Senaste nytt

Varför får man aldrig sina poäng med One World partners?

Mr.A

Medlem
Börjar tröttna nu, flög med Lan i november, förvisso endast ekonomiklass mellan Santiago de Chile och Mendoza, men i alla fall, mitt FINNAR PLUS kort var registrerat under båda turerna, och några miles ser jag inte röken av, försöker retroregistrera 3 veckor senare, går ej, skickar kupongerna till adressen i Finland, får ej några poäng. Nu kom jag hem från en tripp med BA i business class Stockholm-Dubai, mitt kort var återigen registrerat både dit och hem, och dessa miles vill man ju inte gå miste om, nu har det gått nästan 3 veckor, inga miles har dykt upp, jag mailar kundtjänst och får inget svar. Har ni liknande erfarenheter? Både Star Alliance och Skyteam funkar bättre i detta avseende, är det One World generellt eller är problemet Finnair?
 

Dr. Miles

Expert
Många LAN bokningsklasser i Economy ger 0% miles/poäng hos många flygbonusprogram. (speciellt inrikes hos olika LAN grupp flygbolag)
Vänligen kolla vilken bokningsklass det var.
 

agehall

Medlem
Generellt sett får jag nästan alltid mina poäng som jag ska. Men så kollar jag noga vilka bokningsklasser jag har och ser till att de ger poäng dit jag vill kreditera etc.

En sak som kan ställa till det, är om du har ÅÄÖ i namnet. Då kan transkriberingen göra att namnet inte matchar...

OT: Min chef har ett efternamn som börjar på Ö. Igår ville inte TSA låta honom flyga för att efternamnet stavades olika i passet (Ö) och på biljetten (OE). Vi hade precis pratat om det i kön till security och konstaterat att det var ett tag sedan han stött på någon som inte fattade.
 

Mr.A

Medlem
Har inga å,ä eller ö i mitt namn, däremot undrar jag om det spelar någon roll om mitt andranamn och inte bara tilltalsnamn är inlagt? Det är ju samma efternamn, personnummer och frequent flyer-nummer.
 

agehall

Medlem
Har inga å,ä eller ö i mitt namn, däremot undrar jag om det spelar någon roll om mitt andranamn och inte bara tilltalsnamn är inlagt? Det är ju samma efternamn, personnummer och frequent flyer-nummer.

Se till att du har samma info både i bokningen och i ditt FFP, annars kommer det garanterat att strula. Personnummer är nog helt irrelevant, det är en svensk uppfinning och är värt ungefär lika mycket utomlands som ett amerikanskt SSN är i Sverige...

Men som sagt, om du på ena stället har ditt andranamn och inte på det andra så är det nog en del i problemet. Själv kör jag alltid utan andranamnet. Ibland påpekas det att jag inte har angett mitt "middle name" och då brukar jag surt svara att jag inte har något sådant. (Andranamn, vilket vi har i Sverige, är inte samma sak som middlename)
 

Dr. Miles

Expert
OT angående bokningsklasser.

Jorden runt biljett med olika allianser bokas i olika bokningsklass.

I Economy class:
  • Hos Star Alliance bokas det i M klass (H klass om det är Star Alliance RTW Special)
  • Hos oneworld bokas det i L klass
  • Hos Skyteam bokas det i låg Economy class.

När man reser med Star Aliance RTW i Economy kan man tjäna 100% miles/poäng hos de flesta Star Alliance flygbonusprogram men hos oneworld RTW och Skyteam RTW är det inte så,
 

Mr.A

Medlem
Fick idag svar från kundservice som retro-registrerat mina poäng, problemet var att mitt andranamn låg inne (typiskt då det är kunder som skall boka) fick till och med 750 poäng för min lilla tripp mellan Santiago och Mendoza i November, inte illa.
 

Mr.A

Medlem
Tips från coachen: Låt aldrig någon annan boka saker - det blir alltid fel. :)

Nej, försöker alltid att boka själv, emellertid envisas en del större företag med att boka då de har sin resepolicy, resebyrå och avtal etc... då bokar de förvisso alltid i Business och med ett av företagen får man alltid en VIP stämpel i boardingpasset (åtminstone med Air France som de vanligtvis bokar.)
 
Toppen