux, Hauts-de-Seine - Wikipedia, the free encyclopedia

Personligen gillar jag att bara promenera i Paris.

Gå på den nya Chagall-utställningen, entre guerre et paix.

Exhibitions - Musée du Luxembourg

Tack för tipsen Agö, Chagall och Sceaux är numer inplanerade sen blir det antagligen Les Cocottes eller Restaurant LE BEURRE NOISETTE som du tipsade om i tidigare tråd, den hade jag faktiskt kollat upp tidigare efter ditt tips :)
 

Bernie

Medlem
Räkna med kö även kvällstid.
Dock ganska stor restaurang, så det brukar gå ganska snabbt. I april är det inte så farligt att stå utomhus och vänta heller. :) Senast jag var där fick vi vänta 20 min, och det var prime time på en lördag. Om man bara är två, brukar det inte vara så knepigt.
 

Bernie

Medlem
Testa Christian Constants Les Cocottes. Förbered dig på kö ut på gatan. Grymt gott och prisvärt (t.o.m. billigt) i sjunde.

Maison Constant - Les Cocottes

En favorit! Tycker ibland att maten svajar, men stämningen är alltid god. Trevlig service och bra koncept. Rekommenderar de grisfotsfyllda potatisarna. :) Även deras systerkrog tycker jag är bra, Café Constant. I sjunde ligger även Alain Milliat, tycker att de har prisvärd och god mat, lite "finlir" och inte så stora portioner. Tre rätter för €35. Bordsbokning krävs.

För shopping så gillar jag området runt Boulevard Saint-Germain. Ta en titt på matavdelningen inne på varuhuset Le Bon Marché, väldigt vacker. I övrigt ett flärdfullt varuhus för de som är lagda åt det hållet.

Om ni snurrar i 3e Arr. rekommenderar jag Le Dauphin, läs mer här. Ganska hippt och goda mat. Serverar smårätter som med fördel delas med din respektive. Är ni i området runt operan och bara vill ta en snabb och billig burgare är HAND bra, ligger på 39 rue de Richelieu.

På söndagar är det mesta stängt, då är det skönt att hänga i Marais. Där är det mkt folk i rörelse och det mesta är öppet i detta område. För utsikt, ta en promenad upp till Sacré-Cœur.

I övrigt rekommenderar jag att använda appar som TripAdvisor och Yelp för att kolla restauranger och fik i nya områden eller om hungern faller på. Det finns väldigt många mediokra hak, dessa vill man undvika. För det finns så många guldkorn...
 

Erik M

Medlem
Imorgon bär det av. Jag och sambon ska se Sveriges match på måndag så vi passar på att hänga lite nära Paris över helgen. Vi kommer bo i Maffliers (på Novotel Château de Maffliers). Det ligger norr om Paris, väster om CDG.

Tips på roligt tidsfördriv i den trakten mottages tacksamt! Vi gillar vin, mat och slott.
 
Toppen