Senaste nytt

Första bilderna på Bromma flygplats nya terminal år 2019

Jacob

Medlem
År 2019 kommer Tvärbanan vara färdigbyggd med förbindelse direkt till Bromma flygplats och vad vore bättre om tåget då kunde stanna framför en ny och fräsch terminalbyggnad? Dagens byggnad från 30-talet är både gammal och för liten och passagerarna trängs inom en yta på blott 800 kvadratmeter.

Arkitektfirman HMXW ARKITEKTER har tagit fram ett första illustrerat förslag på hur den nya terminalbyggnaden skulle kunna se ut, det handlar om en byggnad på 20.000 kvadratmeter. Om alla beslut fattas i tid, exempelvis godkännande av Transportstyrelsen att flytta den nuvarande terminalen som är K-märkt, kan projekteringen börja inom 12-18 månader.

Vad tycks?

bromma byter ut 30- talskostymen
 

Roger J

Medlem
Vet inte om du citerade något PR-material i ditt inlägg, men jag skulle nog inte säga att tvärbanan passerar i närheten av flygplatsterminalen. Behövs en bussförbindelse emellan i så fall.
 

Jacob

Medlem
Vet inte om du citerade något PR-material i ditt inlägg, men jag skulle nog inte säga att tvärbanan passerar i närheten av flygplatsterminalen. Behövs en bussförbindelse emellan i så fall.
Inte den del som öppnar inom något år, den kommer gå genom Ulvsunda Industriområde några hundra meter bort. Men det kommer byggas ytterligare en gren kallad "Norra Kistagrenen" som blir klar runt 2019 som går förbi flygplatsen, rakt utanför vad man hoppas kunna bli den nya terminalen.

Här är karta på utbyggnaden:
http://www.trafikanalysforum.se/sit...S_tvärbanan_norra_kistagrenen_fördjupning.jpg
 

Kristofer

Medlem
Man skall dock komma ihåg att detta helt och hållet är Swedavias idéer. Stockholm stad, som äger marken, driver inte på frågan om en total ombyggnad. Hyreskontraktet för flygplatsen gäller bara till 2030, och det lär inte finnas någon som vill finansiera miljardinvesteringar med så kort avskrivningstid.
 

Jacob

Medlem
Vilka flygplan resp flygbolag hittar ni i den bilden...? :)
Haha! Den delen har de ju fått rätt i alla fall.

Skulle dock vara kul med lite fler internationella flygbolag på Bromma, jag väntar fortfarande på att få t.ex. Lufthansa till Bromma med en linje till Frankfurt, skulle vara så otroligt smidigt.
 

Hall

Medlem
Inte den del som öppnar inom något år, den kommer gå genom Ulvsunda Industriområde några hundra meter bort.

28 oktober 2013 kör Solnagrenen av Tvärbanan igång enligt nuvarande planering.

Angående diskussionen Swedavia - Stockholms kommun och framtidsplaner så är det ganska givet att Swedavia satsar på att när man väl gjort miljardinvesteringen så har man ett klart "case" för fortsättning efter 2030. Antagligen ett ganska säkert spel.
 

Palazzi

Medlem
Ärligt talat: Om man endast är säker på trafik till 2038 känns ju en renovering i den prisklassen helt befängd. Antingen måste de ju vara säkra (inofficiellt) på att det blir MYCKET längre, eller så ska man kunna använda byggnaden för något annat efter det datumet.

För inrikesflyg förstår jag Brommas storhet, och även för utresande personer i närområdet... Dock förstår jag inte vilka fördelar som erbjuds i andra riktningen för folk utomlands.. Ofta ska man väl till centrum som inresande, och då är ju Arlanda inte vansinnigt lång resväg (till centralen).

Känns som att en linje med SWISS till ZRH inte är orimlig... LH-gruppen har ju beställt CS100 till SWISS, som ju nu kommer få landa på Bromma. Man har ju redan i dag tillgång till två allianser genom Flybe (Finnair) och Brussels Airlines. Möjligen en linje med KLM så har de full teckning... Känns som att det borde räcka för Bromma.
 

doc

Medlem
Personligen hade jag inte blivit ledsen om BA flyttade sin LCY linje till BMA istället för att flyga till ARN med den. Embraer 170 går ju också köra på BMA.
 

Bamsefar

Medlem
Personligen får de gärna lägga ned Bromma - ser i över huvudet inte nyttan med flygplatsen - ser bara problem.

Men den låt det vara helt klart att den utredning som Jacob hänvisar till ligger antagligen runt 2030 i införande. Innan den i över huvudet taget kommer på tal så kommer förlängningen av den nu nybyggda delen antagligen hunnit till Kista. Eller/och södra sidan. Men framförallt så kommer cityspårvagnslinjen från "Kungsholmen eller Stora Essingen" till "Ropsten / Djurgården" blivit klar - och då den inte ens är färdig planerad, ja då inser man att någon tvärbana till Bromma flygplats ligger extremt långt fram i tiden om ens någonsin.

Tänk på att Socialdemokrater, Mijöpartiet och Vänster - och antagligen KD, Folkpartiet och Centern vill bebygga Bromma - svårt att se med det perspektivet att det blir en förlängning av Bromma efter 2030 även om Swedavia säkert vill det.
 
Toppen