Senaste nytt

Vart ska jag kreditera Skyteam flygningar?

Luft

Medlem
Hej!

Jag funderar på att åka till Malaysia i sommar, och har därför kollat på biljetter dit från Köpenhamn. Det har visat sig att de billigaste flygbiljetterna är en kombination av KLM och Air France. De biljetter jag har hittat i IAT Matrix ser ut så här:

KLM:
Köpenhamn (CPH) till Amsterdam (AMS) (L)
Amsterdam (AMS) till Kuala Lumpur (KUL) (V)

Air France:
Kuala Lumpur (KUL) till Paris (CDG) (R)
Paris (CDG) till Köpenhamn (CPH) (L)

Jag har väldigt liten (ingen) erfarenhet av Skyteam och undrar därför var jag bör kreditera dessa flygningar? Enligt KLM:s hemsida får jag 50% för L och 25% för V och R (Fares structure - KLM.com). På detta forum har jag läst att Delta SkyMiles är rätt generösa med miles för billiga ekonomiklass-biljetter och jag har därför letat efter information på deras hemsida. SkyMiles verkar på KLM ge 100% för L samt 0% för V (KLM Royal Dutch Airlines | Delta Airline Partners | Delta Air Lines). Flygningar med Air France verkar ge 100% i både R samt L (Air France | Delta Airline Partners | Delta Air Lines).

Borde jag, trots 0% intjäning i bokningklass V krediterar flygningarna till Delta SkyMiles eller finns det något bättre alternativ?

Mycket tacksam för alla svar!
 

Dr. Miles

Expert
Det beror på vad du vill ha. Status eller bonusresor?

Miles på Delta SkyMiles går inte ut, så i princip kan man samla miles i den takt du tjänar in.
Ett av prisvärda bonusresor med Delta SkyMiles är Europa-Mellanösten t/r i Business class för 60.000 miles.
Om man inte orkar att samla 60.0000 miles, kan man flyga mellan Japan och Sydkorea t/r för 15.000 miles i Economy.
 

Luft

Medlem
Det beror på vad du vill ha. Status eller bonusresor?

Miles på Delta SkyMiles går inte ut, så i princip kan man samla miles i den takt du tjänar in.
Ett av prisvärda bonusresor med Delta SkyMiles är Europa-Mellanösten t/r i Business class för 60.000 miles.
Om man inte orkar att samla 60.0000 miles, kan man flyga mellan Japan och Sydkorea t/r för 15.000 miles i Economy.

Status i Skyteam är inte riktigt aktuellt för mig just nu, utan målet är bonusresor. Jag antar att SkyMiles är det bästa då?
 

Dr. Miles

Expert
Status i Skyteam är inte riktigt aktuellt för mig just nu, utan målet är bonusresor. Jag antar att SkyMiles är det bästa då?
Ja, jag tror det.
Observera att Delta SkyMiles debiterar bränsletillägg på Air France/KLM flygningar om din bonusresa börjar från Europa.

Bonusresor med Delta SkyMiles:

Fördelar:
  • En stopover är tillåten när man reser mellan två olika zoner
  • Open jaw är tillåten
  • Du kan ändra flight/datum/routing EFTER du har påbörjat din bonusresa, mot avgift 150 USD (gratis för statusmedlemmar).
  • Ingen boka sent avgift (som American, United, US Airways har)

Nackdelar:
  • Avbokning kostar 150 USD
  • Du får inte dina miles tillbaka om du avbokar din bonusresa inom 72 timmar från planerad avgångstid
 
Last edited:

LiiaC

Medlem
Är Delta fortfarande den bästa att kreditera billiga Skyteam biljetter? Hade lite poäng på CSA som bara gick ut och ibland blir det några flygningar med Skyteam, sen upptäckte att man även kan föra över poäng från Accor , som annars också skulle förfalla.
 
Toppen