Palazzi
Medlem
Antingen har Skanska helt tappat fotfästet eller så är de något verkligt genialiskt på spåren - i vilket fall presenterar man snart en detaljstudie om världens längsta järnvägstunnel, från Sverige!
Det hela handlar om en potentiell järnvägstunnel som sammanbinder sydligaste Sverige med Nordligaste Tyskland (ungefär mellan Smygehamn & Putgarten). Detta megaprojekt skulle bli nästan dubbelt så lång som den längsta järnvägstunnel idag, och kostnaden beräknas till ca 100 miljarder SEK.
Tunnelns geografisk placering gör att den skulle möjliggöra en nästan helt rak tågförbindelse från Oslo till Venedig, vilken passerar både Göteborg, Malmö, Berlin och Prag. Den geotekniska undersökningen visar att det inte finns några egentliga hinder för tunnelbyggandet, förutom de ekonomiska.
Det som kan ifrågasättas med projektet är att den planerade tunneln mellan Danmark och Tyskland bara ligger ca 10mil från den tunnel som nu alltså projekteras av Skanska. Direktförbindelsen mellan Tyskland och Sverige bygger dock bort Danmark ur ekvationen, då landet anses vara en bromskloss för europeiskt järnvägsbyggande. Då Danmark inte är av behov av höghastighetståg inrikes kan man förstå att det finns en viss ovilja att betala för att agera som andra länders "passage"
Tydligen finns redan ett antal investerare, såväl statliga som privata, som intresserat sig för projektet.
Kommer tunneln att bli verklighet? Det låter givetvis häftigt, men vi kanske inte ska glömma att Skanska också var de som konstruerade den nu berömda tunneln genom Hallandsåsen
Länk: di.se - Tunnel till Tyskland lockar Skanska
Det hela handlar om en potentiell järnvägstunnel som sammanbinder sydligaste Sverige med Nordligaste Tyskland (ungefär mellan Smygehamn & Putgarten). Detta megaprojekt skulle bli nästan dubbelt så lång som den längsta järnvägstunnel idag, och kostnaden beräknas till ca 100 miljarder SEK.
Tunnelns geografisk placering gör att den skulle möjliggöra en nästan helt rak tågförbindelse från Oslo till Venedig, vilken passerar både Göteborg, Malmö, Berlin och Prag. Den geotekniska undersökningen visar att det inte finns några egentliga hinder för tunnelbyggandet, förutom de ekonomiska.
Det som kan ifrågasättas med projektet är att den planerade tunneln mellan Danmark och Tyskland bara ligger ca 10mil från den tunnel som nu alltså projekteras av Skanska. Direktförbindelsen mellan Tyskland och Sverige bygger dock bort Danmark ur ekvationen, då landet anses vara en bromskloss för europeiskt järnvägsbyggande. Då Danmark inte är av behov av höghastighetståg inrikes kan man förstå att det finns en viss ovilja att betala för att agera som andra länders "passage"
Tydligen finns redan ett antal investerare, såväl statliga som privata, som intresserat sig för projektet.
Kommer tunneln att bli verklighet? Det låter givetvis häftigt, men vi kanske inte ska glömma att Skanska också var de som konstruerade den nu berömda tunneln genom Hallandsåsen
Länk: di.se - Tunnel till Tyskland lockar Skanska