Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Guide Michelin har väglett resenärer och restauranggäster i över hundra år. I böckerna rekommenderas och betygsätts bra hotell och restauranger. Att tilldelas stjärnor av Guide Michelin är det främsta erkännande en restaurang kan få. Antalet stjärmor brukar definieras:

En stjärna – "en väldigt bra restaurang i sin kategori"
Två stjärnor – "utomordentlig matlagning, värt en omväg"
Tre stjärnor – "exceptionellt bra kök, värt en egen resa"

Mina frågor till dig är:

Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?
Har du tagit en omväg eller bokat en särskild resa för en stjärnrestaurang?
 

Palazzi

Medlem
Svar på dina frågor: Nja och JA x 2. Har använt guiden, och tagit omvägar två gånger för att äta just på några av dessa ställen. Ätit på flera Guide Michelin-restauranger som passerats, men har blivit besviken så när som alltid. En restaurang i Budapest var den absolut sämsta, och jag tror den hade 2 stjärnor (ingen stjärna idag).

Har kommit på att maten oftast är godast på de restauranger som inte försöker göra sken av att vara någonting alls. Den bästa maten jag någonsin ätit förtärdes på en restaurang i Turin som inte ens hade en skylt vid ingången. Den låg på en bakgata en bit från centrum, och fönstrena var helt mörklagda... Man ringde på en liten mässingsringklocka, och någon öppnade... Innanför satt en massa maffiagubbar mellan 80-100år (såg det ut som). Kocken såg också ut att ha passerat 80år, och hans son serverade maten. Jag kan garantera att en turist ALDRIG satt sin fot där innan oss, och vi fick tipset av en sportchef för en Italiensk fotbollsklubb. Maten var i vilket fall på en nivå som jag aldrig upplevt tidigare, faktiskt inte ens i närheten... När vi lämnade restaurangen hade vi förtärt fem rätter. En i sällskapet översatte menyn till svenska, för kommande besökare :D

Utöver detta vill jag påpeka att när det handlar om restauranger i nivå med t.e.x Noma i Köpenhamn, så är det säkert helt annorlunda än vad jag upplevt :)
 

Tjaeng

Medlem
Syftet kommer ju av sig lite om resenärerna flyger till maten istället för att nöta ner sina Michelindäck.

Jag har tagit både omvägar och rest i syfte att testa restauranger. Dock inget allt för långväga, framförallt London där det finns en massa bra grejor, och så omväg till Bray för Fat Duck. Den dära bilsemestern i Frankrike/Italiens rustikare delar för att jobba sig igenom stora delar av gidden får vänta.

Man måste även hålla i bakhuvudet att gidden är långt ifrån heltäckande. Vissa länder (Frankrike, Italien, UK&Ireland, Benelux, Schweiz, Tyskland etc) och vissa städer (Paris, NYC, San Francisco, Tokyo, Hong Kong/Macau osv) får sina egna gidder medan resten av Europa proppas in i "Main Cities of Europe". Vilket gör att ett ställe i Skandinavien måste vara helt sanslöst bra samt ligga centralt för att komma på tal medan Tokyo har över tvåhundra restauranger med stjärnor (säger inte att de skulle vara kassa, utan bara att det är lättare att få stjärna om Michelin ska fylla en hel bok med en enda stads utbud).
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Håller med Palazzi till 100 % här, har visserligen väldigt begränsad erfarenhet då jag bara har besökt tre st enstjärniga (jag vet att det säkert finns 2- och 3-stjärniga som är mkt bättre) men ingen av dem kvalar in på topp 3 över ställen där jag ätit. Det känns mer som att gå och lyssna på musik hos en hifi-geek, "perfekt" men inte den känsla jag vill ha.
Har liknande anekdoter som den om Palazzis dolda restaurang*, men alla mina gäller restauranger på franska landsbygden med en helt otrolig standard där nästan utan undantag allt på bordet producerats på gården. Sådana ställen, långt ute i obygden som är fullsatta med folk från hela regionen men aldrig sett en Michelin-patrull, där man bara sitter och fånler över hur bra maten är redan efter förrätten...det är livet alltså! :)

*En kvinnlig bekant till mig som betat av en mängd lyxrestauranger menar att bästa stället hon testat var ett litet pensionat eller liknande i Bergamo, där en gammal italiensk tant lagade all mat själv, med tygknyten och allt möjligt.
 

Agö

Medlem
Svar ja och ja. Men Guide Michelin kompletteras i alla fall av Zagat (för USA och Kanada), San Pellegrino/World's 50 Best för världen, White Guide för Sverige och Den Danske Spiseguide för Danmark. Utöver det har jag ett ganska bra nätverk med bloggarvänner som tipsar. Men GM är definitivt en bra referenspunkt.

Jag vill nog sträcka det så långt att jag reser för att äta. Det ligger grundlig research bakom detta, många timmar för att plöja guider, recensioner, tips från vänner m.m. Nästa dedikerade matresa är Helsingfors i mars, då blir det Chez Dominique. Annars står Fäviken högt på listan men osannolikt svårt att få bord på helger. Och givetvis San Sebastian.
 

Palazzi

Medlem
.....*En kvinnlig bekant till mig som betat av en mängd lyxrestauranger menar att bästa stället hon testat var ett litet pensionat eller liknande i Bergamo, där en gammal italiensk tant lagade all mat själv, med tygknyten och allt möjligt.

Jag tror möjligen det handlar om "Giuliana" i Bergamo. "Tanten" gick tyvärr bort för tre år sedan, men lagade maten ända fram till sin död (94år). Dottern driver restaurangen idag. Den är fortfarande bra, men inte riktigt på samma nivå längre.

Trerätters luncherbjudande kostar 10€ inkl vin (!!), så det kan vara värt att testa för den som passerar Bergamo. I Turin betalade vi betydligt mycket mer ( ca 50€) men det var värt varenda öra.... 50€ är inte hutlöst, men för en Italiensk lunch är det inte heller billigt.

Jag ska luska fram adressen till restaurangen i Turin. Om någon är intresserad kan jag skicka PM om/när jag funnit den :)

PS. Finns det någon tråd där vi rekommenderar matställen? Jag skulle personligen vara väldigt intresserad av detta...
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror möjligen det handlar om "Giuliana" i Bergamo. "Tanten" gick tyvärr bort för tre år sedan, men lagade maten ända fram till sin död (94år). Dottern driver restaurangen idag. Den är fortfarande bra, men inte riktigt på samma nivå längre.


PS. Finns det någon tråd där vi rekommenderar matställen? Jag skulle personligen vara väldigt intresserad av detta...

Detta var 2005 och det var nog mamman då - ha, världen är liten ibland, det låter väldigt mycket som det ställe hon menade!

Medhåll om rekommendation om matställen! Särskilt spännande att höra om allt Agö verkar ha testat :)

Åt på ett fantastiskt Table d'hôte i Ardèche, knappt 100 euro för femrätters för oss båda, övernattning i bra dubbelrum samt ofransk frukost med hembakat bröd och fruktsallad gjord på frukter från trädgården...definitionen av prisvärt! aahhh ;)

Edit: Här är det;
http://www.bedandbreakfast.eu/bed-and-breakfast/lagorce/maison-d-hotes-le-couderc/5867
 
Last edited:

ALU

Medlem
Japp! Att äta tillhör livets goda precis som att resa. Att då kombinera de båda är oslagbart.

De gånger jag och en kollega är ute på konferenser inom vårt internationella nätverk ser vi alltid till att boka en kväll på en Michelinrestaurang. För några år sedan började vi bjuda med andra kollegor från andra länder som precis som oss stannade kvar i stan efter konferensen. Nu har "Last night with Alu and colleague" blivit en liten institution där folk kommer fram och frågar om de får följa med. På så sätt har vi tagit vårt nätverkande till nya höjder och dragit in bra med affärer.

Så att lägga ned lite tid på att scouta fram bra restauranger, kanske ta en liten omväg, kan bara bli bra. Oavsett semester eller jobb.

För övrigt; I slutet av mars står Noma på tur. Och resan till CPH är enbart för Nomas skull.
 
Toppen