Senaste nytt

Diskussion om jämförelse mellan AAdvantage, Executive Club och Miles&More

Concorde

Founding Member
Om du har 6-8 longhauls till US borde ju BA Executive Club vara ett intressant alternativ, Är inte så insatt men med ett par USA flyg i C når du snabbt silver och har god möjlighet att nå guld du kan ju köra AY till HEL. Läs mer på BA Forumet för tips :). (PS välkommen till BusinessClasss)

4 BA Club/Business long-haul + en retur till London skulle ge BA Gold. Det kan du uppnå ganska fort eftersom ditt medlems-år inte nollställs när du prickar Bronze samt Silver. Med BA Gold kommer du fullkomligen spruta in avios på ditt konto med ditt resmönster.
BA's earn and burn är väldigt bra, speciellt jämfört med SK eller LH (gud förbjud) dock har man höga skatter och avgifter för awards.
Men 3.000SEK för en F return till NYC är ändå mycket bättre än 50.000SEK.
Och vid dina byten i London får du access till Galleries First som många här kan intyga lär vara den bästa Frequent Flyer/guld loungen som finns där man inte behöver ha F biljett.

Sorry för OT.
 

Senator

Moderator
4 BA Club/Business long-haul + en retur till London skulle ge BA Gold. Det kan du uppnå ganska fort eftersom ditt medlems-år inte nollställs när du prickar Bronze samt Silver. Med BA Gold kommer du fullkomligen spruta in avios på ditt konto med ditt resmönster.
BA's earn and burn är väldigt bra, speciellt jämfört med SK eller LH (gud förbjud) dock har man höga skatter och avgifter för awards.
Men 3.000SEK för en F return till NYC är ändå mycket bättre än 50.000SEK.
Och vid dina byten i London får du access till Galleries First som många här kan intyga lär vara den bästa Frequent Flyer/guld loungen som finns där man inte behöver ha F biljett.

Sorry för OT.

Jag håller med om intjäning är bra som BA Guld och Booster kampanjen rent sagt underbar! Men att hitta platser till destinationer man vill ha med BA om man inte är super-flexibel med tid, eller har väldigt is i magen är rent sagt ett lotteri. Här är min erfarenhet med Miles & More överlägsen. Jag har ALDRIG inte hittat plats +/1 en dag med Miles & More till min destination. Sedan gillar jag inte BAs segment prissättning när man blandar bolag. En F med LH eller LX är att föredra alla dagar i veckan, och två gånger på helgen om kostnaden är den samma.

Men.... kan du maximera rabatterade WT+ eller CW med uppgradering till nästa klass, tycker jag värde på BA är överlägsen Miles & More. Så värde för pengar; BAEC Guld vinner över M&M Senator. Helhetsupplevelse på marken/i luften vinner LH/LX om pengar/poäng inte räknas om vi pratar F (IMHO) :cool:
 

Homer

Medlem
Jag håller med om intjäning är bra som BA Guld

BA Silver har precis samma intjäning och motsvarar EBG/Senator etc. och det fixar man i ett nafs.

Jag håller med om intjäning är bra som BA Guld och Booster kampanjen rent sagt underbar! Men att hitta platser till destinationer man vill ha med BA om man inte är super-flexibel med tid, eller har väldigt is i magen är rent sagt ett lotteri.

Man boka longhaul i J med Air Berlin eller Iberia utan bränsletilläg, båda håller på att installera säten i J som är mycket bättre än vad BA har
och i synnerhet bättre än vad Luftwaffe har, inklusive deras nya skämt.

Inom Europa och Africa kan man boka Reward Flight Saver utan bränsletilägg med AB, BA, IB, Comair
Hur är det nu med bränslettilägg med LH inom Europa? och hur är det med intjäning i discount Eco?
och hur är det med uppgradering med poäng jämfört med BA?

Flying Blue har lika dålig intjäning men har i alla fall plockat bort bränsletillägg inom Europa,
man kan även boka Delta inrikes och Delta från USA utan bränsletillägg.
dessutom krävs det bara 30 segment med valfritt bolag i Sky Team för att få samma status som Senator.

Miles&More är ett lojalitetsprogam för de som flyger i betald F och Bizz, och om man inte gör det får
man anstränga sig för att hitta något sämre.
 

Senator

Moderator
Homer, håller med dig på alla punkter förutan några detaljer; hitta på plats med Avios, det har (så långt) fungerat sådär för mig i förhållande till Miles & More. Sedan är det väl till viss del prismodellen för Avios som jag tycker är lite konstig när man blandar bolag.

Men att M&M enbart är för dyra biljetter (även i ekonomiklass) är vi helt överens om. Hade M&M haft Fly Smart flight awards utan bränsleavgift hade man kanske levererat något värde. Jag funderar seriöst på att släppa hela M&M efter snart 13 år.
 

Jonas C

Medlem
Nu kanske redan tråden har gått för OT. Men jag tycker att BAEC är ett överskattat program. De flesta som flyger BA har USA i sina resemönster, och då tycker jag att AAdvantage® är ett bättre program. Detta främst då man har bättre intjäningar i Economy, 100% bonus på alla OW bolag, obegränsade fria upgrades på domestic, 8st System Wide Upgrade vouchers som Executive Platinum®, inga bränsletillägg på bonusresor hos de flesta OW bolag, och generösare routing regler vid bonusresa. Då de flesta BA aficionados reser till USA så ska det nog inte vara svårt att klämma in 4st AA segment för att nå status.

Nu när OW Sapphire och Emerald inte längre får tillgång till lounge på US Domestic resa känns ju AAdvantage® nästan som det solklara valet.
 

Concorde

Founding Member
Nu kanske redan tråden har gått för OT. Men jag tycker att BAEC är ett överskattat program. De flesta som flyger BA har USA i sina resemönster, och då tycker jag att AAdvantage® är ett bättre program. Detta främst då man har bättre intjäningar i Economy, 100% bonus på alla OW bolag, obegränsade fria upgrades på domestic, 8st System Wide Upgrade vouchers som Executive Platinum®, inga bränsletillägg på bonusresor hos de flesta OW bolag, och generösare routing regler vid bonusresa. Då de flesta BA aficionados reser till USA så ska det nog inte vara svårt att klämma in 4st AA segment för att nå status.

Nu när OW Sapphire och Emerald inte längre får tillgång till lounge på US Domestic resa känns ju AAdvantage® nästan som det solklara valet.

Fast det där är ju helt fel info Jonas. Sapphire och Emerald har visst fortsatt lounge access till Admirals Club och FL som domestic PAX. Det är AA members som har straffats.

Dom flesta som flyger mycket BA behöver inte haka på US domestics med AA då BA i princip flyger direkt till alla större/viktiga städer i USA.
Lägg till samma starka nätverk till Mellan Östern, Afrika och Asien.
Du har rätt i fördelarna med AAdvantage som sådana jämfört med BAEC, men din analys som sådan är dock helt fel. Menar inte att vara otrevlig på något sätt. Att BAEC skulle vara överskattat får du stå för själv. Frågar du BAEC medlemmar blir svaret ett helt annat.
 

Senator

Moderator
Jonas C har helt rätt om man reser i ekonomiklass och Concorde har helt rätt om man reser i CW och F i min värld ;)

ARN-LHR-JFK i ekonomiklass med BA blir (10 + 35 TP) x 2 = 90 TP och det krävs 7 t/r för Silverkort...

Låt oss återgå till Pandion nu i denna tråd :)
 

Homer

Medlem
Nu kanske redan tråden har gått för OT. Men jag tycker att BAEC är ett överskattat program. De flesta som flyger BA har USA i sina resemönster, och då tycker jag att AAdvantage® är ett bättre program. Detta främst då man har bättre intjäningar i Economy, 100% bonus på alla OW bolag, obegränsade fria upgrades på domestic, 8st System Wide Upgrade vouchers som Executive Platinum®, inga bränsletillägg på bonusresor hos de flesta OW bolag, och generösare routing regler vid bonusresa. Då de flesta BA aficionados reser till USA så ska det nog inte vara svårt att klämma in 4st AA segment för att nå status.

Visst det kanske passar vissa bättre, för min del skulle jag inte ha någon nytta av uppgraderingarna
dessutom skulle jag inte klämma in 4 segment med AA varje år, inte ens vartannat.

Trots bränsletillägg smäller BA 2-4-1 vouchern som går att använda i First högre, speciellt i kombinationen med hushållskonto, och framför allt möjlighetena att uppgradera från Premium Eco till Bizz och sen få tillbaka alla poängen när man flyger.
Dessutom kan ju en person med mycket poäng uppgradera flera personer i samma hushåll.
På samma sätt kan man ju få flera 2-4-1 vouchers om någon annan i hushållet tar ut ett VISA kort och
också spenderar 200kkr



Nu när OW Sapphire och Emerald inte längre får tillgång till lounge på US Domestic resa känns ju AAdvantage® nästan som det solklara valet.
Om du menar det här så var det ju fel
http://www.businessclass.se/oneworl...ss-foer-one-world-elites-resande-inrikes.html

här är dementin
Update from AA: Oneworld Lounge Access has NOT Changed for Emerald/Sapphire, Mistake on Oneworld site. - Ghetto IFE
 

Homer

Medlem
Homer, håller med dig på alla punkter förutan några detaljer; hitta på plats med Avios, det har (så långt) fungerat sådär för mig i förhållande till Miles & More. Sedan är det väl till viss del prismodellen för Avios som jag tycker är lite konstig när man blandar bolag.

Men att M&M enbart är för dyra biljetter (även i ekonomiklass) är vi helt överens om. Hade M&M haft Fly Smart flight awards utan bränsleavgift hade man kanske levererat något värde. Jag funderar seriöst på att släppa hela M&M efter snart 13 år.

Ett stalltips som alltid håller är att inte lägga alla äggen i samma korg, vad som är bäst idag kan vara sämst imorgon.
För 3 år sedan fick man 25% i eko med BA, och 2-4-1 vouchern gällde bara inom Europa och då var det dessutom bränsletillägg inom Europa.
För ett år sedan fick man 25% med SAS i eko.

Jonas C har helt rätt om man reser i ekonomiklass och Concorde har helt rätt om man reser i CW och F i min värld ;)

ARN-LHR-JFK i ekonomiklass med BA blir (10 + 35 TP) x 2 = 90 TP och det krävs 7 t/r för Silverkort...

Låt oss återgå till Pandion nu i denna tråd :)

Om man istället åker i Premium eko tjänar man 220TPs för varje runda,
lyckas man uppgradera till Bizz varje tur har man nästang gått med vinst :p
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nu kanske redan tråden har gått för OT. Men jag tycker att BAEC är ett överskattat program. De flesta som flyger BA har USA i sina resemönster, och då tycker jag att AAdvantage® är ett bättre program. Detta främst då man har bättre intjäningar i Economy, 100% bonus på alla OW bolag, obegränsade fria upgrades på domestic, 8st System Wide Upgrade vouchers som Executive Platinum®, inga bränsletillägg på bonusresor hos de flesta OW bolag, och generösare routing regler vid bonusresa. Då de flesta BA aficionados reser till USA så ska det nog inte vara svårt att klämma in 4st AA segment för att nå status.

Nu när OW Sapphire och Emerald inte längre får tillgång till lounge på US Domestic resa känns ju AAdvantage® nästan som det solklara valet.

British Airways Executive Club (BAEC) är bra program om du:
  • flyger i First/Business/Premium Economy
  • flyger i Economy bara med British Airways, American Airlines eller IBERIA
  • tänker att använda avios på uppgradering av Premium Economy -> Business eller Business -> First på British Airways, American Airlines eller IBERIA flygningar
  • tänker att använda avios på bonusresor som består endast direktflyg utan byte
  • tänker att använda avios på bonusresor med kort flygning
  • tänker att använda avios på bonusresor till/från Storbritannien med British Airways flygningar
  • tänker att använda avios på bonusresor med Air Berlin/Aer Lingus flygningar
Men om man flyger i Economy class på andra oneworld flygbolag än British Airways, American Airlines, IBERIA, är American Airlines AAdvantage bättre alternativ.
Om man flyger ofta med fölande flygbolag kan man också tjäna elite bonus (användbara miles).

AAdvantage - Elite Status Bonus
AAdvantage skrev:
As an AAdvantage elite-status member you earn elite status bonus miles on the base or guaranteed minimum miles for each eligible flight on select carriers as listed below:

AirlineAAdvantage Executive Platinum MembersAAdvantage Platinum
Members
AAdvantage Gold Members
American Airlines
100%​
100%​
25%​
American Eagle
100%​
100%​
25%​
AmericanConnection
100%​
100%​
25%​
Alaska Airlines
100%​
100%​
25%​
British Airways
100%​
100%​
25%[sup]#[/sup]​
Cathay Pacific Airways
100%​
100%​
25%​
Dragonair
100%​
100%​
25%​
Finnair
100%​
100%​
25%​
Iberia
100%​
100%​
25%​
Japan Airlines
100%​
100%​
25%​
LAN
100%​
100%​
25%​
Qantas Airways
100%​
100%​
25%​
Royal Jordanian Airlines
100%​
100%​
25%​
[td colspan="4"]
* Effective for flights on/after Apr. 1, 2011
# Effective for flights on/after Nov 1, 2011[br]​
[/td]

Användning av AAdvantage miles är i de flesta fall förmånligare än BAEC.

Jag skrev en jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage här.
http://www.businessclass.se/oneworl...cutive-club-american-airlines-aadvantage.html
 
Toppen