Senaste nytt

SAS eller United seating, vad gäller?

Fredrik_G

Medlem
Är på väg hem till Sverige efter en tid i USA. Routingen är:

UA1685 FLL -> DEN
(3 dagars stopover för skidåkning i Vail)

UA1448 DEN - EWR
SK904 EWR - ARN

Då resan börjar närma sig så gick jag in på SAS hemsida och kollade på seating osv, hade lite taskiga platser FLL-DEN och DEN-EWR och jag kunde byta dessa till bättre platser. Gick att byta (utan kostnad på SAS-hemsida) till platser i Economy + zonen vilket jag uppskattar då jag är 196. (Kan EBG ha med det att göra?)

Gick sedan in på Uniteds hemsida för att dubbelkolla detta. Enligt den sidan så har jag kvar de första platserna jag fick från resebyrån. United vill ha cash för platser i Economy +.

Så min fråga är vad som gäller här?
 

AndyL

Medlem
Min senaste resa: ARN-EWR-MIA och åter så kunde även jag välja plats på Unitedflygen i Eco+ zonen via SAS hemsida, och som du säger så var sätena helt andra ifall man kollade upp bokningen via United. De sätena vi fick var enligt det som visades på Uniteds hemsida.
 

Paby

Medlem
Gick att byta (utan kostnad på SAS-hemsida) till platser i Economy + zonen vilket jag uppskattar då jag är 196. (Kan EBG ha med det att göra?)

Gick sedan in på Uniteds hemsida för att dubbelkolla detta. Enligt den sidan så har jag kvar de första platserna jag fick från resebyrån. United vill ha cash för platser i Economy +.

Så min fråga är vad som gäller här?

Det har inte med din EB-status att göra då den inte påverkar tillgången till E+. Vad du råkat ut för är ett fel i hur SAS exponerar platserna på sin hemsida som drabbar alla. Välj alltid platser på Uniteds sida är min rekommendation. Då ser du vilka platser du verkligen har, vilka platser du kan välja gratis och vilka platser i E+ du kan köpa för en billig peng. Inrikes brukar det inte kosta många dollar att få sitta där.
 
Last edited:

Alx

Medlem
EBG på UA har lika stor/liten betydelse som UAG har på SAS bolagsspecifika förmåner. Däremot uppgraderas vi som har UA status till First på inrikesresor ända fram till avgång och då frigörs det normalt platser i eco+ eftersom vi alltid kan välja eco+ utan kostnad redan vid bokning.

Så den som saknar status eller har status med annat flygbolag och väntar med sin seating brukar kunna få en gratis seating i eco+ utan kostnad förutsatt att flyget är fullt, eftersom det ofta finns fler eco pax än det finns eco säten... Men är det gratis är det alltid en uppskattad perk. Mest av allt uppskattar jag att den delen av kabinen ofta ger tomma säten bredvid en på Long haul!

OBS! UA eco + är bokstavligen bara den främre delen av eco och några få inch mer benutrymme. Inget man gärna betalar extra för...
 

agehall

Medlem
Det här med sätesval är ungefär som codeshare. Välj säte på det opererande bolagets hemsida om du vill vara säker på vad du får.

OBS! UA eco + är bokstavligen bara den främre delen av eco och några få inch mer benutrymme. Inget man gärna betalar extra för...

Kan bara hålla med. Precis som jag aldrig skulle betala för KLMs economy comfort skulle jag inte heller betala för UA eco+.

Om det inte är en egen kabin ombord, likt AF PV, SAS Y eller BA WT+ så är det inte värt att betala för att sitta där imho.
 
Last edited:

Fredrik_G

Medlem
Tack för svar!

Angående Eco+ så ser en lång person som jag ett värde i att kunna få mer plats för benen. Finns inget värre än när personen framför slänger ner stolen så man nästan blir klämd.

Så det blev ett köp av en Eco+ stol ($60) till DEN i alla fall =)
 

agehall

Medlem
Angående Eco+ så ser en lång person som jag ett värde i att kunna få mer plats för benen.

Jag tror du missade poängen - det är inte värt en spänn. Jag är 2m lång och skulle aldrig betala för det där. Jag tycker faktiskt amerikanska bolag håller rätt OK seat pitch i Y, så varför någon skulle betala för deras apkassa economy+ är över mitt förstånd.
 

Alx

Medlem
Hoppas att du ser/märker skillnaden mellan eco och eco+ så att du iaf får lite valuta för pengarna! Den är lätt att missa! :D

Men det finns en stor fördel med UA eco+... Om inte flighten är helt fullbokad så brukar man ofta få (eller kunna ordna) fritt säte bredvid sig, vilket ju är riktigt bra! :)
 

agehall

Medlem
Tror man får bättre boarding zone också. Osäker på om man får det annars. Det är ju bra om man reser med handbagage.
 
Toppen