Senaste nytt

Hittat en EuroBonus-glitch- vad göra?

Tjaeng

Medlem
Har på slumpmässigt sätt snubblat över EB-poäng som jag inte tjänat in. I experimentsyfte har jag ackumulerat ett lågt antal poäng (under 1000), för att bekräfta att det handlar om en glitch som alltid finns där, och som potentiellt kan innebära enorma otillåtna poängtransaktioner. Nu är jag bombsäker på att det här strider mot medlemsvillkoren, jag vill därmed uppmärksamma SAS på felet. Jag behöver förslag på hur jag bäst gör detta utan att slentrianmässigt bli utslängd ur Eurobonus pga mitt egen, låt oss säga... nyfikenhet?

Och nej, jag tänker inte avslöja några detaljer om var och hur man gör det här. Fast med tanke på hur simpelt det var undrar jag inte om det är rätt många som redan känner till det och utnyttjar det regelbundet. Det här är på en skala som är långt större än "Introduction to Eurobonus"-karusellen förra året...
 

Tjaeng

Medlem
Du borde ju en findersbonus på 100k istället :cool:

Mjo, och sen kommer någon annan byråkrat i SAS som jag inte korresponderat med och stänger ner alla accounts som gjort liknande transaktioner, och hänvisar till medlemsvillkoren... Juridiskt sett är det ju också att betrakta som bedrägeri antar jag, även om polisen förmodligen har lika lite koll på sånt här som med alla andra internetbaserade värden (t.ex konton i datorspel o.dyl)

I bästa/värsta fall beroende på hur man ser det kan det t.om vara så att SAS pga IT-begränsningar eller hur glitchen är uppbyggd inte ens har någon möjlighet att se huruvida poängen är berättigade eller ej.

Får väl avvakta och se. De "illegala" poängen har funnits kvar i över en månad vid det här laget, om de inte försvinner inom den närmsta tiden får det väl till att bli ett anonymt mejl till EB, kanske.
 

andreijas

Medlem
ett anonymt mejl får dem troligen att undersöka saken närmare... och whooops så hittar de Mr Tjaengs konto - du ryker direkt - no questions asked....
bättre att du utger dig för att vara den du är och redogör för dina findings, de måste ändå vara resonabla människor! vänder de sig emot en på BC så kan det bli jobbigt...

tillsammans är vi starka! ;)
 

Tjaeng

Medlem
ett anonymt mejl får dem troligen att undersöka saken närmare... och whooops så hittar de Mr Tjaengs konto - du ryker direkt - no questions asked....
bättre att du utger dig för att vara den du är och redogör för dina findings, de måste ändå vara resonabla människor! vänder de sig emot en på BC så kan det bli jobbigt...

tillsammans är vi starka! ;)

Bra tips, kom ju på att mitt EB-konto har samma användarnamn som här på BC.se... Sitter i chatten med dem nu.
 

Tjaeng

Medlem
"Skickat vidare informationen till vår IT-avdelning som tackar dig hjärtligast". De felaktiga poängen är dock kvar. Får la se om några veckor, om de bara nonchalerat mig kanske man måste avslöja glitchen för att sätta fyr i baken på dem.
 

Tjaeng

Medlem
Exploit warning :D
Kan se alla som exploterar detta för att få en hög muffins på planet!

Jag kan inte förneka att jag iallafall under en kort sekund (Mellan det att jag såg den senaste bekräftelsen på glitchen och när att jag återfick förståndet) bollade med idén att öppna en massa konton baserade i olika länder och ta ut presentkort på löpande band.


Mjo, fast det här var så banalt att jag är rätt säker på att EB antingen kände till svagheten sen innan eller att det är någonting som redan är "fixat", med viss tidsfördröjning mellan poängpostning och rättelse. kryphålet är också av en typ som skulle vara lätt att upptäcka så fort det börjar utnyttjas i större skala. Däremot är det ju inte nödvändigtvis så att SAS har ekonomiska incitament till att fixa till det i detta fallet...
 
Last edited:
Toppen