Senaste nytt

Vad händer med TSA när USA har "penga problem"

Claes L

Medlem
Det kommer blir intressant att se vad som händer med TSA om USA måste dra igång nedskärningar.... Det brukar ju ta allt mellan 10min - 1,5h att ta sig igenom immigration beroende på tid på dygnet och vilken flygplats man kommer till.

Vad tror ni? Kommer det drabba TSA som nyheterna rapporterar om eller är det överdrivet.....
 

Claes L

Medlem
Sant, jag utryckt mig lite galet. Vinet öppnades för ett tag sen ;)
Båda är väl statliga organisationer så båda borde bli drabbade...
 
CBP och TSA har lite olika funktioner och det kan hända att TSA drabbas hårdare om flygplatserna börjar stängas ner eller liknande. Dock knappast kommer stora flygplatser påverkas då de är riktiga kassakon.
 
Snarare tror jag på ersätta mänsklig arbetskraft med automatisk arbetskraft... Otroligt mycket i USA sker manuellt... ta bara UA som ett exempel: Du kommer in i incheckningshallen...går till en automat för att få ditt boardingkort, du ställer dig i nästa kö för att lägga upp väskan på en våg och en incheckningsagent ska tagga väskan åt dig. Sedan en 3e person som ska bära väskan åt dig till en bagagevagn. Lite mer ineffektivt än på t ex. ARN.
Titta på LHR som exempel. Där har de börjat introducera self service passkontroller. Det har kommit för att stanna och då tror inte jag att USA kommer vara ett undantag. Vips så har vi sparat in på x antal löner.
 

JensE

Medlem
Skulle förvåna mig om det skulle hända något.
Innan jag bytte till BA så redovisade Continental denna fee på biljettpriset. Lär ju knappast ändrats?
September 11th Security Fee: 64SEK

Edit: ska vara sek och inget annat. På senaste resan så är det 51kr troligen dollarn som gått ner.
 
Last edited:

Cornelius

Medlem
Både CBP, TSA och flygplatser generellt kommer nog drabbas till viss grad då det är ganska rejäla och inte särskilt diskriminerande nedskärningar. Dock ska man nog inte lita för mycket på de som lever på att rapportera om kaos. Så pass drakoniskt är det inte att man ska behöva stänga ner en massa flygplatser. Resenärer kommer nog också anpassa sig och sitt resemönster i någon grad om det skulle bli större ändringar.

Det kan dock vara så att man från vissa politiska håll önskar att påverka beslut som gör att den allmänna befolkningen får känna på smärtan lite mer, och därigenom få politiska vinster i budgetdiskussionen och generellt.
 

malmokalle

Medlem
Väcker denna gamla tråd igen. Reser till IAD på fredag. Blev det några problem med flyget förra gången det begav sig?
 
Toppen