Senaste nytt

Bangkok med Turkish Airlines - Tips tas gärna emot

Ghoose

Medlem
Hej på er,
Tänkte eventuellt ta med familjen till Thailand i sommar, inte bästa årstiden men tanken var att det skulle bli en blandning av äventyr, reseerfarenhet och avslappning.

Kollade runt lite och hittade billiga eco biljetter med TK. (Är EBG och vill ju nyttja *A så gott det går)

26/6 12:15 GOT-IST (16:35)
26/6 20:05 IST-BKK (09:25 +1 day(s)

11/7 10:55 BKK-IST (17:10
12/7 14:20 IST-GOT (16:45)

Nu till mina frågor till er experter ;)

1) Någon som vet om TK fortfarande erbjuder något vid lång connection time? I detta fall så är det ju nästan ett dygn. Typ sightseeing, fri övernattning el dyl.. Kan betala lite mer för att få kortare connection men tyckte det kunde vara kul för kidsen med ett stop i IST på vägen hem.

2) Vilket FF program borde jag regga resan på? EB ger väl bara några få poäng men är det värt att regga ett TK kort eller united? Går det att föra över mellan dessa eller måste jag utnyttja det aktuella bolaget för att få utnyttjat poängen?

3) Hur maximerar jag möjligheten att uppgraderas till en så låg kostnad som möjligt? Alltså, finns det några shortcuts på TK med EBG/*A Gold. (Vi är ju dock 2ADT +2CNN så att bli uppgraderade gratis känns långsökt)

Tacksam för all info jag kan få.

Ghoose
 

Dr. Miles

Expert
1) Någon som vet om TK fortfarande erbjuder något vid lång connection time? I detta fall så är det ju nästan ett dygn. Typ sightseeing, fri övernattning el dyl.. Kan betala lite mer för att få kortare connection men tyckte det kunde vara kul för kidsen med ett stop i IST på vägen hem.
Ja, det finns. Mer information kan du hitta i den här tråden.
http://www.businessclass.se/star-al...ing-i-istanbul-naer-har-lang-transfertid.html

2) Vilket FF program borde jag regga resan på? EB ger väl bara några få poäng men är det värt att regga ett TK kort eller united? Går det att föra över mellan dessa eller måste jag utnyttja det aktuella bolaget för att få utnyttjat poängen?
Det beror på vilken bokningsklass du är bokad i.

3) Hur maximerar jag möjligheten att uppgraderas till en så låg kostnad som möjligt? Alltså, finns det några shortcuts på TK med EBG/*A Gold. (Vi är ju dock 2ADT +2CNN så att bli uppgraderade gratis känns långsökt)
Om ni har köpt billig Economy class billjett är det sannolikt att ni inte kan uppgradera med poäng.
Du kan fråga vid check in om det går att uppgadera mot pengar. Kostnaden varierar.
 

Unicornone

Medlem
Kollar på TK till BKK i feb-14, priserna är sjukt bra tycker jag. 5315:- i monkey och 11665:- i business... Thai tar 9400:- för monkey på samma datum...
 

agehall

Medlem
3) Hur maximerar jag möjligheten att uppgraderas till en så låg kostnad som möjligt? Alltså, finns det några shortcuts på TK med EBG/*A Gold. (Vi är ju dock 2ADT +2CNN så att bli uppgraderade gratis känns långsökt)

Din shortcut är nog att boka den klass du vill resa i direkt. Att du skulle få till en billig uppgradering för fyra personer känns helt orimligt. Nog för att det verkar som att TK säljer uppgraderingar ibland, men att räkna med att du får 4 av dem är hårt. Skulle nog säga att chansen att du träffas av blixten, blir uppäten av en haj och förfryser stortårna samma dag är ungefär lika stora.
 

Ghoose

Medlem
A3/Aegan? Prova med owenrudge.net - Utility Base - Star Alliance Mileage Earnings Calculator

Med 20k miles där får man ju 3 års star-alliance-guldkort...

Inte så dumt faktiskt, har snart tjänat in nästa års EBG, så varför inte regga denna och ytterligare ett gäng på Aegan... Verkade ju ge skapligt i förhållande till vad det genererade till EB. Tyvärr reser inte jag så mycket på Grekland så detta blir ju en livlina om man inte klarar EBG 2015...

Hur är TKs FFP då? Är det inte värt att regga sig där?
 

Ghoose

Medlem
Kollade TK och för Elite status så krävs 40K miles, håller i 2år och för rekval. 25K. Hm, Turkish känns rätt ok nu faktiskt för mig som vågar vägra Norwegian ;) Bra priser på både eco och business för att vara ok *A bolag...

Hm, tror nog att det blir en Miles&Smiles (även om det är sjukt namn på FFP) ;)
 

Ghoose

Medlem
Sitter nu på Koh Samui och njuter av fantastikt väder, bra mat och väldigt lite folk. Kan inte annat än att rekommendera er alla att åka under sommaren. Väldigt skön avkoppling.

Reseinfo:
Flyg GOT-IST-BKK, BKK-IST-GOT (2adt + 2cnn) ca 22 loppor (om vi varit 2 adt så ca 25K i C)
Tåg sovvagn med AC samt båt till Koh Samui ca 2loppor ToR
Hotell för hela familjen med frukost på Koh Samui och Koh Phangan, ca 600kr/natt (bra standard med pool etc)
lunch på stranden, 100kr för hela familjen
middag 100-250kr för hela familjen

ångrar nästan att vi inte tog en senare hemresa... ;)

Har ni varit överallt i medelhavet, bli lite medveten och flyg vidare...
 
Toppen