Senaste nytt

Platsreservation vid codeshare

Nystrom

Medlem
Bokade en "grabbresa" med SAS (flyg+hotell) till München i maj till ett mycket fördelaktigt pris under kampanjen i Q1. När det var dags att göra platsreservation blev det friktioner. Det gick att reservera platser utom på sista benet som var en SAS codeshare (Lufthansa). Då inte den sträckan var tillgänglig så togs inte heller de andra reservationerna. Med lite handpåläggning från Ö-vik så har jag bekräftade platsreservationer utom på sista benet. (Tack för hjälpen!)

Kontakten med Lufthansas kundtjänst var inte lika angenäm. Platsreservation kan inte göras förrän tidigast 23 h före avgång när du reser i ekonomi, oavsett din status! Tack för den passningen.......

Nu är det lite sent med our SAS Ideas men nog borde det vara en självklarhet att kunna reservera plats via SAS, oavsett operatör eller serviceklass vid codeshare, när man har guldstatus?
 

tourist

Medlem
Varför skulle det vara en självklarhet på codeshare? Som EBG får man göra det på SAS-flygningar, ett sätt för SAS att belöna sina egna EB-medlemmar. Som SEN får man göra det på LH-flygningar, ett sätt för LH att belöna sina egna M&M-medlemmar. Jag tycker inte det är konstigt, även om jag själv tycker att den bästa och minst ångestskapande lösningen vore om alla, oavsett status, kunde se lediga platser vid sökningen och fick reservera plats vid bokningen, som det är inrikes USA. Om platsen är riktigt viktig för mig (på grund av till exempel begränsad rörlighet, skadat knä, fobi) och jag inte gillar de lediga platser som erbjuds så kan jag välja att boka ett annat flyg.
 

Nystrom

Medlem
Hade det inte varit för att LH-flygningen blockerade all platsreservation så hade jag inte hesiterat. Men när den blockerar platsreservation för utresan intill jag är på flygplatsen.....
Hursomhelst, tack för tipset om München!
 
Jag har liknande problem som trådstartaren, fast omvänt. Jag flyger på en Air China billjett fast flygningen är operated by SAS. Detta ger mig som status pax möjligheten att reservera plats, inte sant? Har nämligen letat lite försiktigt i T&Cs och hittar inget om att denna förmån skulle vara begränsad till biljetter endast bokade med SAS.

Det kluriga är att varken jag eller kundtjänst kan se min bokning på SAS. De hänvisar mig till Air China som ska fixa en SK boknings referens åt dem. Då jag omöjligen lyckas få tag i Air China, försökte jag kolla min bokning på deras hemsida då jag har både biljett.nr och ref.nr. Där står det att de inte kan hitta bokningen eftersom den inte är köpt hos dem. Det stämmer förvisso då den är köpt via Expedia, men det är väl ändå en Air China biljett?

Då min erfarenhet säger att Expedia bara kommer att ge mig Air China boknings.nr, vem ska jag kontakta först?

och ja jag har faktist lagt in mitt EB nr i bokningen
 

NotRyan

Medlem
Jag har liknande problem som trådstartaren, fast omvänt. Jag flyger på en Air China billjett fast flygningen är operated by SAS. Detta ger mig som status pax möjligheten att reservera plats, inte sant? Har nämligen letat lite försiktigt i T&Cs och hittar inget om att denna förmån skulle vara begränsad till biljetter endast bokade med SAS.

Det kluriga är att varken jag eller kundtjänst kan se min bokning på SAS. De hänvisar mig till Air China som ska fixa en SK boknings referens åt dem. Då jag omöjligen lyckas få tag i Air China, försökte jag kolla min bokning på deras hemsida då jag har både biljett.nr och ref.nr. Där står det att de inte kan hitta bokningen eftersom den inte är köpt hos dem. Det stämmer förvisso då den är köpt via Expedia, men det är väl ändå en Air China biljett?

Då min erfarenhet säger att Expedia bara kommer att ge mig Air China boknings.nr, vem ska jag kontakta först?

och ja jag har faktist lagt in mitt EB nr i bokningen

Vet @Dr. Miles eller @David om man kan se CA-bokningar på någon web-sida, och i så fall om Amadeus-PNR möjligtvis syns där?

Annars är det väl bara att ringa Expedia...
 

aldrighemma

Medlem
På mina Expedia bekräftelser så står det alltid så här högst upp i itenary:

Austrian Airlines 3UXXS
SAS 7UFSUP
Expedia.se Boknings-ID XXXYY

Alla record locators man kan behöva finns där, man kan också logga in på expedia och se samma sak on-line på kommande resor och historik. Dock står inte alltid flygbolagets referens i den första kvittensen man får, utan den läggs till först då flygbolaget bekräftat bokningen till Expedia.
 

Dr. Miles

Expert
Vet @Dr. Miles eller @David om man kan se CA-bokningar på någon web-sida, och i så fall om Amadeus-PNR möjligtvis syns där?

Annars är det väl bara att ringa Expedia...
Hos Air Chinas webbsida kan man se bokning om man har gjort bokning genom deras webbsida (deras bokningsnummer) eller med biljettnummer som börjar med 999-.

De kan dock inte visa inrikesflyg bokning som var bokad lokalt i Kina på deras internationella webbsidor.
 

thsred

Medlem
Råkade ut för samma när jag bokade via Expedia till Kanada med Air Canada och SAS. Det gick inte att boka i början och SAS kunde inte hitta biljetten för flygningen som utfördes av dem (trots att de fick biljettnumret). Vet inte om detta stämmer, men jag fick som känslan av att SAS inte hade skapat något PNR nummer för min resa, men så helt plötsligt några veckor innan resan skulle bli av så kom den upp i SAS-appen (hade lagt in EB-numret) och då kunde de seata mig. Som om SAS bokningssystem plötsligt hade upptäckt att jag hade en bokning med dem på en AC biljett och skapat ett PNR.
 
Toppen