Senaste nytt

Bästa business class till Australien

ACervin

Medlem
Australian business traveller har gått igenom alternativen för att ta sig från Australien till London i bussines kabin. Det ger en intressant inblick hur de värderar de olika flygbolagen och deras kabiner och lounger. Jag tycker det stämmer ganska bra med vad vi tycker här på BC.SE. Det finns 8 stycken som flyger Australien-London med en mellanlandning.
Det har ju blivit extra fokus här nere eftersom Qantas överger ”the Kangoroo Route” som var Sydney alt Melbourne to London via Singapore. Lite av en chock får många. Den heter numera ”the Falcon Route” via Dubai.

Australian Business Traveller rangordnar inte alternativen men det är uppenbart att på första plats hamnar Cathay Pacific. Det beror på att man tycker att deras nya business class kabin har den bästa designen och att loungerna i Hong Kong håller högsta klass. Dessutom får man status poäng på Qantas FFP. Man har precis uppdaterat C kabinen Australien-HongKong. Extra kul då jag flyger till BNE-LHR i C med Cathay om några veckor

Virgin Atlantic hamnar också högt upp på listan. Bar ombord och korta bytestider fully flat beds. Poäng till Virgin Australia förstås.

Singapore Airlines är bra på den långa sträckan SIN-LHR, men kör regional business från Singapore till olika Australiska destinationer vilket drar ner betyget

Qantas är bra om man flyger deras 380 men Emirates 380 rankas ännu högre på grund av bättre seat pitch.

Etihad rankas högt och i Australien får man limosine service om man bor inom en timme från flygplatsen. Fantastisk mat och dryck samt fully flat men en underkapacitet i business loungen i Abu Dhabi drar ner betyget.

Thai då? Ja dom har samma erfarenhet som vi. Massor med olika årgångar på kabinerna och många flygplans ändringar i sista sekund. Svårt att veta vad man får.

China Southern via Guangzhou. Fully flat beds håller på att introduceras men saknas på många flyg. Populärt dock då priserna i C är förmånliga.

Qatar Airways flyger ju bara på Perth och Melbourne och har en kabin utan direkt access till gången. Bra mat och dryck.

Malaysian Airways. Samma problem som SIA med regional business från Australien men A380 från KL med fully flat beds anses bra. Men utan direkt tillgång till gång.

British Airways till Sydney via Singapore är en ny 777-300ER med lie flat, men anses inte speceillt. Från SIN får man byta till Qantas.

Stämmer med mina erfarenheter att Cathay Pacific är bra och med jämn standard. Thai vet man inte vad man får. Singapore Airlines har ett bättre rykte än produkt. Qatar tycker jag är utmärkt och Emirates i C är bra men Cathay har bättre kabin. Dags att prova Qantas och Etihad.

The other Kangaroo Routes: eight one-hop ways to get to London - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller
 
Toppen