Senaste nytt

Lufthansa eller British Airways till Houston (evt Mexico City) i business?

Randy Marsh

Medlem
Fick nyss reda på att jag ska resa till Ciduad del Carmen (CME) i Mexico. Reser dit redan på onsdag (från BGO) och bör vara där så snabbt som möjligt. Kan resa antingen till Houston eller till Mexico City, sedan blir det en övernattning och därefter vidare till CME (kanske på separat biljett).

Både Lufthansa och British Airways erbjuder bra anslutningar till Houston. Till Mexico City verkar British Airways ha ganska dålig frekvens, så då blir det i så fall Lufthansa.

Om vi för enkelhetens skull håller oss till Houston så tänker jag ungefär såhär:

Lufthansa
- Har EBG, så reser jag med *A blir det mest för att samla på sig ännu fler poäng (vilket iofs är trevligt) och inte för att uppnå status. Å andra sidan så kanske man borde "använda" sin status till något, dvs flyga *A :)
- Lufthansa reser med A380 till IAH, som är en flygplanstyp jag ännu inte har provat. Å andra sidan är inte fully flat-säten, vilket är ett minus (iaf på hemresan, som är eftermiddag/natt-flyg).
- Tidig avångstid från Bergen, men kommer å andra sidan fram tidigare till Houston (lite mer tid att slappa av).
- Också möjligt att resa med United, som eventuellt(?) har fully flat-säten i sina 767-400 (som å andra sidan inte direkt är det senaste inom flygplansteknologi...)

British Airways
- Trevlig avgångstid från Bergen, mitt på dagen.
- Har i dagsläget noll TP hos BAEC, men får över 300 TP (Bronze) på denna USA-resa.
- Kommer att få ytterligare 90 TP för sommarens USA-resa 26 juni - 14 juli (som dessvärre är i economy).
- Min kvalificeringsperiod slutar den 31 juli, så det blir ganska dåligt med tid att samla på sig ytterligare TP för att nå Silver. Kanske man kan lägga in någon stopover på hemresan för att få lite extra TP?
- Fully flat-säten är ett plus, speciellt om jag tar det sena flyget från IAH.
- Utöver sommarens USA-resa så är det väldigt osäkert hur ofta jag kommer flyga BA i framtiden, beror helt på vilka projekt vi får. Kanske meningslöst med status om man ändå inte kan använda den?

Vad hade ni valt? Har varken rest med LH eller BA i business förut.
 

Alx

Medlem
Jag hade nog valt enligt följande ordning:

1. United (*A som ju trots allt verkar vara ditt huvudprogram och har avsevärt bättre C än LH)
2. British Airways (Schysst C och har väl dessutom linje direkt till MEX så att du slipper åka via USA)
3. Lufthansa (helt klart sämst C produkt av de tre flygbolagen)

767 må vara ett äldre flygplan. Men personligen är det när kabinen senast uppdaterades och HUR den utformats som är avgörande, snarare än flygplanets ålder. T.ex. LH och AF har ju lyckats med konststycket att köpa in nya fina 380 och satt in förra eller förrförra generationens C-stolar, vilket ju känns rätt trist... Både UA och BA flyger med äldre maskiner MEN har båda en C-stol som hör hemma i 2013.

Trevlig resa!
 

MarcusC

Medlem
Håller med Alx

1) UA för lie flat samt poäng
2)BA kanske bäst produkt i C av de tre nämnda, vill du satsa på status hos en till allians så är ju BA ett bra alternativ
3) LH...tyvärr sist i business klassen, i synnerhet tills nya C blir vanligare..
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag hade valt BA, och gjort följande om det går att prissätta denna från BGO:
BGO-LHR,LCY-JFK-DFW/MIA-MEX t/r
(40 + 210 + 60 + 40 TP) x 2= 700 TP och Silver direkt på resan. Utresan ger dig Bronze och därmed 25% extra Avios

Då har du Silver till resan i sommar i USA med vännerna.

Detta är en resa i Businessclass.se anda :) och du får ett mycket användbart Silverkort..
 

Randy Marsh

Medlem
Tack för alla tips! Lufthansa går nog bort, iaf på hemresan. Utresan är på dagtid, så då är det inte total kris om det inte är fully flat. Men totalt sett verkar kanske BA bättre just nu, eftersom:

- Utresan från Bergen är mitt på dagen, slipper gå upp kl 04:30...
- Något billigare än LH / UA
- UA innebär lång väntetid i Frankfurt, speciellt på hemresan (över 9 timmar)
- Får åtminstone Bronze på BA, så jag iaf kan välja säten på USA-resan i sommar. Men ska prova att trixa till det så att jag får Silver :)

Jepp, oljebranschen är det mycket riktigt! :) Ser inte direkt fram till detta, Ciduad del Carmen verkar ganska ointressant och offshore i Mexico är knappast något lyxliv (vilket det faktiskt nästan är på norsk sektor...)

Hej,

Jag hade valt BA, och gjort följande om det går att prissätta denna från BGO:
BGO-LHR,LCY-JFK-DFW/MIA-MEX t/r
(40 + 210 + 60 + 40 TP) x 2= 700 TP och Silver direkt på resan. Utresan ger dig Bronze och därmed 25% extra Avios

Då har du Silver till resan i sommar i USA med vännerna.

Detta är en resa i Businessclass.se anda :) och du får ett mycket användbart Silverkort..
Jag tror det kan bli svårt att motivera en sådan reseväg eftersom jag skall vara i Ciduad del Carmen så snabbt som möjligt. Men kanske det går att trixa till hemresan en del? T ex IAH/MEX-DFW-MIA-JFK-LCY,LHR-BGO? Tänkte evt ta ett par dagars semester i Miami eller någon annan stad i USA på hemresan, förutsatt att priset blir ungefär det samma.
 

Roger J

Medlem
Håller med om att undvika LH i Business till MEX. Businesskabinen på LHs B744 är inte kul och det är en lång flight FRA-MEX (F på den sträckan är å andra sidan fantastiskt med mycket stor chans till nya F med både säng och stol).
Eftersom du verkar vara fokuserad på Star Alliance skulle jag också kolla UA-spåret. Lycka till!
 
Toppen