Senaste nytt

Bästa flygbolag för familjen över Atlanten (Florida)?

Bergling

Medlem
Har varit och kollat en hel del på sidan tidigare, men nu slog jag till och blev medlem. Gillar att flyga, men har fått hålla mig till charter och ekonomi hittills, och det lär väl så förbli ett bra tag framöver.

Hur som helst, har sökt en hel del, men inte riktigt hittat vad jag sökte, nämligen tips/förslag på lämpliga flighter till en planerad familjetripp till Florida, USA. Det är jag och min fru och våra två barn, 5 och 8 år. Av ekonomiska skäl blir det i ekonomiklass. Priset för hela familjen bör hålla sig under 30 000 kr t/r. Resmål är lite flexibelt, alla större flygplatser i södra/mellersta Florida funkar som MIA, MCO, FLL, TPA både ut och hem. Avreseort blir Göteborg.

Det är ju många paramterar som skall tas i beaktande: IFE, avgångstider, säteskonfiguration, pris etc.

Planen är iaf att åka någon gång 16-19/10 och hem den 2/11. Har sökt en del flyg och det finns ju lite olika varianter som kan passa bra. Men jag är ute efter lite mer handfatsa tips som kan göra resan så enkel och smidig som möjligt. T ex hade det känts smidigt att kunna ha 2 st två-säten alt. ett fyrsäte, men vilka bolag/flygplanstyper har det? Sedan är jag ganska lång (188 cm) så någon kabin med inte allt för trångt om benutrymme hade uppskattats.

Så allehanda tips rörande vilka kabiner/rutter/flygplanstyper/bolag som kan rekommenderas mottages tacksamt.
 
Last edited:

Svenska73

Medlem
Jag flög ungefär samma period 2011 och då tyckte jag att Lufthansa via FRA hade bäst connection till MCO. Dock så ska du ha i åtanke att FRA är en stor flygplats och med 2 mindre barn skulle jag inte boka en tight transfer...
 

NyfikenGrau

Medlem
Tycker den absolut viktigaste komfortfaktorn vid longhaul economy är kort flygtid, så jag skulle kika närmare på Icelandair till Orlando trots att bolaget kanske inte direkt är SQ vad gäller service och komfort. 27 762 kr totalt gav en testbokning på dina datum. (ARN-KEF-SFB-KEF-ARN)

Edit: Ser nu att det inte alls är samma tidsbesparing med Icelandair som vid flyg till NYC, vilket jag borde fattat förstås. BA via LHR T5 till MIA kanske känns som en bättre totallösning om man hittar ett bra pris. Över medel på longhaul economy vad jag minns och hört.

25 782 SEK ARN-LHR-MIA-LHR-ARN med BA, det låter väl lite bättre.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Nu har jag inte själv gjort några byten i USA, men många förespråkar att man inte ska byta i USA pga att immigration kan ta lång tid för att sedan hämta väskor och allt vad det innebär. Immigration görs vid första stoppet i USA och inte vid destinationen.
Om tanken är att komma så smidigt som möjligt över atlanten så skulle jag nog välja en direktlinje från något ställe i Europa. Barn på 5 och 8 år borde nog klara sig på en flygning på ca 9-10 timmar (är väl iofs individuellt för olika barn).

Hittar en hel del priser och tillgång för 6-7000 kronor per vuxen på de datum som du angivit (med BA tex).
 

Homer

Medlem
Undvik byten i USA av skäl som nämnts, undvik att anlända till Miami är ett annat tips -ofta låååånga köer för att komma igenom immigration.

MCO, TPA är bättre alternativ, Air Berlin flyger även till Fort Myers
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle också föreslå, när man reser med barn, att bytet görs i Europa (för att slippe långa kötider på t.e.x NYC-airports). Välj mellan LH & BA är mina förslag... Du kan resa med AA, men jag tycker deras ekonomiklass är aningen sämre (kanske marginellt). Iberia finns, men känns onödigt att ta omvägen ner till Madrid. Air France = CDG... Då tar jag hellre väntetiden i USA:p

Både BA & LH erbjuder priser om 5.900-6.500SEK T/R, till Orlando eller Miami dessa datum.

Icelandair kan ju vara ett alternativ, men är lite dyrare (fortfarande under budget). Ni har ju ganska många dagar, och Icelandair erbjuder alltid möjligheten, gratis, att stanna i Reykjavik några dagar innan vidare resa. Ytterligare ett plus är att ni landar på Orlandos mindre flygplats SFB. 700.000 besökare per år VS MCO 18.000.000 betyder MYCKET snabbare infärd i USA :). 6.940kr T/R blir snittet, tack vare en ganska bra rabatt för barnen.

Jag ändrar mig, jag tycker du ska ta Icelandair, för ovan nämnda skäl....:)
 

kristerj

Medlem
Jag skulle rekommendera BA till Miami, men jag gillar dem :) Nackdelen med Icelandair är att de inte flyger Orlando- Keflavik alla dagar i veckan utan man kan behöva åka Jetblue på sträckan MCO-JFK med ett terminalbyte på JFK beroende på resdagar. Jag är själv 187 cm och det är dessvärre inte så bekvämt under långflygningar i ekonomi på något flygbolag. Har man tur kan man få plats närmast någon avdelare i kabinen. BAs 747:a har 3-4-3 i ekonomi, så mittraden borde passa er bra.
 

Bergling

Medlem
Tack för alla förslag. Glömde ju nämna att det är Göteborg som gäller som avreseort.

Jag är ju också inne på att om möjligt undvika byte i USA. Känns mer attraktivt att "bara" ta immigration när man kommer fram och slippa ny incheckning etc.

Har flugit själv till SFO via LHR med United i Economy Plus, och där var ju inga problem med benutrymme, men det blir nog tyvärr aningens saftigt med en sådan uppgradering för hela familjen.

A380 är definitivt ett alternativ på hemvägen (FRA-MIA börjar först 27:e oktober), men då får det bli något *A-flyg på ditresan också antar jag? Annars känns BA som ett hyfsat alternativ. Heathrow har jag varit på några gånger och där brukar det mesta flyta på rätt så bra, plus att det är lätt att hitta.
 
Toppen