Senaste nytt

Swissport tar över SAS markservice

Jacob

Medlem
Swissport och SAS meddelar idag att de tecknat ett så kallat Letter of Intent med avsikten att Swissport ska få fullt ägarskap över SAS markservice i Sverige, Norge och Danmark. Inledningsvis skapas ett joint venture där ledning och drift av SAS Ground Handling och fraktverksamheten Spirit flyttas över till Swissport. Joint venture bolaget kommer ägas till 51% av Swissport och till 49% av SAS.

Avsiktsförklaringen öppnar för fortsatta förhandlingar med en möjlig komplett outsourcing av SAS marktjänst, inklusive dagens 5000 heltidsanstälda.

För SAS är avsiktsförhandlingen en viktig del i 4XNext Generation (4XNG) med målsättning att minska komplexiteten och skapa en bättre och mer flexibel kostnadsbas i SAS.
 

MarcusC

Medlem
Spännande.....låter ju ändå bra för SAS att man kan avyttra SGS till en aktör....Swissport känns ju som en vettig aktör att ta över SGS ?!
 

Senator

Moderator
med andra ord, riskminimering då ingen vill köpa SGS 100% i dagsläget.. Men, det ligger kanske några milstolpbaserade köpskillingar för SASs 49% i framtiden. Detta är nog en bra lösning där man står idag...

Swissport ägs av Private Equity bolaget PAI Partners
 

kangru

Medlem
Intresant, skall se om mina kontakter har några tankar när jag återkommer efter min tur till LHR nu.
 
Toppen