Senaste nytt

Vad händer med min status när jag använder poängen?

Hej!

Kanske är en dum fråga men jaja, de ska ställas de med!

Om jag har t.ex. exakt 50k FB poäng, bokar en resa till JFK T/R för hela bunten så jag har 0 poäng kvar, vad händer med min Silver/Guld status sen när jag kommer hem? Jag har ju 0 poäng kvar.. Är jag fortfarande Silver/Guld då typ året ut eller hur funkar det?

Tack! (Känns som ett självklart svar på detta men jag skyller på att jag åt en stor lunch och är inne i matkoman :))
 

Jonas C

Medlem
Det är skillnad på statuspoäng och poäng som du kan använda för resor. Dina statuspoäng försvinner enbart vid årsskiftet, och med andra ord är dessa opåverkade om du t.ex plockar ut en bonusresa. Samma princip gäller för alla bonusprogram…
 

Dr. Miles

Expert
I den här punkten gör det skillnad mellan bankkonto och poängkonto.

Mindre pengar på bankkonto ≓ mindre värd som en bankkund
 
Ok, tack! Detta är alltså intjänade poäng som jag har...
Jag har 29.000 intjänade poäng, försvinner alla vid årsskiftet eller har jag kvar 4000poäng om jag inte rör kontot?
Med tanke på att silver är vid 25k..?
 

possum

Medlem
Ok, tack! Detta är alltså intjänade poäng som jag har...
Jag har 29.000 intjänade poäng, försvinner alla vid årsskiftet eller har jag kvar 4000poäng om jag inte rör kontot?
Med tanke på att silver är vid 25k..?

Förutsatt att poängen inte förfaller för att de blir för gamla som kommer du ha alla poäng kvar efter årsskiftet om du inte rör kontot. Däremot "nollställs" din kvalificering så ska du återkvalificera silver nästa år får du under det året resa ihop ytterligare 25k.
 

Najk

Medlem
När du flyger tjänar du in poäng som består av 2 delar, baspoäng som är statusgrundande och bonuspoäng som används för att utnyttja förmåner, tex uppgraderingar och bonusresor.

Dina baspoäng försvinner vid brytpunkten för ditt år, men inte dina bonuspoäng.
Baspoängen försvinner för att det är ett nytt år och då ska du ska kvalificera dig för en ny status tex. 25000p för silver eller 50000p för guld.

Dina bonuspoäng försvinner inte bara för att det blir nytt år, utan de kan du fortsätta att använda för att utnyttja förmåner.
Dock gäller inte bonuspoängen för all framtid utan alla program har sina olika giltighetstider som det är viktigt att hålla koll på.

// Najk 300 inlägg
 

Pho

Medlem
Dina baspoäng försvinner vid brytpunkten för ditt år, men inte dina bonuspoäng.
Baspoängen försvinner för att det är ett nytt år och då ska du ska kvalificera dig för en ny status tex. 25000p för silver eller 50000p för guld.

Och numera så har KLM/AF carry over utav det som skjuter över gränsen för din status (om du inte har trillat ner sedan föregående år). Så om du har flugit ihop 29000 baspoäng och kvalificeringen är 25000, så börjar du nästa år med 4000 "statuspoäng" och måste bara flyga ihop 21000 för att behålla din nivå.
 

Dr_Bkk

Medlem
I den här punkten gör det skillnad mellan bankkonto och poängkonto.

Mindre pengar på bankkonto ≓ mindre värd som en bankkund


Årets kommentar Dr Miles
 
Toppen