Senaste nytt

SAS återinför bonuspoäng för företagskunder i Norge och stämmer den norska staten

Randy Marsh

Medlem
SAS återinför från och med idag bonuspoäng på inrikesflygningar i Norge. Än så länge gäller det enbart företagskunder som är inloggade via SAS Credits, men man siktar på att återinföra det även för privatpersoner senare i år.

Samtidigt stämmer man den norska staten om bounsförbudet, som man anser konkurrensvridande. Jag antar att man på detta sätt önskar att tvinga fram ett domstolsbeslut i denna fråga, det har ju tidigare konstaterats att dagens bounsförbud är i strid med EES-avtalet.

Bra jobbat och mycket modigt av SAS! Tummen upp! :)

SAS stevner den norske stat og innfører bonuspoeng i Norge - Aftenposten
 
Bli inte förvånad om Björn Kjos redan idag kommer skrika högt i norsk media. Han kommer säkert hota med att inom kort lägga ner ett flertal inrikeslinjer i Norge om inte myndigheterna i Norge stoppar SAS.
SAS spelar ett högt spel. Förlorar SAS i domstolarna lär bonusförbudet bestå under i flera årtionden.
 

Traveller

Medlem
Måste säga att tilltaget inte gör mig helt lugn. Om det är så att förbudet kvarstår genom domslutet kan det ju komma väcka diskussionen här i Sverige också. Det är det sista jag vill...
 
Norge är den sista Sovjetstaten när det gäller "Staten vet bäst"
Övervakningen av medborgarna är massiv och statsapparaten enorm jämfört med Sverige.

Jag hoppas SAS vet vad man ger sig in på.
Många norrmän tror verkligen att skyhöga 1980-tals priserna på inrikes kommer tillbaka om EB poäng tillåts igen 2013.
De har inte fattat att hela samhället förändrats de senaste 20-25 åren.
De tror att folk kommer välja SAS om tex en ToR OSL-SVG kostar 8000 nok med SK och 1099 nok med DY. Allt för att få poäng.
 

SWEDE

Medlem
Norge är den sista Sovjetstaten när det gäller "Staten vet bäst"
Övervakningen av medborgarna är massiv och statsapparaten enorm jämfört med Sverige.

Jag hoppas SAS vet vad man ger sig in på.
Många norrmän tror verkligen att skyhöga 1980-tals priserna på inrikes kommer tillbaka om EB poäng tillåts igen 2013.
De har inte fattat att hela samhället förändrats de senaste 20-25 åren.
De tror att folk kommer välja SAS om tex en ToR OSL-SVG kostar 8000 nok med SK och 1099 nok med DY. Allt för att få poäng.

Samhället har förvisso förändrats, men det tar längre tid att förändra folkets kynne!

Uppdatering: Här kom den (för de som kan tillgodogöra sig språket), såsom förutspått av Kerran 1980:
- Dette er jo sivil ulydighet! - DN.no
 
Last edited:

Nystrom

Medlem
Ytterligare ett steg i rätt riktning! Varför skall man ha ett förbud som inte är lika för alla. Hotellkedjorna har ju sina lojalitetsprogram och där är det minsann inga förbud mot intjäning av poäng. Sorry, Kjos men den här matchen går nog till SAS
 
Toppen