Senaste nytt

Bästa sätt att uppgradera till business på en British Airways flight?

Hej,

Har varit medlem i BA ett tag nu och samlat på mig lite avios (37.000) främst på att flyga t/r till LA med billigaste economybiljetterna. Försöker lista ut ett smart sätt att använda dessa till att kunna flyga business nästa gång men förstår inte riktigt hur man ska göra för att boka. När jag kör "boka med cash uppgradera med avios" blir det alltid att det inte finns tillgängliga flyg och det kommer inga alternativa datum.

Kommer flyga en gång till t/r till L.A. och en gång t/r innan mitt år går ut och saknar 170tier för nästa nivå (brons). Är det värt att fösöka komma upp i det? Kommer fortsätta flyga ganska mycket men har ännu inte ekonomin för att flyga dyrare :)

Hur kan man se innan man bokar hur många tiers man får för en flygning?
 

Jonas C

Medlem
Flyger du mycket till USA i Economy så skull jag snarare föreslå att du satsar på AAdvantage istället. Där når du Platinum (OW Sapphire) efter 50K poäng, och du får full intjäning på de billigaste Economybiljetterna. Det krävs förvisso 4st AA segment, men jag antar att det inte bör vara något problem.

Det går tyvärr inte att uppgradera World Traveler till Club World. Däremot kan du uppgradera från World Traveler Plus till CW för 12500 Avios.
 
Tack för svar!

Ska kolla in AAdvantage. Dock gillar jag att flyga med BA :)

Försöker göra uppgrade genom att boka WT+ och göra upgrade med avios men den hittar inga available flights oavsett vad jag väljer för datum....

Hur ser man hur många tier man får för en flygning?
 

Homer

Medlem
Observera att platstillgången för uppgradering från Sverige kan vara ett problem, titta på
platser i CW från LHR och om det finns kan du uppgradera bara den sträckan om du vill, detta måste göras via telefon.

men
ekonomi WT -> Business CW går inte
WT -> premimum ekonomi WTP går men är dålig valuta för poängen
WTP - > CW är fantastik valuta för poängen, är man silver tjänar man när man flyger
ungefär lika mycket som det kostar att uppgradera (intjäning är enligt den klass
man betalt för, inte den man uppgraderat till)

WTP är oftast inte så mycket dyrare än ekonomi, dessutom kan du blanda och flyga WTP en väg och WT den andra.
LHR-LAX i WT ger 35TPS medan samma sträcka i WTP ger 90TPs

Det här förstår jag inte, ska du 2ggr till LA ?
Kommer flyga en gång till t/r till L.A. och en gång t/r innan mitt år går ut

Brons ger 25% bonus Avios

Hur kan man se innan man bokar hur många tiers man får för en flygning?


Använd räknaren
https://www.britishairways.com/travel/flight-calculator/execclub/_gf/sv_se#results


För övrigt så kan du flyga till LAX i Business t/r från Berlin el. Düsselfdorf med Air Berlin
för 120.000 Avios +670kr

http://www.businessclass.se/british...os-undvika-braensletillaegg-2.html#post110355
 
Last edited:
Ah ok. Så bara det finns platser i CW så kan man uppgradera med avios? Det behöver inte vara någon speciell rewards flight.... tror jag hade missförstått det hela lite :)
 
Last edited:

Homer

Medlem
Ah ok. Så bara det finns platser i CW så kan man uppgradera med avios? Det behöver inte vara någon speciell rewards flight.... tror jag har missförstått det hela lite :)

Det är just reward flights du ska söka på.
Book with Avios -> LHR-LAX i CW de datum det finns platser kan du också uppgradera från WTP - CW
 

Homer

Medlem
vad jag än skriver in i räknaren så blir avios 0 och tier 0

Du måste ta varje segment separat, gör du det?

ARN-LHR
respektive
LHR-LAX

det går inte att skriva ARN-LAX då blir det 0

Calculator.jpg
 
Ok. Tack! Nu fattar jag :)

Men det är alltså bara genom att boka "reward flights" som man kan uppgradera. Det går inte att chansa på att det kommer finnas plats i CW och uppgradera om det skulle finnas plats vid avgång? Det är ju väldigt begränsat med datum som man kan hitta dessa rewardflights. Hittade tex bara 2 datum som funkar i maj när jag ska resa nästa gång....
 

doc

Medlem
Det går alldeles utmärkt att boka en biljett i WT+ nu och sedan hoppas att det blir platser lediga i CW. Man kan hålla koll på om det dyker upp reward-platser på den flight man bokat och så snart det kommit kan man ringa och uppgradera sig. Det är som du säger en chansning, men kan funka. Det viktiga är att du måste uppgradera i förväg. Det går inte att uppgradera med poäng på flygplatsen.
 

agehall

Medlem
Du ska inte boka en reward-flight, men du använder den sökningen för att se om det finns plats i CW. Om det finns plats för reward-bokningar, så kan du använda avios för att uppgradera din vanliga bokning.
 
Toppen