Senaste nytt

Ombokning av bonusbiljetter

Ubbe

Medlem
En fråga till er experter här på siten.

Om man bokar en bonusbiljett i business eller first så är väl den ombokningsbar på alla sätt?

Innebär det att om jag hittar sådan till destination som jag vill åka till att jag efter att bokat denna kan omboka till bättre lämpat datum ie bokar en biljett till HNL med utresa i oktober men ombokar till utresa i december??

tackpå förhand
Ubbe
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det beror på vilket program du använder dina poäng/miles ifrån.

T ex:
SAS EuroBonus tar inte ändringsavgift om du har bokat din bonusresa online och ändrar den online. Men 250 SEK via telefon om jag har förstått rätt.
US Airways tar 150 USD per tillfälle
American Airlines AAdvantage tar avgift om det är bara datum/tid ändring. Men om du ändrar flygbolag/rutt kostar det 150 USD per tillfälle.
 

Ubbe

Medlem
men det är alltså tillåtet att göra som jag skriver. Om ja så gäller det ju bara att hitta en bonusbiljett på sträckan och sedan boka om till lämpligt datum dvs ett datum som passar mig även om det vid första bokningen inte fanns bonusbiljettstolar där?
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det går göra.
Enda som inte går på vissa program är, att ändra bonuskategorier(t ex Business award <-> First award).
Då kräver de programmen att du avbokar och boka som nytt. Då finns det en risk att dina platser inte kommer tillbaka.
 

Ubbe

Medlem
Kanon. Det gör ju det betydligt lättare att hitta bonusbiljett på det resmål man vill till utan att vara begränsad till de datum då det finns bonusplatser..
 

ucce

Medlem
SAS kostar 200kr om man vill göra ändringar i bokningar med Amexrabatten vid call-centret i Tallin (enda alternativet för de biljetterna)
 

seat56f

Medlem
men det är alltså tillåtet att göra som jag skriver. Om ja så gäller det ju bara att hitta en bonusbiljett på sträckan och sedan boka om till lämpligt datum dvs ett datum som passar mig även om det vid första bokningen inte fanns bonusbiljettstolar där?

Nej, jag tror tyvärr att det här är ett missförstånd - det måste fortfarande finnas bonusstolar i din klass på den flight du vill boka om till...
 

Ubbe

Medlem
Nej, jag tror tyvärr att det här är ett missförstånd - det måste fortfarande finnas bonusstolar i din klass på den flight du vill boka om till...

Men det var ju just det jag frågade om? Menar du att tidigare svar är fel och att det inte går att göra så?
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Men det var ju just det jag frågade om?

Men det förstår man väl ändå att det måste finnas bonusplatser kvar på flyg där man bokar bonusbiljett :confused:

Jag kan bara tillägga att en bonusbiljett aldrig (blir mer än gärna motbevisad här!) är lika flexibel som en dylik biljett i C/F. T ex om är inbokad på en flygning mellan ARN och EWR och du av någon anledning blir sittande i loungen, fastnar i passkontroll p g a trasigt pass eller vad som helst så har du trots att du redan är incheckad alltid möjlighet att på ordinarie ombokningsbara biljetter möjlighet att hoppa flygningen och sedan kunna få pengar tillbaka. Trots att du passerar säkerhetskontroll, passkontroll, varit i loungen osv.

Jag skulle gärna vilja se en sådan bonusbiljett som tillåter en att om- eller avboka även efter incheckning. Sedan måste du förstås resa på utställda biljetter i exakt den ordning som de är i. Så att säga att biljetten är flexibel på alla sätt är fel.
 

Senator

Moderator
Vi kan börja med att bonusplatser är ganska restriktiva, beroende av flygbolag och rutt. Ombokning av en bonus biljett är det ingen skillnad på en vanlig biljett som är flexibel: det måste finnas plats i samma bokningsklass för att boka om. Dock kan man med en vanlig biljett i vissa fall, betala mellanskillnaden på bokat klass och nästa klass om det inte finns plats kvar i bokat klass.

T.ex. är det ganska svårt att få plats på ARN-EWR i business har jag märkt. Jag gissar den har bra yield, och man vill inte lägga ut för många stolar.

Min personliga erfarenhet är att man kan boka om på flygplatsen gratis dock samma dag, men det har varit på sträckor med mycket trafik: SIN-BKK, DEN-ORD
 
Toppen