Senaste nytt

SJ Wifi kvalitet (eller brist på) ombord

MarcusC

Medlem
De få gånger jag åkt SJ, och försökt testa deras WLAN har det funkat allt annat än bra?! Är det någon som väljer betala för detta? Kom att tänka på detta eftersom Filip&Fredrik ondgör sig över SJs usla wifi nät ombord på snabbtågen?

Måste ju säga att då jag testat uppkopplingen har den varit sämre än Lufthansa Flynet!
 

Snosken

Medlem
Vet inte om det skiljer, men jag har provat på deras Dubbeldäckare, och där funkar det faktiskt relativt bra, förrutom vid tunnlarna precis utanför Göteborg. Å andra sidan är ju dom tågen helt bedrövliga sett ur andra aspekter...
 

Jaws

Medlem
Förutom senaste resan på norrland har wifi fungerat helt utmärkt.
Du har kanske haft otur? eller jag tur??
 

erhel

Medlem
Jag åker tåg i genomsnitt två ggr i månaden med en mix av SJ2000, SJ3000 och dubbeldäckare. Det är väldigt ofta strul, men ibland slår det till och funkar klockrent. Det spelar, logiskt nog, ganska stor roll vilken typ av tåg som körs och vilken tid resan genomförs. Med 3000-tågen mot norrland morgontid funkar det som absolut bäst för mig, och sämst funkar det med dubbeldäckarna i rusningstid. Det är väl helt enkelt en fråga om hur många som använder det samtidigt.

Med det sagt är det bedrövligt att de inte lyckas få det att funka bättre. Om de har tjänsten måste den ju klara av att ganska många ombord använder den, annars är den meningslös. Ofta funkar det bättre med att koppla via telefonen på sträckan Stockholm-Göteborg/Malmö.
 

deltamartin

Medlem
Jag åker tåg i genomsnitt två ggr i månaden med en mix av SJ2000, SJ3000 och dubbeldäckare. Det är väldigt ofta strul, men ibland slår det till och funkar klockrent. Det spelar, logiskt nog, ganska stor roll vilken typ av tåg som körs och vilken tid resan genomförs. Med 3000-tågen mot norrland morgontid funkar det som absolut bäst för mig, och sämst funkar det med dubbeldäckarna i rusningstid. Det är väl helt enkelt en fråga om hur många som använder det samtidigt.

Jag har åkt SJ tåg med WiFi en gång, det var just på en morgonavgång med SJ3000 mot Norrland, det fungerade perfekt.
 

flierman

Medlem
Jag fick tidigare detta svar av SJ när jag klagade på deras wifi:

Vad beträffar internet ombord har vi ett pågående samarbete med Telia vilket kommer resultera i 4G-nät utmed sju av våra mest trafikerade sträckor. Målet är snabbare internet men även mindre störningar vid mobilsamtal.

Så det pågår i alla fall ett förbättringsarbete som kan leda till något bättre får vi hoppas.
 

Palazzi

Medlem
Blandade resultat för min del. Tror dock att förklaringen är så naturlig som att det fungerar där det finns täckning (antar att de kör 3G). Man kan troligen inte lasta SJ för dessa problem. Dock tycker jag inte att man ska kunna ta betalt om stabiliteten inte är 100%. Bättre att erbjuda en strypt hastighet gratis för alla på tåget, och så får de i första klass/de med statuskort använda internet i höghastighet när det fungerar.

Jag har testat med 3G-modem och tågets WIFI, och de slutar fungera ungefär samtidigt. Finns kanske andra lösningar som fungerar bättre? Går det att mata signal genom samma ledare som strömförsörjning eller liknande lösning...?

Ska tillstå att det är lika ostabilt i alla de utländska tåg med WIFI jag testat, så fort man kommer ut på landsbygden (= dålig signalstyrka). Samma är det ju som bekant med flygen, även om de använder andra tekniska lösningar. Egentligen bara ombord på buss + båt som jag upplevt internet som helt stabilt..

Klagar inte alltför mycket då det är en teknisk begränsning, men lite konstigt att de tar 39kr (eller mer?) för 30min internet om det kan vara 25min avbrott.
 

Resenären

Medlem
Jag vet att man tidigare testat en hybridvariant, satellit till tåget och 3G därifrån. Banverket driver trots allt ett eget mobilnät, 3R. Men det är troligen inte dimensionerat för datatrafik. Anledningen till att 3R-nätet byggdes var just pga av GSM/3G nätets bristfälliga täckning vid spåren, som ju normalt inte följer vägnätet.
 
Toppen