Senaste nytt

Skanska vill binda ihop Sverige och Tyskland med världens längsta järnvägstunnel

Palazzi

Medlem
Antingen har Skanska helt tappat fotfästet eller så är de något verkligt genialiskt på spåren - i vilket fall presenterar man snart en detaljstudie om världens längsta järnvägstunnel, från Sverige!

Det hela handlar om en potentiell järnvägstunnel som sammanbinder sydligaste Sverige med Nordligaste Tyskland (ungefär mellan Smygehamn & Putgarten). Detta megaprojekt skulle bli nästan dubbelt så lång som den längsta järnvägstunnel idag, och kostnaden beräknas till ca 100 miljarder SEK.

Tunnelns geografisk placering gör att den skulle möjliggöra en nästan helt rak tågförbindelse från Oslo till Venedig, vilken passerar både Göteborg, Malmö, Berlin och Prag. Den geotekniska undersökningen visar att det inte finns några egentliga hinder för tunnelbyggandet, förutom de ekonomiska.

Det som kan ifrågasättas med projektet är att den planerade tunneln mellan Danmark och Tyskland bara ligger ca 10mil från den tunnel som nu alltså projekteras av Skanska. Direktförbindelsen mellan Tyskland och Sverige bygger dock bort Danmark ur ekvationen, då landet anses vara en bromskloss för europeiskt järnvägsbyggande. Då Danmark inte är av behov av höghastighetståg inrikes kan man förstå att det finns en viss ovilja att betala för att agera som andra länders "passage"

Tydligen finns redan ett antal investerare, såväl statliga som privata, som intresserat sig för projektet.

Kommer tunneln att bli verklighet? Det låter givetvis häftigt, men vi kanske inte ska glömma att Skanska också var de som konstruerade den nu berömda tunneln genom Hallandsåsen:p

Länk: di.se - Tunnel till Tyskland lockar Skanska
 

Dr. Miles

Expert
Studie Nord?

Före Unternehmen Weserübung (Operation Weserübung) hade tyskarna plan att dra järnväg till Sverige. (vilket blev inte av)
 

Palazzi

Medlem
Stämmer alldeles utmärkt.

Allt material presenteras nästan vecka. Jag har för mig att Norge ville att Sverige skulle betala 30-40% av kostnaden på Svenska sidan, och att bron skulle delas mellan Norge, Tyskland, Sverige (vet inte fördelning) + privata aktörer och kommuner.

Det hela låter ju väldigt Sci-fi, men man hoppas ju personligen på att det blir ett JA:)
 

NyfikenGrau

Medlem
Haha, var inte taskig nu, doktorn...stackars tyskar som alltid får historiska gliringar :)

Palazzi, jag tror säkert det kan bli verklighet, av allt att döma kommer det finnas behov av både Fehmarnbält- och Östersjötunnel. Öresundsbron behöver väl kompletteras rätt akut exermpelvis (jag tror bestämt det var du som skrev en artikel om det nyligen?)
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Det är säkert värt minst 100 miljarder att slippa passera Danmark och CPH med alla former av transportmedel. Stockholm-Berlin med tåg kan annars ta 6 veckor om även de danska stinsarna går ut i strejk ständigt och jämt.
 
Hej, som Skansking måste jag försvara mig:). 1992 påbörjades projekt Hallandsås av Kraftbyggarna, Skanska tog över projektet 1996. Projektet har tagit lång tid men närmar sig slutet...
 

Hall

Medlem
Det här var en nyhet som heter duga. Mot Danmark kör tyskarna nu diesel ICE som går låååångsamt dessutom så är danskarna inte sugna på att fixa snabbjärnväg bara för att tyskar och svenskar tycker det. Mängder med bra samarbetssatsningar i denna regionen nu med ESS, MAX-IV i Lund och PETRA, X-FEL i Hamburg så detta med en tunnel passar in i bilden.

Men varför är det inte svenska, norska och tyska regeringarna som presenterar detta utan Skanska som vill bygga... tyder på att de inte lyckats få gehör hos alla regeringar och behöver gå omvägen via en folklig opinion istället.
 
Toppen