Senaste nytt

Lång transfer på Kastrup? Besök norra Europas största akvarium

Jacob

Medlem
Den 22 mars öppnar "Den Blå Planet" i Köpenhamn som kommer bli norra Europas största akvarium med 9000 kvadratmeter marint liv och 3000 marina djurarter. Akvariumet är beläget inte långt från Kastrups flygplats och har formen av en stor snäcka. Bland arterna finns såväl hajar som japanska jättekrabbor.

Från flygplatsen tar man tunnelbanan (metron) en station till Kastrup station. Alternativt kan man ta sig dit till fots, det är cirka 1,5 kilometer att gå, informationsdisken på flygplatsen kan hjälpa till med vägvisning.

d39nz18kam7tqclnw9id.jpg
Foto: VisitDenmark
 

possum

Medlem
Den 22 mars öppnar "Den Blå Planet" i Köpenhamn som kommer bli norra Europas största akvarium med 9000 kvadratmeter marint liv och 3000 marina djurarter. Akvariumet är beläget inte långt från Kastrups flygplats och har formen av en stor snäcka. Bland arterna finns såväl hajar som japanska jättekrabbor.

Låter helt klart bättre än den trista promenad in till Kastrup centrum jag brukar företa mig. Varför är allting "norra europas största" förresten och aldrig "europas största". Finns det en massa asfeta arenor, parker, köpecentrumm mm söder om alperna eller är det bara något man säger?
 

MarcusC

Medlem
Har sett reklam för Blå Planeten och skall definitivt göra ett besök där i sommar. Tycker Köpenhamns Metro är rätt dyr?, Finns det någon form av "kortresebiljett"?
 

Agö

Medlem
Ja, detta har jag väntat på. Tidigare akvarium i Charlottenlund var rätt slitet milt sagt.

Ett annat tips är att besöka den nya Arktiske Ring på Zoo med ett par festliga isbjörnar. Ta metron till Frederiksberg (20-25 min).

Den Arktiske Ring
 

rob74

Medlem
Låter som något att kolla in då vi har 23 timmars transfer i maj! Om det har öppet 1 maj, vill säga... Tveksamt kanske.
 

pep

Medlem
Se også http://www.businessclass.se/flygpla...g-denmark-maten-pa-koepenhamns-flygplats.html

1. Man kan blot gaa ca. 1000 meter langs stranden fra CPH op til Kastrup Strandpark's restaurant, der ligger ved lystbaadehavnen langs vandet. Eller tage en taxi dertil fra CPH for ca. 50 kroner: Restaurant Selskaber København - Restaurant Kastrup Strandpark

Her er gode vine og endda en meget billig "husmandskost" hvis man ikke vil spendere mere end en hund (=100 DKK). Det bedste er udsigten over Oeresundsbroen, og de mange fly der lander i CPH, og den gode atmosfaere. Maden er rigtig god og perfekt serveret. 5 forskellige slags fadoel....Hvis man er vinterbader er der gode muligheder hvis man fortsaetter langs vandet 300 meter laengere nordpaa til Karusellen, som er en offentlig aaben badeanstalt, hvor man kan springe fra 1, 3 og 5 meter vippe :)

2. Sundby Sejlforenings "restaurant", ca. 3 km laengere norpaa men stadig ad Kastrup Strandvej. De er billigere og der er mere folkeligt (man møder sejlere, arbejdere, svenskere, og andet godtfolk). Åbent hele aaret! Beroemt for 1) Pariserboef 2) Flaeskesteg 3) Biksemad. Store portioner. Man henter selv ved disken naar maden kommer ud fra koekkenet. En lille brik med ringetone adviserer....Dansk hygge.....
Restaurant Sundby Sejl - Menu
 

Igorius

Medlem
Varför är allting "norra europas största" förresten och aldrig "europas största". Finns det en massa asfeta arenor, parker, köpecentrumm mm söder om alperna eller är det bara något man säger?

Norra Europa kan man ju definiera lite hur man vill. Klart är väl att Skandinavien och Finland ingår, men Tyskland kan ju lika gärna räknas till Centraleuropa (om man nu vill slippa jämföra sig med diverse "asfeta" anläggningar där).
 

DrKlas

Medlem
Norra Europa kan man ju definiera lite hur man vill. Klart är väl att Skandinavien och Finland ingår, men Tyskland kan ju lika gärna räknas till Centraleuropa (om man nu vill slippa jämföra sig med diverse "asfeta" anläggningar där).

Precis, fast om man behöver kan ju begränsa det till norra Skandinavien. Jag tycker mest uttrycket används när man vill påskina att något är mer imponerande än vad det egentligen är. Säger man att något är Europas största går det ju lätt att motbevisa. Säger man att något är norra Europas största kan man ju alltid definera om vad norra Europa är så att det passar ens syften.

Detta fick mig för övrigt att tänka på ett gammalt Morgonpasset i P3 med Anders & Måns när de efterfrågar exempel på saker som påstås vara norra Europas största. De funderar länge på vad en "båtshejk" är innan de förstår att det är någon håla som har norra Europas största båtshake ...
 
Toppen