Senaste nytt

En mikroreseberättelse. En gatstump i Sydney.

ACervin

Medlem
Tillbringade helgen i Sydney. En svårslagen stad med vattnet, människorna, restaurangerna. Kom dit en fredag då nytt värmerekord slogs, 46 grader. Tog färjan till Manly för att svalka mig. Men det var som att stå i en fön med värmen på det högsta. Hjälpte inte. Klockan halv åtta på kvällen blåste det upp kraftigt och efter 10 minuter var det 23 grader varmt. Skönt.

NK (1).jpg

Men egentligen vill jag prata om en gatstump. Jag bodde på Holiday Inn, Potts point, vilket är ovanpå tunnnelbanestationen, Kings Cross. De flesta håller sig här, ett område fyllt av nattliga nöjen. Men om man följer skyltarna mot St Vincents Hospital. Jag skulle träffa kollegor där. Går över den breda Williamstreet , tar den vänstra gatan, Victoria street, gå inte åt fel håll den heter Victoria street även i Kings Cross området. Darlinghurst heter det här. Gatstumpen är kanske 200 meter lång. Har du nått fram till Kinghorn Cancer Center har du gått färdigt. Det tar inte så många minuter. Men om man tillbringar några timmar kommer man att upptäcka att det är här Sydneyborna från Paddington-Darlinghurst rör sig. På bar Coluzzi som legat där i över 50 år känner alla alla. Alla tilltalas med namn. Långsamt läser man tidningen över en flat white. Hundarna är lika välkomna som gamla tanter med rullator. Tanterna och hundarna blandas med tatuerade muskelbyggare, alla är välkoman. Det är mina kollegors kontor. Kaffet är sublimt och lax mackan med avocado är rustik, rejäl och riklig. Hederlig mat utan krusiduller. Att sitta här och njuta av folklivet är en lisa för själen. Jag hade inga kontanter. Inga problem, en blick och en sekundsnabb bedömning, du kan betala när du har tid.

NK 1.jpg NK 2.jpg
NK 3.jpg

Lite längre ner på gatan, snett mittemot ligger Messina. Ett glasslaboratorium i brunt och orange sextiotalsstuk. Köer långt ut på gatan oavsett tidpunkt. Kanske den bästa glass jag ätit. Jag var där tre gånger på två dagar. Bry er inte om kön ut på gatan. Kläm dig mellan den rudimentära bänken och folk som står och väntar och ställ dig längst in. Man bearbetar kön från båda hållen. Det tar inte många minuter innan du har något alldeles extra i handen.

NK 7.jpg NK 9.jpg
Ett glass paradis. Ställ dig längst in i hörnet.

På kvällen Thai restaurangen, Spice I am. Tidigare, Little Creatures Pale Ale på puben som ligger precis innan Kinghorn Cancer Center. Jag inser plötsligt att jag nog aldrig ätit Thai mat i den högre kulinariska skolan. Det här var något helt annat än Thai restaurangen på hörnet. Elegant, vackert, spännande, vilka kombinationer. Tyvärr inga bilder. En ganska mörk restaurang. Förutom de här tre ställena finns det nog ett 30 tal till att besöka. Har ni vägarna förbi, spendera ett par timmar här, men gå långsamt, det ät lätt att missa.

NK (2).jpg

NK 4.jpg
NK 8.jpg
NK 5.jpg
NK.jpg
 
Last edited by a moderator:

Nemo

Medlem
Det är bara bilderna på slutet som man ser i appen. Tack för reportaget! Får en att längta dit!
 

Traveller

Medlem
Om man är i Sydney så finns det en hel del saker man inte skall missa, det här till exempel:

Harbour bridge är den mest kända bron i Sydney. Varje halvtimme går det guidade turer upp på bron. Det här är en riktigt härlig upplevelse och någonting som ger ett riktigt gott minne av Sydney. Utsikten är magisk och från brons topp ser man hela inloppet mot Sydney, de rikas byggnader i centrala staden samt operahuset (täckt med kakel från Höganäs). Den bästa turen går på kvällen då solen är på väg ned - den bästa vyn över Sydney som du kan få.
006_6.jpg
Utsikten från harbour bridge då solen är på väg ned.
004_4.jpg
Vår tur över bron som tog cirka en timme. Guiden passar på att berätta vad man ser och om brons historia. En verkligt intressant tur och som ger både spänning och balans.
DSC_0067.jpg
En liten detalj av området kring hamnen.
DSC_0029.jpg
Det är därför dom är så himla många....
 
Last edited:

palmen

Moderator
Är det 4 backpackers och en Pandion på harbour bridge? :)
Börjar nog få abstinens, på tok för länge sedan man var och hälsade på Sydney...
 

Traveller

Medlem
Är det 4 backpackers och en Pandion på harbour bridge? :)
Börjar nog få abstinens, på tok för länge sedan man var och hälsade på Sydney...

Den Pandion du omnämner bor gärna på "hostels" och "backpackar. Över hela Australien finns det riktigt bra "hostels" att bo på. Dom tillhör huvudsakligen två företag/föreningar där den bästa är YHA. Om man innan man åker iväg blir medlem hos Svenska TuristFöreningne (STF) så får man mellan 10-20 procent på alla YHA över hela Australien (världen faktiskt). Nedan en bild på det YHA som vi bodde på alldeles intill Harbour bridge och tio minuters gång från hamnen.

DSC_0002.jpg
YHA Hostel alldeles vid Harbour bridge, bra boende för billiga pengar. 5 Personer för 1500 kronor i eget rum med bra sängar. På taket finns en fantastisk altan med både pool och sköna solstolar men framför allt en grym utsikt över operahuset och hamnen. Sydney Harbour YHA | Backpackers | Hostel | YHA Australia

IMG_0638.jpg
Det här är ju ändå en site om flyg mestadels.. Så in med en sådan bild med Australien under...
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Många hostels i australien har som sagt bra standard, i alla fall i storstäderna. Själv har jag alltid bott på Wake Up vid centralstationen i Sydney (ligger ett YHA precis bredvid där också).
Får nog överväga det alternativet nästa gång det blir Sydney, måste bara hitta en bra anledning att åka till Sydney inom en någorlunda snar framtid.
Jag har oftast tidigare rest med ryggsäck, men det beror lite på destination och vart man ska.
 

ACervin

Medlem
Har precis varit där igen. Var bokad på QF8 från Brisbane till Sydney. Min vana trogen åkte jag med dottern till inrikesterminalen. Förvånad fick jag lära mig att QF8 går från utrikesterminalen. Det är nämligen början på vad jag tror nu är världens längsta rutt utan mellanlandning. Sydney-Dallas. Jag måste säga att jag var lite konfunderad då jag kollade platserna kvällen innan och såg att det var en wide body. Men det klickade aldrig. Utvisad från inrikes till bussen mot utrikes. Men efter några minuters väntan kom Qantas personalen ut på trottoaren och hämtade oss. Det började bli tight med tiden. Qantas damen föreslog istället att de bokade om oss till ett vanligt inrikesflyg istället. Jag frågade lite oroligt om det skulle ta lång tid. Ingen fara svarade hon, det går ett flyg var 20e minut till Sydney. Vi var framme snabbare än med vår originalbokning. Snyggt jobbat av Qantas. Klumpigt av den så kallade vana resenären.

Min lilla gatstump var lika bra som vanligt. Glassen kanske ännu bättre än jag kommer ihåg den. Salted caramel med vit choklad blev favoriten. Messina som glassbaren heter har blivit utnämnd till Australiens bästa glass. Vi bodde denna gång på Mercure, Potts Point mittemot Holiday Inn. Holiday Inn var bättre.

Innan vi åkte till Sydney hade jag pratat med några kollegor och det område som gäller nu i Sydney heter Surry Hills. Där finns en gata som inte är en stump utan ganska lång, Crown Street. Laddad med trendiga affärer, restauranger och barer. Dom chica kvarteren kommer i omgångar. Det är bara att gå på från Oxford Street tills den tar slut. en mycket trevlig promenad. Många ställen som ser lockande ut. Här finns även en Messina filial. På en tvärgata ligger en av de nya inne restaurangerna vid namn Porteno. Argentisk. Vegeterianer göre sig icke besvär som det stod i min gamla guidebok till Argentina. Hann tyvärr aldrig prova.

PS fina bilder från Harbour bridge. Men utsikten är österut så det måste vara en soluppgång. Lika vackert för det. DS
 
Toppen