Senaste nytt

EU har beslutat att införa nya miljöavgifter för flyg

Dr. Miles

Expert
Text från Visma Online

VISMA online skrev:
Så kan EU:s klimatmoms chockhöja priset på flygning

EU har beslutat att införa nya miljöavgifter på flygbolagen för att kompensera för växthusutsläpp. En flygresa kan bli över 100 kronor dyrare. Nu protesterar amerikanska bolag.

Från och med nästa år inför EU ett nytt avgiftssystem för flygbolagen, uppger en artikel i DN. Avgiftssystemet innebär att flygbolagen tvingas köpa utsläppsrättigheter för att få flyga. Tanken med avgifterna är att bolagen ska pressas till att minska sina utsläpp.

Amerikanska bolag i protest
EU-kommissionen har räknat på kostnaderna för flygresande och kommit fram till att en flygbiljett kan få en prisökning mellan 20 och 115 kronor. Amerikanska flygbolag går nu till EU-domstol för att kräva att de lämnas utanför avgiftssystemet.

Derrick Wyatt, advokaten som företräder de amerikanska bolagen i ärendet, argumenterar att EU:s klimatavgifter är orättvisa och strider mot internationella flyg- och klimatavtal.

"Ensidigt avtal med detaljreglering"
– Flygbolagen erkänner att växthusutsläppen utgör ett allvarligt miljöhot, men de ser hellre att man begränsar utsläppen genom ett ömsesidigt avtal snarare än genom ett ensidigt avtal med detaljreglering, säger Derrick Wyatt till the Australian.
 

Gnopps

Medlem
Kanske inte, men ska de hålla på och höja allt hela tiden så blir det ju en del. Som man brukar säga, alla bäckar små.
Jag kan tänka mig att jag är minioritet på det här forumet men jag gillar skattehöjningar på flyg. Det ska inte vara billigt att flyga så länge det finns miljövänligare alternativ. Jag själv flyger så mycket jag kan, enda sättet att minska mitt fygande är att sätta spärrar - jag kommer inte göra det själv. Få se hur politik klaras av här i forumet - vi får se till att hålla en anständig nivå :)
 
No good. Det här kommer bara skapa en ond cirkel: dyrare biljetter - mindre resande, mindre pengar för utveckling av miljövänligare motorer vilket bara leder till att gammal flotta kommer vara kvar och fortsätter släppa ut mer växthusgaser. Titta på bilindustrin: bilmarknaden av hela världen har förändrats kraftigt sedan några år tillbaka. Det vore inte möjligt utan att sänka skatter.
Jag skulle föreslå att dem hade istället infört tullar och avgifter för gamla flygplan då hade alla bolag investerat i nya teknik och flygplan för att hålla sig konkurrenskraftig på marknaden.
 

agehall

Medlem
Fast i princip så är det ju vad de gör. Om bolagen ska köpa utsläppsrätter så behövs det ju färre om de har en flotta som genererar mindre utsläpp...
 
Toppen