Senaste nytt

Which airline and airplane type to choose for a flight to Beijing?

Hello guys I need some advice,

I am planning to fly to SYD over X-mas 2013 and New Year. I was going to use my US miles for this trip. (Thanks again, I only found out about this opportunity here).
We are planning on doing a stopp over in PEK for a couple of days. According to Expertflyer there a number of option available, departing either 19th or 20th december, all at least in C:

ARN-CPH-PEK on SK A340-300
ARN-FRA-PEK on CA B747 (there is also first class available) or CA B777-300 (only C available)
ARN-FRA-PEK on LH A380 (if the availability is not limited to M&M)
ARN-MUC-PEK on LH A340-300 (if the availability is not limited to M&M)

Our onward journey would be either 23rd, 24th or 25th from PEK to SYD. There are plenty of options from there with AC, SQ, OZ and TG. I think the 'boss' will think the direct option with AC on A330-?? is the best option. It should be with lie flat seats. My girlfriend has not yet understood that the point of going on holiday is to spend as much time in the air on different airlines and planes, then at the final destination :p

The option I am looking at for the return journey are as follows:
13th Jan. SYD-BKK-CDG-ARN on TG B747-A380 which would be cool
14th Jan. SYD-SIN-IST-ARN on SQ B777-200 and TK A321 not such nice option in my opinion.

I would choose FRA-PEK with B777-300, PEK-SYD with AC A330 (keep the misses happy), and back with TG.

Is that the best choice I can make? Any advice appreciated.

Thanks
Kristoffer
 

Dr. Miles

Expert
Om det är komfort du är ute efter är Air China Business class på deras B777-300ER och Airbus A330 är bra alternativ.
Däremot när det gäller servicen är AIr China sämsta i ligan av flygbolag du har nämnt.
De klarar inte enkel sak som priority de-boarding. Economy class passagerare trycker på First class passagerare för att kliva av planet kan man inte se på andra icke kinesiska flygbolag.
 

Dr. Miles

Expert
En liten varning angående er planerad besök i Beijing under december.

I december månad brukar det lukta eldning av stenkol i hela Beijing och luftkvalitet blir dåligt.
Det är också kallt (allt är relativt jämfört med Sverige dock) och i vissa fall har gång på Kinesiska muren frusit.
Det är farligt att gå på branta backar.

It's just my 5 yen...
 

Roger J

Medlem
Jag skulle definitvt kolla TK (Turkish Airlines) via IST (Istanbul). De kör sin B777 IST-PEK (Beijing) med nya Business-stolarna som är riktigt bra. Flög den rutten häromdagen. Om du inte har varit i loungen i IST är ju det roligt också, den liknar ingen annan lounge inom Star Alliance. Och många dagar kör de dessutom med "riktiga" Business-stolar från Arlanda till IST.
 

Roger J

Medlem
Förtydligande om TK: Med bra stolar menar jag 180 graders plan "säng" i nedfällt läge, privacy screen och stor modern skärm för IFE (in Flight Entertainment) och Internet.
Sedan har det med smak att göra, men jag tycker det är kul att kunna få grillade lammspett och Baklava ombord.
 

Roger J

Medlem
Om det är komfort du är ute efter är Air China Business class på deras B777-300ER och Airbus A330 är bra alternativ.
Däremot när det gäller servicen är AIr China sämsta i ligan av flygbolag du har nämnt.
De klarar inte enkel sak som priority de-boarding. Economy class passagerare trycker på First class passagerare för att kliva av planet kan man inte se på andra icke kinesiska flygbolag.

Jag har nu prövat nya business-stolarna på CA (Air China), de som är något snedställda. jag är tyvärr lite besviken. Trångt för fötterna och de har inte installerat några IFE-skärmar (Gråa plastbitar där skärmarna borde suttit). Istället delar de ut Lenovo-plattor som sitter på en arm som fästs i armstödet. Fungerar, men hela kabinen känns lite "cheap". Dock, om du väljer att åka med denna är rad 1 (heter väl rad 11 på CA?) att föredra då du får ett stort bord framför dig och gott om plats för fötterna i nedfällt läge. Ska posta bilder strax.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har nu prövat nya business-stolarna på CA (Air China), de som är något snedställda. jag är tyvärr lite besviken. Trångt för fötterna och de har inte installerat några IFE-skärmar (Gråa plastbitar där skärmarna borde suttit). Istället delar de ut Lenovo-plattor som sitter på en arm som fästs i armstödet. Fungerar, men hela kabinen känns lite "cheap". Dock, om du väljer att åka med denna är rad 1 (heter väl rad 11 på CA?) att föredra då du får ett stort bord framför dig och gott om plats för fötterna i nedfällt läge. Ska posta bilder strax.
Det låter som du har åkt med refitted B777-200 (som flög bl a Stockholm-Beijing v.v.) för det planet inte har inbyggd skärm på stolen framför sig.

http://www.businessclass.se/star-al...lan-med-business-premium-economy-economy.html

Bilder på refitted Air China B777-200 i Business class.
 

Roger J

Medlem
Det stämmer nog. Så här såg det ut (stolarna borde väl vara samma?):

CA_Blank.jpg
Inga skärmar...

CA_bulkhead.jpg
Första raden har ett konstigt bord framför sig, men gott om plats för fötterna...

CA_Lenovo.jpg
Lenovo-plattor...
 
Toppen