Senaste nytt

IAG yearly result

Concorde

Founding Member
News | Interactive Investor

Short version:
BA går som tåget, Iberia som såret. (Fyndigt va?) att dom blöder ymnigt....dööh!

Mitten på mars skall facket svara på förslag. Annars kan IAG försätta IB i KK och börja om från scratch. IB är mindre kostnadseffektivt än SAS :eek:
 

Homer

Medlem
News | Interactive Investor

Short version:
BA går som tåget, Iberia som såret. (Fyndigt va?) att dom blöder ymnigt....dööh!

Mitten på mars skall facket svara på förslag. Annars kan IAG försätta IB i KK och börja om från scratch. IB är mindre kostnadseffektivt än SAS :eek:

Beror lite grann på vilket mätvärde man tar, men kostnad för anställda/ATK (employee cost per available tonne kilometre ) så är SAS i ohotad ställning :p
Värt att notera är vart Finnair ligger

EmployeecostperATK.PNG


Det här ser ju inte så bra ut heller

European airlines operating profit (EUR) per employee 2011 or 2012*
Profitperemployee.PNG


European airlines' labour productivity. Oxymoron for some, Vueling and Ryanair excel on costs | CAPA - Centre for Aviation

Unit costs (cost per available seat kilometre) and average stage length for selected European legacy and low-cost carriers 2011, 2012*
CASK.PNG
 
Last edited:

zanga

Medlem
Haha det var intressanta siffror Homer! Mer siffror och grafer här på BC tycker jag! Jag är säker på att jag inte är ensam med att vara lite av en tabell/siffer/graf/resultat geek :)

Ni får ursäkta om jag bryter mot "den oskrivna BC.se-lagen" nu ;), men tycker man ska ge Ryanair förtjänande cred ur en företagsdrivande syn, ser skitbra ut på dom graferna åtminstone.
Sedan kan man länge diskutera hur, varför, påverkan av antal anställda. Vilket typ av flygbolag som är lättare att gå med positivt netto på osv... men hur som helst, SAS ser för jävliga ut.... lite tråkigt ändå. Och ändå skall det strejkas i CPH tydligen?

Inte för att jag kommer flyga med Ryanair för det dock. Samtidigt så är jag och vi inte deras målgrupp direkt så det skiter väl dom i ;)
 

Tjaeng

Medlem
Beror lite grann på vilket mätvärde man tar, men kostnad för anställda/ATK (employee cost per available tonne kilometre ) så är SAS i ohotad ställning :p
Värt att notera är vart Finnair ligger

Artikeln som behandlar Iberia separat från IAG/BA ger en mer nyanserad bild och mer relevant svar på Concordes påstående:

Iberia strikes: the challenge to one of Europe’s least productive workforces | CAPA - Centre for Aviation

Vad gäller kostnadseffektivitetens endgame så har Iberia och SAS likartad helårsomsättning, men Ibera har 5000 fler anställda och gör mycket större förlust på löpande verksamhet.
 
Last edited:
Toppen