Senaste nytt

*rykte* Boeing 777-300ER order till Swiss (LX)

Det går allt mer intensiva rykten om att Swiss snart kommer offentliggöra en order på 6 st Boeing 777-300ER.
Tydligen vill Swiss ersätta 6 st äldre A340-300 med nya, betydligt större flygplan för att möta efterfrågan.
Boeing 777-300ER är mycket större än A340-300. Jag undrar vilka linjer ev LX 77W blir vanliga på?
Hur många stolar tror ni Swiss väljer att sätta in?


Lufthansa Set To Buy Six Boeing 777-300ERs For Swiss
 

SK1989

Medlem
Tycker det känns mycket mer troligt att Swiss plockar upp ett par begagnade A340-600. I en tråd på airliners.net uppger en anställd att det skickades ett internmeddelande att förhandlingar med båda tillverkare fortfarande pågår... :)
 
Det finns en orsak till att Airbus A340-600 blev ett ekonomiskt fiasko och Boeing 777-300ER en dunder succe.
Även flygbolag som Cathay Pacific, Thai Airways, Qatar Airways och Ethiad Airways som samtliga beställde nya Airbus A340-600 har idag "övergett" typen och istället lagt stora beställningar på Boeing 777-300ER. Anledningen till att QR, TG & EY fortfarande flyger A346 är att kärran är omöjlig att bli av med...773ER sopar helt enkelt banan med A346...773ER tar mer passagerare, mer cargo, flyger längre, fortare, mindre underhållskrävande och väsäntligt mer bränsleeffektiv med sina 2 stora motorer. Pga av sin lägre max startvikt betalar bolag med 773ER även mindre start/landningsavgifter.
Jag kan lätt förstå att Swiss vill ha det bästa flygplanet i klassen när flottan ev ska uppgraderas med större flygplan. Det är precis det ett premiumbolag behöver för att kunna vässa sig i stenhårda konkurrensen.

Jag litar på att Swiss & Lufthansa fattar det bästa beslutet
 
Last edited:

deltamartin

Medlem
Det är precis det ett premiumbolag behöver för att kunna vässa sig i stenhårda konkurrensen.

Jag säger inte emot att 777-300ER är ett mycket effektivt plan, men titeln premiumbolag har väl främst med hur passageraren upplever flygbolaget att göra, och då är väl ändå A340 att föredra, då det är ett tystare flygplan med ofta bekvämare konfigurationer: 2-4-2 vs. 3-3-3 eller 3-4-3 i economy, och 2-2-2 vs. 2-3-2 i business (jag vet att Swiss sannolikt skulle ha sin vanliga konfiguration, och att 777 har många andra business-konfigurationer än 2-3-2, men detta är bara en generell jämförelse mellan flygkropparna).
 
Last edited:
Många premiumbolag har 2+2+2 seating i C på Boeing 777, vissa tom 1+2+1!!. Det är mycket bekvämt och ger en känsla av härligt stor öppen "rymd" i premiumkabinen.
Nästan alla världens premiumbolag har redan Boeing 777-300ER i flottan.
 

Jonas C

Medlem
Skulle gissa på att SWISS erbjuder samma layout i Business kabinen som Austrian, ifall de bestämmer sig för att skaffa 77W.
 
Toppen