Senaste nytt

TSA är för söta...

agehall

Medlem
Det finns hur mycket gnälltrådar som helst om TSA på FT. Jag har flera gånger sett folk som pratar om att TSA-screenern tvingar dem att säga deras namn högt, vilket många har synpunkter på. Som vanligt är det mycket paranoia om att andra inte ska veta vad man heter etc i dessa trådar. Jag har dock inte råkat ut för det själv - förens idag på JFK.

Eftersom jag har rätt OK koll på vad TSA får och inte får göra (och detta har de ingen rätt att göra) så tänkte jag se om det gick att driva det vidare lite. Jag hade dessutom gott om tid.

När jag först fick frågan påpekade jag att mitt namn tydligt står i passet. Killen insisterade ändå på att jag svarade. När jag då frågade varför blev han defensiv och frågade "Sir, are you refusing to answer the question?". Jag förklarade att jag bara ville veta varför han ställer frågan, vilket han givetvis inte kunde svara på. Till slut orkade jag inte tjafsa mer med honom så jag sa "My name is 'kalle'". Han tittar ner i mitt pass där det tydligt står "Marcus", tittar upp på mig igen och utbrister "That's not what it says here!". Han ser nästan nöjd ut över att jag sagt "fel" namn.

Hans lycka blir dock kortvarig när jag förklarar att även om det stavas m-a-r-c-u-s så ska det uttalas som 'kalle'. Han suckar lite och fokuserar istället på att få mig att uppge mitt efternamn, som för dagen ska uttalas som 'anka' även om det inte riktigt stavas så. När jag sagt detta så får jag tillbaka mitt pass och får helt sonika gå vidare till själva säkerhetskontrollen.

Varför håller de på med alla sina påhitt? Borde de inte försöka spara lite pengar nu när budgeten sket sig och det kommer nedskärningar? Det här har ju iaf inget med säkerhet att göra (vilket kan sägas om det mesta TSA pysslar med)...
 

Fredrik

Medlem
Varför håller de på med alla sina påhitt?

För att de kan.

] Borde de inte försöka spara lite pengar nu när budgeten sket sig och det kommer nedskärningar? Det här har ju iaf inget med säkerhet att göra (vilket kan sägas om det mesta TSA pysslar med)...

Thousands Standing Around är ett ganska välkänt begrepp för att beskriva TSA. Jag har personligen inget direkt problem med deras nakenscanners men hela processen kring hur de införskaffades och användes stinker.

Men så länge som rädslan är så stark därborta kommer inget att ändras och systemet utnyttjas av skrupellösa företag och byråkrater.
 

agehall

Medlem
Jag har personligen inget direkt problem med deras nakenscanners men hela processen kring hur de införskaffades och användes stinker.

Men så länge som rädslan är så stark därborta kommer inget att ändras och systemet utnyttjas av skrupellösa företag och byråkrater.

Håller helt med. Till skillnad från de flesta amerikaner, så stör jag mig inte det minsta på naken-aspekten. Om det hjälpte skulle jag utan tvekan gå med på att gå igenom säkerhetskontrollen naken. Jag har dock rätt stora betänkligheter om huruvida maskinerna som sådana är säkra ur ett hälsoperspektiv. MMW scanners verkar väl inte så farliga, men backscatter undviker jag helst.
 

Kricka

Medlem
CNN hade för några månader sedan ett inslag om TSA-anställda som stal kvarglömda
telefoner, paddor etc. Oturen var väl när en av dem stal en kamera som tillhörde CNN
ochsedan sålde den på eBay.
 

Dr. Miles

Expert
CNN hade för några månader sedan ett inslag om TSA-anställda som stal kvarglömda
telefoner, paddor etc. Oturen var väl när en av dem stal en kamera som tillhörde CNN
ochsedan sålde den på eBay.

Det hände liknande fast med iPad. Reportern kunde spåra iPad:en och kom fram till TSA anställdas hem.
[video=youtube;aLxsLbl16IM]http://www.youtube.com/watch?v=aLxsLbl16IM[/video]
 

Viking75

Medlem
Ja TSA är alltså inte så kul att ha att göra med. Vid mitt senaste möte fick jag bita mig i tungan för att inte "käfta emot"
Senare samma dag på ett möte delade jag med mig av mitt missnöje inför amerikanska kollegor som till min förvåning säger sig blivit behandlade på liknande sätt.
Jag fick till svar att de gör så här för att de kan och få vågar protestera. Jag fick dessutom veta att majoriteten av de "agenter" man stöter på i första skedet samt vid själva "båset" med fingeravtryck osv är mycket dåligt utbildande på vilka rättigheter de faktiskt har.
Det är är ett j...vla otyg, mycket frustrerande och väldigt lite man kan göra åt som enskild passagerare som vill in i landet eller har en tight connection att passa.
 

agehall

Medlem
Det är är ett j...vla otyg, mycket frustrerande och väldigt lite man kan göra åt som enskild passagerare som vill in i landet eller har en tight connection att passa.

Vänta nu - om man ska in i USA så träffar man väl inte direkt på TSA? Har man en kort transfer och ska byta terminal (och därmed gå igenom security) så stöter man dock på dem.
 
Toppen