Senaste nytt

Erfarenheter med (ganska) kort anslutningstid

Randy Marsh

Medlem
Har precis bokat flygbiljetter till sommarens resa, en road trip på USAs västkust (som f.ö. verkar vara en ganska populär rese-typ på BC.se). Reser BGO-LHR-SFO 27 juni och LAS-LHR-ARN 14 juli. Eftersom de jag åker med är ointresserade i att betala extra för lite mer komfort blev det vanlig economy, så det är bara att bita ihop...Har EBG och reser vanligen med *A, men nu blir det BA eftersom de var ganska svårslagna på både pris och total resetid.

På utresan har vi en i mitt tycke ganska tight transfer på LHR. Flyget från Bergen landar kl 13:00 och SFO-flighten går kl 14:00. Har kollat ExpertFlyer och denna transfer uppfyller precis MCT, som är 1 timme. Biljetterna är också köpta direkt på BAs hemsida, så självklart måste BA ta ansvar om det blir något strul.

Men vad är egentligen era erfarenheter med transfer på LHR T5? Blir det stressigt att klara anslutningstiden på bara 1 timme, vi måste väl igenom en ny säkerhetskontroll antar jag? Sedan är det ju inte direkt ovanligt att man får flyga ett par rundor över norra London när man flyger till LHR och att man därför landar något försenad, fast å andra sidan borde det inte vara så vansinnigt mycket trafik mitt på dagen på en torsdag.

Har tidigare bara åkt BA direkt mellan London och Oslo/Bergen/Göteborg, så transfer på T5 blir något nytt.
 
I mitt tycke är T5 på LHR den bästa plats att byta plan på. Såvida du inte råkar ut för en försening när du kommer från Bergen borde 1 timme räcka. Du kommer behöva passera en säkerhetskontroll på LHR och där kan det bli en utmaning om det är mycket köer osv.
Skulle du mot all förmodan missa din anslutning till SFO bokar BA om dig.
Oftast avgår BA:s longhaul flighter från satellit B där du enkelt tar ett förarlöst tåg- tar bara några få minuter.
 

kristerj

Medlem
Normalt får shorthaul flyg en gate på T5A (huvudterminalen), men skulle planet få en gate på 5B eller 5C satelliterna, åk då inte tillbaka in till huvudterminalen först utan kolla från vilken terminal SFO planet åker. Det finns smidiga transfersäkerhetskontroller vid 5B och 5C så man slipper åka in till 5A. En timma är inte jättemycket utan det blir att gå/åka direkt till SFO flighten så snart ni landat. Boardingen brukar börja ca 40 minuter innan avgång på longhaul om jag minns rätt.

Sedan en tid tillbaka får man oxå ett orange "Expresspass" av personal som möter upp vid gaten om ens anslutning är snäv. Passet gör att du kan gå på Fast track vid kollen av boardingpass och i säkerhetskontrollen. Vifta mycket med det så kommer du igenom snabbt. Ett sådant hjälpte mig senast jag hade bråttom igenom T5.

Missar ni flyget är det inte alltid fullt så kul, har man otur kan man få stå en bra stund och vänta på att bli ombokad, beroende på om det är en dag med många försenade flyg eller om det bara är något enstaka plan som har blivit sent.
 

Randy Marsh

Medlem
Tack för alla tips! Räknar med att det ska gå bra, men hade gärna haft lite mer tid om det hade varit möjligt, om inte annat så för att hinna att äta en ordentlig lunch först (går dock bara 2 flighter per dag från Bergen, så det hade blivit en lååång layover med övernattning).

Är som sagt ingen tvekan om att BA måste boka om oss vid eventuella förseningar, men det är ett trist sätt att börja semestern på.
 
Jag har själv lyckats med en timmes layover men då skulle vi byta terminal då vi flög SAS till london och United på andra resan! De var kul när man stod och mer eller mindre tryckte upp transferbussens dörrar.... :D men vi hann
 
Toppen