Senaste nytt

Vilket flygbolag är det som flyger, egentligen?

Bokade idag en tjänsteresa BMA-VXO-BMA. För att få fram tider och priser googlade jag in på Smålandsflygs hemsida. Hamnade då på sverigeflyg.se som hänvisade till flysmaland.com.
Därefter gjorde jag en bokning på resebyråportalen som föreslog Malmö Aviation (samma tider och priser som på flysmaland.com). Jag fick i bekräftelsen att det är en Malmö Aviation bokning operated by: Nextjet for Golden Air flyg. När jag därefter fick e-ticket dök det upp en ny operated by: Braatens Regional. Puh!

Varför är det så här och vilket flygbolag ska flyga mig till Växjö?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Man kan boka en Dragonair flight mellan Hong Kong och Beijing som opereras av Air China och själva planet man åker med är från Air Macau.
 

AxelB

Medlem
Rörigt måste jag säga!
Men det nya namnet på Golden Air är ju Braathens Regional.
Dock finns ju goldenair.se kvar, så det enda jag kan göra är att önska dig en trevlig resa :D
 

Kristofer

Medlem
Flysmaland säljer biljetter på sträckan och ägs av Sverigeflyg och lokala investerare i Växjö. Sverigeflyg ägs av Malmö Aviation och deras namn visas om man bokar via resebyrå. Flighten flygs på Nextjets AOC, med ett flygplan som ägs av det som tidigare hette Golden Air. Golden Air köptes av Braatens (som äger Malmö Aviation) för ett tag sedan och heter nu Braatens Regional.
 

jsn

Medlem
Jösses... Undrar vad flygets motsvarighet till hästkött är, det verkar vara lika många länkar i den här kedjan...
 
Känns som det kvittar vilket flygbolag det blir eftersom resan är poänglös. Får tänka positivt och se fram emot propellerflygplan som omväxling :)
 
Toppen