Senaste nytt

Inför "my first first"

palmen

Moderator
Tack vare bc.se så kommer jag om ganska precis 1 vecka uppfylla en av mina stora drömmar, att få flyga long haul i first. När jag satte upp detta mål för x antal år sedan så trodde jag det skulle ske som 50-års present till mig själv. Att köpa miles hos USDM var dock en bra lösning som nu kommer ta mig till Asien i F.

Jag är väldigt ovan att resa i något annat än economy, enbart business till LHR vid 2 tillfällen.
Har gått igenom en massa tänkbara scenarion och försökt läsa på så gott det går om vad jag kan förvänta mig och vilka lounger mm man ska välja. Det känns dock som om expertisen här inne säkert kan hjälpa mig lite på traven dock.

ARN-FRA SK C
FRA-BKK TG F (77W)
Vilken lounge ska man välja på FRA när man ska vidare med TG i F? Har ca 2 timmar mellan flygen.

Blir en natt i Bangkok innan resan går vidare enligt följande.
BKK-HKG TG F (A380)
HKG-HND NH C (772)
Blir att sikta på The private room i bangkok. Vad har jag sedan för möjligheter i HKG när jag anländer från en flight i F men ska vidare i C? Kommer ha ca 4 timmar i HKG.

Blir 6 dagar i Tokyo, hotell är bokat och den biten är klar.

Vidare ska jag ta mig till Taipei i några dagar.
NRT-TPE NH C (772)
Här antar jag att man får någon business lounge på NRT för NH.

Blir ett hopp fram och tillbaka till HKG för att se vad OW har att erbjuda
TPE-HKG CX C (747)
HKG-TPE CX F (747)
Här är självklart målet ett besök i nyöppnade The Wing. Vad jag får tillgång till i TPE på utresan spelar mindre roll.

Hemresan går via Seoul
TPE-ICN OZ C
Här ska det bli en övernattning innan hemresa vid lunchtid dagen efter. Är det någon som har ett bra tips på vart i Seoul man ska bo? Eller ska jag ta ett flygplatshotell och lämna väskor för att sedan ta en dag inne i Seoul och återvända på natten?

Sista 2 fligherna hem blir
ICN-FRA OZ F (747)
FRA-ARN SK C


För att summera det jag behöver input/hjälp med är det följande:
Boende i Seoul?
Vilka lounger ska man välja?
I och med att det är första gågen i C/F, ska jag sikta på 1 lounge eller köra lounge hopping och få lite av varje?
Några andra bra tips från er resvana?

Läst tråden om klädval när man flyger och den kom väl till pass. http://www.businessclass.se/ovrigt/9854-klaedsel-vid-flygning.html
För att göra resan än mer flyginspirerad kommer jag bo på ????? i Taipei. :)
 

Dr. Miles

Expert
Blir en natt i Bangkok innan resan går vidare enligt följande.
BKK-HKG TG F (A380)
HKG-HND NH C (772)
Blir att sikta på The private room i bangkok. Vad har jag sedan för möjligheter i HKG när jag anländer från en flight i F men ska vidare i C? Kommer ha ca 4 timmar i HKG.
Du kan använda både THAI Royal SPA lounge med 1 timmes massage (alternativt bastu) och THAI Royal First lounge

Här kan du läsa om loungeguide och reserapport om ovannämnda lounger.

Jag vet inte om man kan använda First class del av THAI lounge på Hong Kong flygplats när man anländer i First class.
I Hong Kong finns det följande Star Alliance lounger:
  • Singapore Airlines SilverKris lounge
  • United Club lounge
  • THAI Royal Silk lounge

Angående hotellet i Seoul, det beror på hur många timmar du har i Seoul.
Annars Jacobs tips om hotell i Incheon stad (nära Seoul Incheon flygplats) är ett bra alternativ.
Test: Hotel Queen Incheon Airport, Sydkorea - Överträffade förvätningarna - BusinessClass.se

För natten hade jag bokat ett hotell i Incheon, inte vid flygplatsen Incheon utan i staden Incheon som ligger tio minuter med bil från flygplatsen. Precis som med Narita utanför Tokyo finns det faktiskt en stad med samma namn. Incheon var kanske ingen stor turiststad men bestod av en liten citykärna med ett flertal restauranger, butiker, ett sedvanligt serviceutbud, samt ett flertal hotell som framförallt riktade sig till transferpassagerare. Att bo i staden Incheon var trots allt avsevärt trevligare än att bo ute vid flygplatsen. Valet av hotell föll på Incheon Hotel Queen, ett utmärkt och prisvärt hotell med bra service och faciliteter med en tydlig koreansk prägel på inredningen, dessutom erbjöd de gratis transfer till och från flygplatsen.
 
Last edited:

Ninjamasse

Medlem
Vilken härlig resa det ser ut att bli! Jag var i Seoul för bara några månader sedan och bodde på nyöppnade Conrad. Ett riktigt schysst hotell som du säkert blir uppgraderad på om du är Hilton guldmedlem. Den kommunala flygbussen tar dig från flygplatsen om inte direkt som med ytterst få stopp, till hotellet för runt 50 kronor har jag för mig. Det ligger på "fel" sida om Han-floden men med en tunnelbanestation i källaren och ett fint shoppingkomplex och helt ok restaurangutbud är det inget som hamnar på minuskontot tycker jag.
 

Fredrik

Medlem
.

ARN-FRA SK C
FRA-BKK TG F (77W)
Vilken lounge ska man välja på FRA när man ska vidare med TG i F? Har ca 2 timmar mellan flygen.

Du väljer närmaste Senatorlounge. Jag vet inte om det är pir A eller B men någon av dem. Du har inte tillgång till någon First Class Lounge då du inte flyger Lufthansa.

Blir en natt i Bangkok innan resan går vidare enligt följande.
BKK-HKG TG F (A380)
HKG-HND NH C (772)
Blir att sikta på The private room i bangkok. Vad har jag sedan för möjligheter i HKG när jag anländer från en flight i F men ska vidare i C? Kommer ha ca 4 timmar i HKG.

The Private Room ligger i Singapore. Hursomhelst, loungen i Bangkok ligger där och väntar på dig och som du säkert känner till finns det även spa utanför. I Hong Kong har TG både C och F-lounge. Firstsidan är dock inget att hetsa upp sig över.

Hemresan går via Seoul
TPE-ICN OZ C
Här ska det bli en övernattning innan hemresa vid lunchtid dagen efter. Är det någon som har ett bra tips på vart i Seoul man ska bo? Eller ska jag ta ett flygplatshotell och lämna väskor för att sedan ta en dag inne i Seoul och återvända på natten?

Vad har du för budget? Park Hyatt ser bra ut men är det mer budget så har jag bott på Ibis och det hotellet ligger bra till.

Sista 2 fligherna hem blir
ICN-FRA OZ F (747)
FRA-ARN SK C


För att summera det jag behöver input/hjälp med är det följande:
Boende i Seoul?
Vilka lounger ska man välja?
I och med att det är första gågen i C/F, ska jag sikta på 1 lounge eller köra lounge hopping och få lite av varje?
Några andra bra tips från er resvana?

Jag tror du i praktiken bara har en lounge att välja på i Seoul. Asianas First lounge. Du överlever säkert...

Lycka till och ha en bra resa!
 

Jacob

Medlem
FRA-BKK TG F (77W)
Vilken lounge ska man välja på FRA när man ska vidare med TG i F? Har ca 2 timmar mellan flygen.
Det blir Senator loungen, troligtvis den i B-piren. Du kommer inte in i Lufthansas första klass lounger/terminal när du flyger Thai.

Blir en natt i Bangkok innan resan går vidare enligt följande.
BKK-HKG TG F (A380)
HKG-HND NH C (772)
Blir att sikta på The private room i bangkok. Vad har jag sedan för möjligheter i HKG när jag anländer från en flight i F men ska vidare i C? Kommer ha ca 4 timmar i HKG.
The Private Room är formellt sätt Singapore Airlines första klass lounge i Singapore och inget som finns i Bangkok, men jag antar att du syftar på Thai Airways Royal FIrst lounge.

I Hong Kong finns det egentligen bara en ordentlig Star Alliance första klass lounge och det är Uniteds lounge. Thai Airways har en första klass del i sin lounge men det är verkligen inget märkvärdigt, en del som avgränsas mot business loungen med ett rep.

Vidare ska jag ta mig till Taipei i några dagar.
NRT-TPE NH C (772)
Här antar jag att man får någon business lounge på NRT för NH.
Finns två ANA lounger att välja på samt Uniteds lounge.

Blir ett hopp fram och tillbaka till HKG för att se vad OW har att erbjuda
TPE-HKG CX C (747)
HKG-TPE CX F (747)
Här är självklart målet ett besök i nyöppnade The Wing. Vad jag får tillgång till i TPE på utresan spelar mindre roll.
I Taipei har Cathay en egen lounge. I Hong Kong kan du besöka The Wing och The Pier som båda har första klass lounger samt British Airways/Qantas första klass lounge. Jag har inte besökt The Wings nya första klass lounge men det såg fint ut på bilderna. The Piers första klass lounge tycker jag dock inte är särskilt märkvärdig.

Hemresan går via Seoul
TPE-ICN OZ C
Här ska det bli en övernattning innan hemresa vid lunchtid dagen efter. Är det någon som har ett bra tips på vart i Seoul man ska bo? Eller ska jag ta ett flygplatshotell och lämna väskor för att sedan ta en dag inne i Seoul och återvända på natten?
Seoul är en stor stad och det tar sin tid att åka ut till Incheon flygplatsen. Visst kan du bo inne i Seoul men se till att välja ett hotell i närheten av flygplatståget eller någon av flygbusslinjerna. Alternativt finns det mycket prisvärda hotell i staden Incheon, några kilometer från flygplatsen, ofta med gratis shuttle till flygplatsen.

Sista 2 fligherna hem blir
ICN-FRA OZ F (747)
FRA-ARN SK C
Asianas första klass lounge i Seoul och Lufthansas lounge i Frankfurt.

I och med att det är första gågen i C/F, ska jag sikta på 1 lounge eller köra lounge hopping och få lite av varje?
Några andra bra tips från er resvana?
Beror lite på hur mycket tid du har och om du besökt några lounger tidigare. Det är väl egentligen enbart Hong Kong som är intressant i ditt fall. Men ha inte för bråttom, en del av poängen med första klass tycker jag är att ta det lugnt och njuta av upplevelsen.
 

palmen

Moderator
Tack för all snabb info jag redan fått!

The Private Room ligger i Singapore. Hursomhelst, loungen i Bangkok ligger där och väntar på dig och som du säkert känner till finns det även spa utanför. I Hong Kong har TG både C och F-lounge. Firstsidan är dock inget att hetsa upp sig över.

Redan här lyckas man blanda ihop loungerna innan man ens har åkt iväg efter att läst "alla" loungeguider. Syftar i alla fall på den loungen TG har i BKK för F med massage (vad den nu heter). :)

Jag kommer ha ca 18 timmar i seoul totalt, anländer vid 17-tiden och dagen efter avgår flyget vid lunch. Jag är ju allt annat än en morgonmänniska så det lockar för min del att bo på flygplatsen så man slipper gå upp 1 timme tidigare. Jag har inte gjort någon research på Seoul men tanken har slagit mig att man ska se Gagnam för att se om man kan förstå var låten "Gagnam style" har sitt ursprung ifrån.

Jag är tyvärr inte HH Gold, har CCS (nedgraderades till silver trots att jag har aktierna), GHA Platinum samt Accor Platinum.
Budget för Hotell i Seoul är inte överdrivet hög, ska trots allt bara sova en natt och då fungerar det mesta som har en bra säng och med bra kommunikation till ICN.


Kom på lite mer saker som en nybörjare inte har koll på
På utresan har jag som sagt ca 18h layover i BKK, kan jag på ARN checka in min väska direkt till destinationen HND? Eller måste/bör jag hämta ut den i BKK?
När jag kommer till FRA, ska jag besöka någon transfer desk och få ett nytt boardingkort för F och loungeinbjudan? (kan väl om inte annat vara en kul souvernir efteråt)
På ARN, får jag tillgång till guld-loungen när jag har en F-biljett? Eller är det business-loungen som gäller för att jag flyger SK C? Man kanske kan fråga snällt om man med bc.se-tagg kan få komma in till BC-hörnan i alla fall.

Beror lite på hur mycket tid du har och om du besökt några lounger tidigare. Det är väl egentligen enbart Hong Kong som är intressant i ditt fall. Men ha inte för bråttom, en del av poängen med första klass tycker jag är att ta det lugnt och njuta av upplevelsen.

Jag har väl allt från 2-7 timmar i hong kong för att sitta i lounger (beroende på när jag väljer att åka ut till flygpltasen). Tanken är i alla fall att få åtminstone 3 timmar med lounge-tid
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
På utresan har jag som sagt ca 18h layover i BKK, kan jag på ARN checka in min väska direkt till destinationen HND? Eller måste/bör jag hämta ut den i BKK?

Du kan be SAS personal att skicka väskan ända till Tokyo HND. Det är inga problem, jag har gjort liknande många gånger.
 

hisingen

Medlem
Du bör bli hämtad av en TG-agent redan vid ankomsten med SK men det är lite TG-lotteri på detta.Dom för dig isf till Senator Loungen som ligger mitt emot B42 för däromkring brukar TG avgå.Vet dom om din närvaro där så kommer dom och hämtar när det är dags att gå ombord.

Här några bilder därifrån

IMG_1890.jpg

IMG_1891.JPG

IMG_1892.JPG

IMG_1893.jpg

IMG_1900.jpg



Vad gäller avresa från BKK så försök vara där 05.00 om det är TG600 som du åker med.Säg även till att du gärna tar ett "private room" om det finns ledigt.

Här bild på vad jag har översatt som "private room"

IMG_2247.JPG
 

ALU

Medlem
Snyggt jobbat! Det ska bli kul att läsa din rapport. Se till att du är hungrig innan du åker... ;)

Hur många poäng går det hela lös på?
 
Toppen