Senaste nytt

SJ förbättrade sin punktlighet under 2012

Jacob

Medlem
Under 2012 gjorde SJ en förbättring i sin punktlighet för såväl fjärrtåg som regionaltåg. Punktligheten för fjärrtågen ökade från 88 till 91 procent och punktligheten för regionaltågen ökade från 87 till 90 procent.

Trots en del problem med snöoväder under december månad ökade även antal passagerare med 5 procent.
 

jsn

Medlem
Hur mycket av denna förbättring beror på att SJs definition av försenad ändrades från mer än 5min efter tidtabell 2011 till mer än 15min efter tidtabell 2012?
 
Det är ingen skillnad. Även 2011 mättes punktligheten i bland annat +15 minuter för fjärrtåg så man jämför naturligtvis mot den siffran.
 

jsn

Medlem
Det är ingen skillnad. Även 2011 mättes punktligheten i bland annat +15 minuter för fjärrtåg så man jämför naturligtvis mot den siffran.
SJ kan säkert räkna fram siffrorna för 15 minuters förseningar även för 2011, men vid årsskiftet 2011-2012 ändrade SJ definitionen för när ett tåg är försenat. Saxat från en artikel i Sydsvenskan skriven i somras:

"Vid årsskiftet ändrade Trafikverket definitionen för vad som är ett försenat tåg.

Före nyår var ett X2000-tåg försenat om det rullade in på slutstationen fem minuter efter beräknad ankomsttid. Idag räknas alla Inter- city- och X2000-tåg som försenade först efter femton minuter.

Helena Tilander, presschef på Trafikverket, säger att vi kommer att se färre försenade snabbtåg i statistiken framöver.

– Statistiskt så är det färre tåg som beräknas som försenade 2012 än 2011 om du räknar på plus femton minuter. Men tågen blir inte mer eller mindre försenade beroende på hur vi räknar."

Detta var även uppe i de flesta media när SJ presnterade sin förseningsstatistik för helåret 2012 och jämförde den med motsvarande siffror 2011.
 

nlu

Medlem
Bluff av SJ och övriga tågoperatörer...

Enligt mig är en försening en försening, dvs ankommer tåget/flyget efter tidtabell är det en försening.

Solklart?
 

NotRyan

Medlem
Bluff av SJ och övriga tågoperatörer...

Enligt mig är en försening en försening, dvs ankommer tåget/flyget efter tidtabell är det en försening.

Solklart?

Dom räknar på exakt samma sätt som flightstats. Då är det bluff av dom också...

Mvh
/NotRyan
 

Jacob

Medlem
Under 2012 gjorde SJ en förbättring i sin punktlighet för såväl fjärrtåg som regionaltåg. Punktligheten för fjärrtågen ökade från 88 till 91 procent och punktligheten för regionaltågen ökade från 87 till 90 procent. Trots en del problem med snöoväder under december månad ökade även antal passagerare med 5 procent.
 

vicce

Medlem
Nu åker jag nästan aldrig tåg längre då jag alltid har kommit försent med SJ, men de få gångerna jag åkt med dem de senaste, så har jag alltid varit några minuter sen, ibland mer än 15 minuter. Men det är ju bra att de tåg som är mer än 15 minuter senare har minskat, ett steg i rätt riktning.
 

FF#1

Medlem
Har för mig att jag har läst att om tåget ställs in så räknas det inte som en försening, känns som en "enhansment" som det stämmer. :)
 
Toppen