Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Toby

Medlem
Innan jag började flyga så mycket hade jag en bild av att flygning var fint och resenärer klädde upp sig inför flygturen. Jag har märkt att det inte alltid stämmer men att det säkert var mer uppklätt förr. Självklart är det skillnad vilken klass man åker i och kanske också vilket flygbolag.

Så jag undrar: Ni som varit med ett tag, har det ändrats?
Och vad har ni för klädsel när ni reser? Och är det ok att resa i trötta söndagskläder?
Ni som flyger mycket internationellt, hur ligger Sverige till? :cool:
 

Chrille

Medlem
Om klädseln är mer formell (fin) eller informell (ledig) beror väl på omständigheterna. Om jag får välja så reser jag helst i jeans och tröja. Jag har inga synpunkter på hur andra klär sig så länge dom är hela och rena. Det som kan vara trist är väl om man får sällskap med någon med stora svettfläckar under armhålorna och dålig doft från diverse regioner, men även det får man ha en viss förståelse för eftersom man undantagsvis själv kanske hamnar i samma läge pga ogynnsamma omständigheter....
 
Jag körde kostym när jag skulle flyga Lufthansa First Class till New York. Helt felt.
Dom trodde jag skulle flyga Business Class för i First Class är klädstilen betydligt mer bekväm...
 

Palazzi

Medlem
Lite tycker jag det har ändrats under de senaste 15åren iaf... Klädkoder på jobben blir slappare (mer avslappnade?) och det speglas såklart också ombord på flygen. Åkte en del Businessclass inom Skandinavien när det fortfarande fanns, och det var 90% kostym. Biljettpriserna på reguljärflyg har ju också sjunkit, vilket bjuder in fler samhällsklasser (givetvis bra). Man ska väl inte generalisera över olika samhällsgruppers klädvanor, men det finns nyanser mellan charterflyget och t.e.x BA Club Europe. Finns mycket skillnader i klädvanor mellan länder också....

Man bör väl komma ihåg att man kan vara uppklädd även utan kostym:)

Själv går jag ofta relativt uppklädd, oavsett om jag befinner mig på flyget eller i stan.... (men sällan kostym). Hur andra klär sig bekommer mig inte alls, men de får gärna lukta rent.
 

Najk

Medlem
Det är väl två delar som bestämmer för min del
- Vad händer när jag landar samt vad jag representerar
---
Ska jag på charter med familjen blir det jeans och tröja
Ska jag direkt på en aktivitet / möte så är det som styr klädseln
Om jag åker och inte ska direkt till någon aktivitet men risken är stor att jag stöter på kollegor/kunder typ till konferenser så försöker jag tänka på det
 

JLE

Medlem
Så bekvämt som möjligt, och då går jeans bort (för få förvaringsmöjligheter)

Jag brukar ha ett par byxor med benfickor som har dragkedjor (plats för pass, plånbok, telefon etc), och kortärmad skjorta med bröstficka (bra ställe att ha boardingpasset). Sen brukar jag ha med mig en varm tröja för värmereglering i kabinen tycks vara ett svårt kapitel att få ihop...

På fötterna har jag antingen ett par Ecco-skor som inte har skosnören. Lätta att sparka av och ta på... Eller ett par sandaler...
 

Pho

Medlem
Som flera sagt redan så beror det nog mer på var man varit och vart man är på väg...

För min del innebär det att jag många gånger reser i kostym inom Europa, eftersom jag åker direkt till ett kundmöte och sedan åter till flygplatsen.
Om jag har möjlighet att åka till Hotellet först, så föredrar jag en något ledigare klädsel inom av skjorta och "vardags" byxor.

Generellt så är det kanske som så att den "slappaste" stilen inte brukar förekomma i business, så som flip flops, t-shirt och shorts...
 

Agö

Medlem
Lite tycker jag det har ändrats under de senaste 15åren iaf... Klädkoder på jobben blir slappare (mer avslappnade?) och det speglas såklart också ombord på flygen. Åkte en del Businessclass inom Skandinavien när det fortfarande fanns, och det var 90% kostym.

Vill nog påstå att det fortsatt är mycket hög andel kostym på intra-Skandinavien, i synnerhet i rusning. I veckan var det 23 rader Economy Extra på ARN-CPH. Min bedömning var att 9/10 av dessa pax bar kostym, dräkt eller dress.
 
Brukar inte klä upp mig speciellt när jag flyger.

Tar väl allt som oftast jeans och en cardigan när jag åker, oavsett kabin.
Ibland vid långresor i ekonomi där jag vet med mig att jag åker taxi direkt till hotellet vid ankomst så har jag tagit mjukisbyxor ibland.
 
Skulle flyga Comfort Class hem från HKG med turkish för 2 veckor sen! Då blev de en lyckad uppgradering till business när jag väl satt på planet.... vet inte varför men de kändes lite pinsamt att promenera fram i chinoshorts och t-shirt med flipflops haha :cool:

Jag brukar normalt aldrig bry mig om klädseln ombord planet.... dock reser jag ju bara privat och inte inom jobbet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen